Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Храната не трябва да се използва за награда

Четвъртък, 19 Септември 2019 / Хранене и Здраве
192

 

Или как да научим детето да се храни здравословно?

 

„Ако си изядеш зеленчуците, ще получиш десерт“. Вероятно всеки родител поне веднъж се е изкушавал да каже нещо подобно в опит да убеди малчугана, че е важно да си изяде чушките /примерно/. Но това е толкова неправилно, колкото и, когато казваме, че докато не видим чинията празна, детето няма да стане от масата. И в двата случая създаваме неправилно отношение към храната, използвайки я като награда или наказание. А тя трябва да бъде осъзната необходимост и начин на живот, който се възпитава отрано.
Нашето задължение като родители е да осигурим балансирано и разнообазно хранене, да го превърнем в начин на живот за всички в семейството и да дадем личен пример. Иначе детето ще ни подражава в лошите навици, а колкото повече го караме да изяде нещо насила, толкова повече ще се съпротивлява.

Яденето заедно трябва да е приоритет и ако работите до късно или на смени, то поне може да го превърнете в традиция през почивните дни. А чипсът, газираните напитки и тестените десерти не трябва да присъстват и в менюто на възрастните, ако искаме детето да се откаже от тях.

 

Правилата за здравословно хранене

 

Яжте разнообразна храна. Отделяйте достатъчно време за хранене в приятна и спокойна атмосфера.

Не пропускайте сутрешната закуска, хранете се редовно.

Яжте зърнени храни, пълнозърнест хляб.

Яжте повече зеленчуци и плодове, по възможност при всяко хранене.

Приемайте ежедневно мляко и млечни продукти.

Избирайте месо без тлъстини, заменяйте месото по-често с риба, боб и леща.

Ограничавайте мазнините, особено животинските, избягвайте пържените храни.

Ограничавайте приема на захар, захарни и сладкарски изделия, избягвайте консумацията на безалкохолни напитки, съдържащи захар.

Намалете употребата на сол и солените храни.

Приемайте ежедневно достатъчно вода и течности. Не пийте алкохол.

Движете се повече, ходете поне по 5 км на ден пеша. 

 

Храните, които трябва да приемаме всеки ден, се включват в първите 4 групи, изброени по-надолу. Те са важни за растежа и здравето, затова всеки ден в менюто на детето трябва да има поне една храна от всяка група.

Храните, които да ограничаваме, в петата и шестата група: 

 

1. Зърнени храни (хляб, ориз, макарони, спагети, царевица, овесени ядки, зърнени закуски) и картофи;

2. Зеленчуци и плодове;

3. Мляко, сирене, кашкавал, извара;

4. Месо, риба, яйца, боб, леща, ядки (орехи, бадеми, лешници и др.).

5. Мазнини (масло, мас, слънчогледово олио, царевично олио, зехтин, маргарин);

6. Захарни и сладкарски изделия (бонбони, шоколад, вафли, пасти, торти, баклава, тулумбички, халва, локум и много други) и напитки със захар. 

Ограничавайте консумацията на тестени храни, които са с високо съдържание на мазнини (пържени мекици и понички, баница, тутманик, милинки и др.).

 

Вижте още:

С какво да храним децата през зимата

Как да храним детския мозък?

Липсата на въглехидрати може да бъде опасна

Кои ядки за какво са полезни?

Рибеното масло може да намали алергиите при децата





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

хранене, здравословно, мазнини, въглехидрати, протеини, месо, диета

Street of Hope

Похвалата – начин на употреба

Четвъртък, 07 Декември 2017 / Родители
  Най-ценният дар, който майката и бащата могат да дадат на своето дете, е добрата самооценка   Помогнете на детето си да се почувства ценено – общувайте с него, играйте заедно, четете или просто го слушайте. Също толкова важно е да научим децата да се справят с неуспеха, за [...]

Озарената педагогика: Проект за училище

Събота, 11 Юни 2016 / В клас
  Образованието може да е успешно само, когато учителите, родителите и децата работят заедно   Озарената педагогика за разлика от останалите системи е един проект, т.е. това е нещо което се случва засега само на хартия и има обучавани учители осем години в традиционните училища д [...]