Ефектите върху регулацията и самоконтрола са дълготайни
Йогата и дихателните упражнения имат положителен ефект върху децата със Синдром с дефицит на внимание и хиперактивност. След участие в специални часове посветени на тези практики, децата подобряват способността си да управляват вниманието си, намаляват хиперактивността си, увеличават издръжливостта си и могат да поддържат ангажираността си в сложни дейности за по-дълго.
До това заключение са стигнали психолози към Федерален Университет „Урал“, които изучавали ефекта на различни упражнения върху функциите свързани с доброволната регулация и контрол у 16 деца на възраст 6-7 години със Синдром с дефицит на вниманието и хиперактивност. Резултатите от изследването са публикувани в списание „Биологична психиатрия“.
Сергей Киселев, водещ на изследването и директор на Лабораторията по Мозъчно и Неврокогнитивно Развитие към Федералния Университет „Урал“, споделя:
„Известно е, че при децата с дефицит на внимание и хиперактивност частта от мозъка, която отговаря за регулацията на мозъчната дейност не е достатъчно развита. Това е причината в определени периоди те да са хиперактивни, неспособни да се концентрират, да достигат до изтощение и да имат затруднения с функциите за регулация и себеконтрол. Ние използвахме специални дихателни упражнения, които са базирани на диафрагменото ритмично дълбоко дишане – дишане с корема. Такъв вид дишане помага за насищане на мозъка с кислород и подобрява работата на онази част от мозъка, която отговаря за регулация и себеконтрол – ретикуларната формация.„
В допълнение към дихателните упражнения, психолозите използвали телесно-ориентирани техники като упражненията с редуване на противоположни състояния – „стягане на мускулите – отпускане и релаксация.“ Тези специални часове продължили между 2 и 3 месеца с честота три пъти седмично.
Изследователят допълва:
„Упражненията имат моментален ефект, който се проявява веднага, но имат и ефект, който се проявява след време. Открихме, че положителните ефекти върху регулацията и себеконтрола продължават дори година след приключване на тези часове посветени на дишане и телесно-ориентирани техники. Това се случва, защото правилното дишане се е автоматизирало, превърнало се е в навик. Така мозъкът е добре снабден с кислород и това има положителен ефект върху поведението и психиката на децата диагностицирани с дефицит на внимание и хиперактивност.“
Тази програма от техники била развита от руската невропсихоложка Анна Семенович. Предстои да се направят още изследвания с тези техники и да се проучи влиянието на фактори като пола, възрастта, наличието на различни симптоми свързани с разстройството.
Източник: Neuroscience News
Вижте още: