
Затрудненията по математика може да се дължат на специфично състояние
Дискалкулията е като дислексията, само че по отношение на числата.
Това е състояние, което засяга способността за придобиването и развиването на математически умения. Децата с това затруднение могат да се затрудняват да разбират прости концепции свързани с числата, да им липсва интуитивно разбиране за връзката между числа и количества, както и да се затрудняват с математическите операции. Дори когато стигнат до верен отговор или приложат правилно даден метод, това може да се случи механично или да демонстрират липса на увереност. Това е определението за дискалкулия от образователното министерство на Великобритания.
За разлика от дислексията, за разпространението, причините и начините за справяне с дискалкулията се знае малко. Приема се, че това е вродено състояние, причинено от абнормално функциониране на специфична зона на мозъка. Хората с дискалкулия изпитват големи затруднения дори по отношение на основните аспекти свързани с цифрите и смятането.
Децата с дискалкулия са особено застрашени от емоционални сътресения, когато учителите следват интерактивен метод на работа с целия клас. Изискването към децата да отговарят публично на привидно прости математически въпроси и задачи обикновено ги притеснява и изнервя.
Според класификатора DSM V за дискалкулия говорим тогава, когато „постиженията на аритметичните способности, оценявани индивидуално със стандартни тестове, са значително под очакваните за съответната календарна възраст, интелектуално равнище (измерено с тест) и възрастта на обучение. Затрудненията се обвързват по значим начин с училищната успеваемост на децата и с всекидневните дейности, които са основават на математиката”.
Според логопеда Румяна Маринова прилагането на системна терапевтична програма за въздействие на логопеда с детето трябва да се съчетае с изработване на програма за работа в семейна среда, съобразена със спецификата на нарушението и индивидуалните особености на детето. Тя е насочена към развитие на общата и фина моторика; развитие на координацията; развитие на основните психични процеси – мислене, памет, внимание; стимулиране на общото когнитивно развитие – познаване на форми и големини, пространствени ориентации, свойства и качества на предметите, изграждане на понятия и представи; разширяване на лексикалния запас – пасивен и активен; правилна форма и употреба на езика.
Диагнозата дислексия или специфични нарушения на способността за учене може да обхваща деца с най – разнообразни симптоми. Именно това голямо разнообразие изисква прецизно диагностициране, определяне на точния тип дислексия, респективно дискалкулия (т.е. дефиниране на преобладаващия дефицит), както и на степента на непълноценност.
Точното диагностициране е от изключително важно. Математическите способности включват много и различни умения, като трудностите могат да се дължат на дефицит във всяко едно от тях. Всяка област от математическите и други умения трябва да бъде внимателно изследвана, за да се установи точният дефицит, определящ конкретната математическа неспособност. Трябва да взаимодейства и с педагозите, работещи с детето, за да успее да създаде оптимална среда за неговото развитие.
Логопедите препоъчват използването на специално създадени програми за обучение. Специалистът трябва да отчете и наличието на проблеми в психичното и социално функциониране, които твърде често съпътстват децата с дискакулия. Поради преживяваните чести неуспехи в училище, те имат ниска самооценка, проявяват тревожност и претърпяват негативни промени в личността и поведението. Добре е в такива случаи да се работи екипно с психолог, а педагозите, работещи с детето, да бъдат включени в екипа.
Вижте още: