Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

5 неща, които искам учителите да знаят за моето специално дете

Петък, 13 Октомври 2017 / Гласът на детето
2320
  • understood.org

 

Дъщеря ми Елизабет има проблеми със сетивната обработка и получава специални образователни услуги

 

Елизабет винаги е прекарвала много време в общообразователни класни стаи заедно с ученици със и без проблеми в ученето и вниманието. Може дори да я приемате за приобщено дете.

Когато Елизабет беше малка, разбрахме, че има диспраксия (диспраксията е скрито нарушение, известно като синдрома на несръчното дете. Това е несъответствие между планираното и впоследствие реализирано движение  без да е налице интелектуален или обучителен дефицит) и проблеми със сетивната обработка. Диспраксията засяга моторните й умения и способността й да планира и изпълнява задачи. Проблемът със сензорната обработка влияе на начина, по който тя реагира при допир и възприемане на звуци. И двете условия засягат живота й всеки ден.

Мислех отново за учителите, които й преподаваха в общообразователните класни стаи. Много от тях са невероятни и прекрасни. Няколко не са. Но се опитвам да се съсредоточа върху най-добрите й учители - това, което направиха за нея, нагласите, които имаха и как се докоснаха до живота на Елизабет. Имайки предвид това, има пет неща, които искам учителите да знаят за нея.

 

1. Тя знае кога я оценявате

 

Учителите, които имаха най-положително въздействие върху Елизабет, бяха тези, които я посрещнаха в класните стаи. Те приеха, че Елизабет иска да бъде там. Видяха я като дете, което можеше да даде реален принос в работата на класа.

Важен въпрос, който бих искала да задам на учителите по общообразователни учебни занятия, е: "Виждате ли включването на ученика в работата на класа или го приемате като задължение?" Защото децата са умни. Те могат да усетят отношението на учителя към тях, било то добро, или лошо.

 

2. Тя има нужда да прочетете за нейните специални нужди

 

Документът, който поставя индивидуални цели в обучението на Елизабет е много важен за мен. (IEP – индивидуализирана образователна програма – документ, издаден от екип от специалисти, който указва на учителите в масовите училища от какъв вид специално обучение има нужда детето). Подобно на другите родители, прекарах безброй часове в четене и препрочитане, писане и пренаписване на целите. Срещам се с екипа на IEP често, за да обсъждаме напредъка към тези цели.

Въпросът е, че IEP е чудесен инструмент, който говори за моето дете. Това е пътна карта за това как да включим Елизабет в клас. Това може да направи нещата по-лесни за всички. Но трябва да го прочетете, за да бъде полезен.

 

3. Тя е повече от лист хартия

 

Елизабет е нещо повече от лист хартия. Тя е човешко същество с предпочитания, неприязън и любими занимания. Тя е сложен, прекрасен човек. Да я виждаш просто като дете със специални образователни нужди не е достатъчно.

Например много хора не знаят, че Елизабет много обича да готви с мен. Или това, че пазаруването и приготвянето на замразен йогурт са сред любимите й занимания. Или, че мрази споделянето на телевизора с любимите на брат й видеогри.

Ако отделите време да я попитате, гарантирам ви, че ще бъдете изненадани и радостни от отговорите.

 

4. Тя не е избрала да има тези проблеми

 

Елизабет не избрала затрудненията си, роди се с тях. Когато я видите във вашия клас и тя изглежда различна от връстниците си, не забравяйте, че тя е такава, каквато е. Когато говори прекалено силно или пропусне значението на някаква ситуация, тя не го прави нарочно. Така че, моля, не позволявайте на това, което ви показват нейните действия, да е причина да не й вярвате. Когато тя иска да участва в общите занимания, дайте й шанс.

 

5. Тя печели, когато общуваме

 

Говорете с родителите, със специалистите, които работят с нея, с парапрофесионалистите в класната стая и с детето ми. Кажете ни как върви обучението. Кажете ни как можем да помогнем. Кажете ни дали има проблем, преди той да стане голям. Трябва да знаем добрите и лошите неща. Кажете ни дали има положителен пробив или се е появило ново предизвикателство. И ако има срив, обзалагам се, че можем да помогнем да разберете защо се е случило.

Това са неща, които искам да знаят всички учители в масовите училища. Но мога да кажа само това, защото дъщеря ми имаше чудесни учители, които направиха нещата да се случат.

Както всеки родител, искам дъщеря ми да успее и да има добър старт като другите деца. Така че, на учителите, които се усмихват, насърчават и вярват в нашите деца, моля, знайте, че това, което правите, е абсолютно безценно. Благодаря.

 

Michele Gianetti 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

учители, ученици, специални образователни потребности, училище

StreetBoard

Григор Димитров стана шампион в Бризбейн

Неделя, 08 Януари 2017 / Българи от ново време
Григор Димитров спечели първата си титла от 2014 г., след като победи световния номер 5 Кей Нишикори във финала на турнира по тенис в Бризбейн.Първата българска ракета в тениса показа отлична игра срещу трети играч от топ 10 в рамките на турнира, като даде надежди на японеца за успех само [...]

София била готова за проливни дъждове

Вторник, 09 Август 2016 / Общество
И все пак да си припомним правилата за действие при опасност от наводнения    София е подгответа за евентуални валежи от дъжд, но за съжаление при такива бедствия, като това в Скопие, каквито и предварителни мерки да се взимат, те трудно могат да дадат резултат. Това обяви пред жур [...]