Как да различим двете разстройства на развитието?
Синдромът на хиперактивност с дефицит на вниманието е най-често срещаното поведенческо разстройство при децата под 18 години. Като цяло обаче то засяга между 4 и 6% от децата в глобален мащаб, по данни на СЗО.
Това е неврологичен проблем, който се изразява в изключително лесно разсейване, непрекъснато движение, проблеми със задържането на вниманието, проблеми със съня. Тези симптоми обаче се срещат и при други затруднения, а когато се припокриват, това създава объркване.
Възможно е също така детето да се разсейва лесно без да има нарушения, така че преди да се предприема лечение, поставянето на диагноза е задължително. Само специалистите са в състояние да определят точно за какъв вид разстройство на развитието става въпрос и да определят точната терапия.
Когато сравнявате информацията за симптомите, която четете, и това, което виждате вкъщи, може да ви бъде трудно да откриете връзките. Ето кои са разликите най-общо според Scientific Learning:
Синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието и аутизъм
Тези две състояния имат много общи симптоми помежду си, но е важно да помним, че те не са двете лица на едно и също състояние. Едно дете може да има както синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието, така и затруднение от аутистичния спектър. Разликата между тях е, че аутизмът е комбинация от различни невро-психически състояния, докато синдромът на хиперактивност с дефицит на вниманието е биологично състояние. Има някои черти, специфични за всяка диагноза, както и общи симптоми и за двете състояния.
Синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието
Децата трудно контролират импулсите си;
Не завършват задачите си;
Затрудняват се с организацията в ежедневието;
Нетърпеливи са и не чакат реда си;
Отговорят, дори и въпросът да не е насочен към тях;
Действат, без да мислят за последствията;
Груби са при игрите с други деца;
Когато се ядосат, достигат до гневни изблици;
Имат проблеми със социалните си умения, намерането на нови приятели и поддържането на разговори;
Движат се непрекъснато;
Не разчитат невербалните знаци в общуването.
Аутизъм
Избягват контакт с очите;
Избягват физическия контакт;
Имат речеви дефицити;
Може да повтарят някои думи или фрази по няколко пъти;
Придържат се строго към много ясен дневен режим и се ядосват, когато режимът се променя;
Успокояват се с помощта на повтарящи се движения на тялото (клатене, пляскане с ръце и т.н.)
Пристрастяват се към дадени занимания или преживявания;
Рядко показват разбиране към чувствата на другите.
Общи симптоми
Когато се ядосат, може да избухнат или да достигнат до нервен срив;
Имат проблеми със социалното общуване, с намирането на нови приятели, с поддържането на разговорите, както и с реагирането правилно в дадени ситуации;
Движат се непрекъснато;
Имат затруднения да разбират невербалните знаци в общуването.
Вижте още:
В обувките на хиперактивното дете
Видове лечение при хиперактивност и дефицит на вниманието
Неразбраните "Деца на Аспергер"
Дарете на PayPal: office@streetwatch.bg