Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Сърцето обича движението

Петък, 29 Септември 2017 / Хранене и Здраве
300
  • picjumbo.com

Сърдечносъдовите заболявания могат да бъдат предотвратени с няколко малки промени в ежедневието

 

 

На 29 септември за поредна година в цял свят се отбелязва Световният ден на сърцето. Сърдечносъдовите заболявания, които включват инфаркта и инсулта, са причина номер 1 за смъртност в света. Всяка година 17,5 млн. души умират преждевременно вследствие на сърдечносъдови заболявания, като до 2030 година се очаква техният брой да нарасне до 23 млн., съобщава БГНЕС.

Една от най-често срещаните аритмии – предсърдното мъждене, засяга близо 6 млн. души само в Европа. Приема се, че то е главната причина за емболични инциденти, които в 75% от случаите са мозъчносъдови (инсулт). Предсърдното мъждене е свързано още с повишен риск от сърдечна недостатъчност, деменция и повишена смъртност.

Фактът, че България е на едно от водещите места по сърдечносъдови заболявания, както и това, че предсърдното мъждене често няма никаква клинична изява и нерядко остава неразпознато и нелекувано, накара през 2016 г. Национална пациентска организация да стартира проект, посветен на предсърдното мъждене, съобщиха от там. Основната цел е откриването на пациенти с предсърдно мъждене и проследяване на състоянието им. В проекта до момента са привлечени над 100 кардиолози от цялата страна и са обхванати над 2000 пациенти. От тях 320 са с персистиращо, а два пъти повече – с пристъпно предсърдно мъждене. Останалите над 1000 пациенти са с перманентно предсърдно мъждене. От всички включени в програмата пациенти новооткритите случаи са около 1/3.

През октомври тази година програмата ще бъде продължена и в нея ще бъдат включени нови 1000 пациенти от цялата страна, като към картите на лекарите, с които се изчислява рискът от предсърдно мъждене, ще бъде добавена и карта за пациента, чрез която той по-лесно ще може да контролира заболяването си и ще следи за следващия си преглед при специалист. За пациентите са предвидени обучителни материали, обучение за измерване на пулса, както и скринингови акции в различни градове на България за изчисляване на сърдечносъдовия риск и измерване на пулса с пулсоксиметър.

 

Въпреки застрашителните размери, които сърдечносъдовите заболявания придобиват, те могат да бъдат предотвратени с няколко малки промени в ежедневието. Ето защо тази година призивът е всеки да сподели силата и да каже какво правят той и неговото семейство, за да подобрят здравето на сърцето си.

 

Някои здравословни навици, които помагат за здравето на сърцето:

 

Здравословното хранене е от изключително значение за здравето на сърцето. Специалистите съветват да се ограничи консумацията на полуфабрикати, които често са богати на захар и мазнини; да се спре консумацията на газирани напитки и натурални сокове и вместо тях да се приема вода или неподсладени сокове. Също така: винаги да се избира пресен плод вместо сладкиши и захарни изделия и да не се прекалява с алкохола.

 

Поддържането на нормално ниво на кръвна захар е важен фактор. 60% от хората с диабет умират от сърдечносъдови заболявания. Ето защо, ако диабетът остане недиагностициран и нелекуван, това води до увеличаване на риска от инфаркт или инсулт. Проследяването на нивото на кръвна захар и взимането на мерки за поддържането й в норма, както и контролът на диабета, в случай че заболяването вече е отключено, понижава риска за сърцето.

 

Физическата активност е важна стъпка за намаляване риска от сърдечносъдови заболявания. Специалистите съветват всеки да се консултира със своя лекар кои упражнения са най-подходящи за него и да използва индивидуална програма. Важно е да се знае, че умерено интензивна 30-минутна тренировка 5 пъти седмично се отразява благотворно на сърцето. Ходенето, домашната работа, танците – всичко помага.

 

Високото кръвно налягане е рисков фактор номер 1 за сърдечносъдовите заболявания и трябва да бъде контролирано. Високото кръвно налягане е наричано „тихият убиец“, защото обикновено няма ясно изразени симптоми и много хора не знаят, че го имат. Неговият контрол е от решаващо значение за съхраняване здравето на сърцето.

 

Отказът от тютюнопушене е може би най-важната стъпка, която трябва да предприемете. 2 години след като се преустанови вредният навик, рискът от коронарна болест на сърцето драстично намалява, а до 15 години рискът от сърдечносъдови заболявания се свежда до този, който застрашава непушачите. Пасивното тютюнопушене също е рисково за здравето и не бива да бъде подценявано. Ето защо отказът от тютюнопушене може да съхрани не само здравето на пушача, но и това на околните.

 

Холестеролът и индексът на телесна маса трябва да бъдат следени и контролирани. Холестеролът и индексът на телесна маса се свързват със смъртта на 4 млн. души годишно. Затова контролът им е от съществено значение за поддържането на сърцето в добро здраве.

 

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

сърце, сърдечни заболявания, здраве, храна, спорт, движение

StreetView

Панагюрище – духът на Априлското въстание

Вторник, 10 Юли 2018 / Места
В последните години градът се развива и като дестинация за различен туризъм   В последните години градът на Райна Княгиня се развива не само като исторически център, който пази в сърцето си от най-светите периоди от българската история. А и като място, на което разходката се съчетава с [...]

Сватба на плажа

Неделя, 23 Юли 2017 / Места
  Всяка жена поне веднъж е мечтала за сватба на морския бряг, или на някое романтично и различно място   А сватбеният туризъм е разработена ниша не само за специализирани в организацията на незабравими преживявания компании, а и за много курорти навсякъде по света. Ето някои от на [...]