Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Не се отказвайте от въглехидратите

Събота, 14 Май 2016 / Хранене и Здраве
487
  • picjumbo.com

 

Пълното им изключване от храната може да ви разболее

 

 

Подлагането на диети, съдържащи твърде малки количества въглехидрати, може да бъде опасно за здравето, предупреждават лекари от Ню Йорк, работещи за престижното специализирано медицинско издание The Lancet, цитирано от zdrave.bg.

В своята публикация те се спират особено на т.нар. диета на Аткинс, която става все по-популярна по света в стремежа на някои хора бързо да свалят излишните килограми.

Според американските специалисти в някои случаи подобен тип диети могат да доведат до кетоацидоза – сериозно заболяване, дължащо се на опасно завишени нива на кетони – отровни вещества в кръвта. Те се произвеждат в особено голямо количество в черния дроб, ако спадне равнището на инсулин поради недостатъчно и непълноценно хранене или при диабет.


Диетата на Ричард Аткинс

 

е базирана на теорията, че хората с наднормено тегло консумират твърде много въглехидрати. Човешкото тяло използва и въглехидратите и мазнините, за да произвежда енергия, но първо използва въглехидратите. Чрез драстичното намаляване на приема им, за сметка на протеини и мазнини, според д-р Аткинс, тялото естествено губи тегло, защото изгаря по-ефективно натрупаните мазнини.

Чрез пълната забрана за прием на въглехидрати, тялото преминава във фаза на кетозис, тоест за да задоволи нуждите си от енергия изгаря наличните мазнини. Човек в тази фаза получава енергия от кетоните – малки въглеродни частици, притежаващи енергиен заряд и получаващи се при разпадането на натрупаните мазнини. Когато тялото е в кетозис, човек не усеща толкова остро глад и съответно яде по-малко от обикновено.

 

 

От научна гледна точка, при консумиране на въглехидрати, захарта бързо навлиза в кръвообращението. За да отговори адекватно на процеса, тялото започва да произвежда инсулин, който дава възможност глюкозата да се съхранява в черния дроб и мускулите под формата на глюкоген, но тези места на съхранение бързо се запълват. Тогава инсулинът превръща останалите количества захар в мазнини – именно тези, от които се опитваме да се освободим.

 

Проблеми с метаболизма



Според теорията на Аткинс, ако тялото продължи да произвежда „твърде много“ инсулин, в опита си да се справи тялото стига до състояние на проблем в метаболизма, прерастващ в диабет, обяснява dieti.info. Д-р Аткинс твърди, че това състояние, следва да бъде наричано „нестабилна кръвна захар“ - защото нивото на глюкоза в кръвта рязко се увеличава, а в последствие също така рязко спада, т.е. налице са ранни показания за диабет. При кетозис, тялото изгаря излишните мазнини, и според теорията на Аткинс, постепенно си възвръща нормалния метаболизъм.

Твърде високите нива на кетони в организма водят до отслабване на тялото и са съпроводени със странични ефекти като липса на апетит, гадене и повръщане, но дългото поддържане на твърде високите нива на кетони на в кръвта може да доведе до животозастрашаващи състояния, предупреждават обаче лекарите.

Според диетолозите за балансираното хранене, при което искаме да редуцираме килограмите си, е важно не количеството, а скоростта на усвояването им от огранизма. Обикновено, когато искаме да отслабнем и да поддържаме стройна фигура, трябва да избираме по-бавноразграждащи се и сложни въглехидрати.

 

 

Бързите въглехидрати

 

се усвояват много по-бързо от останалите  и  също толкова бързо повишават нивото на кръвната захар и секрецията на инсулин. Инсулинът регулира концентрацията на глюкоза в кръвта, стимулира протеиновият синтез (изграждането на мускулни тъкани и др) и подтиква образуването на мастни тъкани. Източници на бързи въглехидрати са: мед, бял хляб, банан, фруктоза, картофи, диня, бял ориз и др.

 

Бавните въглехидрати

 

се усвояват по-бавно, дават енергия за дълъг период от време, предотвратяват прекалено високото ниво на инсулин и държат тялото ни сито за по-дълго време. Източници на бавни въглехидрати са: боб, леща, прясно мляко, пълнозърнест корнфлейкс, зеленчуци, ябълки и др.

 

Фибрите

 

са сложни въглехидрати, които не се усвояват от организма, но пък са нужни за доброто храносмилане и усвояване на храната и доброто състояние на стомашно-чревния тракт. Сложни въглехидрати има в овес, ориз, картофи, зърнени храни, пълнозърнести тестени изделия, макаронени изделия, бобови култури и  зеленчуци.

 

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

диети, въглехидрати, здравословно хранене

Street of Hope

Моля, не помагайте на децата ми

Четвъртък, 16 Март 2017 / Родители
“Аз не си седя тук, на цели 5 метра от децата ми, защото прекалено много ме мързи да стана и да им помогна да изкачат стълбата …”   Към другите родители в парка: “Скъпи родители, Моля, не изкачвайте дъщерите ми до върха на стълбата, особено след като сте [...]

Разкривеното писане: Какво трябва да знаем

Четвъртък, 02 Май 2019 / Гласът на детето
Каквито и да са причините за затрудненията с почерка, има начини да помогнете на детето си   Малките деца пишат разкривено и разхвърляно и това е нормално. Научаването на формата на буквите и поставянето им на правилното място на страницата, за да се получат думи и изречения е труден и [...]