Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Сърцето обича движението

Петък, 29 Септември 2017 / Хранене и Здраве
347
  • picjumbo.com

Сърдечносъдовите заболявания могат да бъдат предотвратени с няколко малки промени в ежедневието

 

 

На 29 септември за поредна година в цял свят се отбелязва Световният ден на сърцето. Сърдечносъдовите заболявания, които включват инфаркта и инсулта, са причина номер 1 за смъртност в света. Всяка година 17,5 млн. души умират преждевременно вследствие на сърдечносъдови заболявания, като до 2030 година се очаква техният брой да нарасне до 23 млн., съобщава БГНЕС.

Една от най-често срещаните аритмии – предсърдното мъждене, засяга близо 6 млн. души само в Европа. Приема се, че то е главната причина за емболични инциденти, които в 75% от случаите са мозъчносъдови (инсулт). Предсърдното мъждене е свързано още с повишен риск от сърдечна недостатъчност, деменция и повишена смъртност.

Фактът, че България е на едно от водещите места по сърдечносъдови заболявания, както и това, че предсърдното мъждене често няма никаква клинична изява и нерядко остава неразпознато и нелекувано, накара през 2016 г. Национална пациентска организация да стартира проект, посветен на предсърдното мъждене, съобщиха от там. Основната цел е откриването на пациенти с предсърдно мъждене и проследяване на състоянието им. В проекта до момента са привлечени над 100 кардиолози от цялата страна и са обхванати над 2000 пациенти. От тях 320 са с персистиращо, а два пъти повече – с пристъпно предсърдно мъждене. Останалите над 1000 пациенти са с перманентно предсърдно мъждене. От всички включени в програмата пациенти новооткритите случаи са около 1/3.

През октомври тази година програмата ще бъде продължена и в нея ще бъдат включени нови 1000 пациенти от цялата страна, като към картите на лекарите, с които се изчислява рискът от предсърдно мъждене, ще бъде добавена и карта за пациента, чрез която той по-лесно ще може да контролира заболяването си и ще следи за следващия си преглед при специалист. За пациентите са предвидени обучителни материали, обучение за измерване на пулса, както и скринингови акции в различни градове на България за изчисляване на сърдечносъдовия риск и измерване на пулса с пулсоксиметър.

 

Въпреки застрашителните размери, които сърдечносъдовите заболявания придобиват, те могат да бъдат предотвратени с няколко малки промени в ежедневието. Ето защо тази година призивът е всеки да сподели силата и да каже какво правят той и неговото семейство, за да подобрят здравето на сърцето си.

 

Някои здравословни навици, които помагат за здравето на сърцето:

 

Здравословното хранене е от изключително значение за здравето на сърцето. Специалистите съветват да се ограничи консумацията на полуфабрикати, които често са богати на захар и мазнини; да се спре консумацията на газирани напитки и натурални сокове и вместо тях да се приема вода или неподсладени сокове. Също така: винаги да се избира пресен плод вместо сладкиши и захарни изделия и да не се прекалява с алкохола.

 

Поддържането на нормално ниво на кръвна захар е важен фактор. 60% от хората с диабет умират от сърдечносъдови заболявания. Ето защо, ако диабетът остане недиагностициран и нелекуван, това води до увеличаване на риска от инфаркт или инсулт. Проследяването на нивото на кръвна захар и взимането на мерки за поддържането й в норма, както и контролът на диабета, в случай че заболяването вече е отключено, понижава риска за сърцето.

 

Физическата активност е важна стъпка за намаляване риска от сърдечносъдови заболявания. Специалистите съветват всеки да се консултира със своя лекар кои упражнения са най-подходящи за него и да използва индивидуална програма. Важно е да се знае, че умерено интензивна 30-минутна тренировка 5 пъти седмично се отразява благотворно на сърцето. Ходенето, домашната работа, танците – всичко помага.

 

Високото кръвно налягане е рисков фактор номер 1 за сърдечносъдовите заболявания и трябва да бъде контролирано. Високото кръвно налягане е наричано „тихият убиец“, защото обикновено няма ясно изразени симптоми и много хора не знаят, че го имат. Неговият контрол е от решаващо значение за съхраняване здравето на сърцето.

 

Отказът от тютюнопушене е може би най-важната стъпка, която трябва да предприемете. 2 години след като се преустанови вредният навик, рискът от коронарна болест на сърцето драстично намалява, а до 15 години рискът от сърдечносъдови заболявания се свежда до този, който застрашава непушачите. Пасивното тютюнопушене също е рисково за здравето и не бива да бъде подценявано. Ето защо отказът от тютюнопушене може да съхрани не само здравето на пушача, но и това на околните.

 

Холестеролът и индексът на телесна маса трябва да бъдат следени и контролирани. Холестеролът и индексът на телесна маса се свързват със смъртта на 4 млн. души годишно. Затова контролът им е от съществено значение за поддържането на сърцето в добро здраве.

 

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

сърце, сърдечни заболявания, здраве, храна, спорт, движение

Street of Hope

Ваканцията ще е до 9 януари

Сряда, 04 Януари 2017 / В клас
Образователният министър размисли заради грипа и ниските температури   Коледната ваканция за учениците в цялата страна е удължена до петък 6 януари включително със заповед на министъра на образованието в оставка Меглена Кунева, съобщиха от образователното минист [...]

Първокласнико, колко близо живееш?

Сряда, 19 Април 2017 / В клас
Още в първия ден от кампанията за прием на първокласници желаните от родителите училища запълниха свободните си места   По всичко изглежда, че тази година ще има още повече недоволни родители на първокласници след приключването на кампанията за прием в столичните училища. Въвеждането н [...]