Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Стресът от домашните

Четвъртък, 17 Януари 2019 / Гласът на детето
215
  • unsplash.com

Какво трябва да знаем, за да помогнем на децата?

 

Много често децата прекарват повече време да се безпокоят от домашните работи, отколкото им отнема да ги напишат. Стресът от домашните може да отнеме наистина много време и енергия.

Част от този стрес обаче може да се използва като „гориво“ за мотивация, но натрупването му може да блокира способността за концентрация и буквално да изключи мозъка.

 

Какво причинява или засилва

безпокойството на детето?

 

Проблемът с ученето или вниманието, като дислексия или хиперактивност, не създава автоматично безпокойство. Но ето някои от факторите, които могат да накарат децата с тези проблеми да се тревожат за домашното:

 

- Децата трябва да знаят или да вярват, че всъщност могат да изпълнят зададената домашна работа. Когато децата винаги се чувстват след останалите в училище, домашното е просто още едно препятствие, с което трябва да се справят.

 

- Домашната работа, която помага на децата да се подготвят за тест, може да повиши нивата на стрес, които могат да повлияят на краткосрочната и дългосрочната памет. Някои деца могат да отговорят на този натиск, като откажат да направят домашните упражнения, свързани с теста. Така ще имат извинение, ако не се справят: „Не съм глупав. Просто забравих да си напиша домашното“.

 

- Децата с генерализирано тревожно разстройство са склонни да се тревожат за много неща, и това със сигурност може да попречи на домашното. За някои деца с хиперактивност и дефицит на вниманието, дислексия и други подобни проблеми, които лесно се поддават на емоции, домашното може да е огромен стрес, защото например се тревожат, че работата им не е достатъчно добра.

 

Начини да намалим безпокойството

 

За родителите може да бъде много изтощително да се опитват да накарат детето да седне и да започне да пише домашните си. Ако битката с домашните се превърне в кошмар, значи е време да се свържете с учителя или съветника на вашето дете (психолог, терапевт или друг специалист, който го подкрепя). Можете да работите заедно, за да откриете кое е това, което го обезкуражава.

 

- Използвайте времето в клас.

Един от начините, по които учителят може да помогне, е ясното свързване на задачите за домашна работа с това, което се учи в училище. Например, учителят може да подготви почвата, като накара учениците да направят първите две домашни задачи в клас. След това може да посочи, че останалите са почти същите като тези, които децата вече са разбрали как да направят.

 

- Използвайте скали за оценка.

Това е обща стратегия, която помага на децата да намалят нивата на тревожност.

 

Време: Колко дълго мислиш, че правиш домашната си работа? Помогнете на своето дете да разбере колко време му отнема в действителност писането на домашните.

 

Трудност: Колко трудно мислиш, че ще бъде на подготвиш домашните си. Използвайте скала от 1 до 5, като 1 е най-лесно, а 5 е най-трудно.

 

Способност: Колко вероятно е да бъдеш в състояние да изпълниш задачите. Използвайте скала от 1 до 5, където 1 е „Бързо ще се справя“, а 5 е„Дори не знам откъде да започна“.

 

След това на следващия ден вие или учителят може да прецените колко точно е детето ви при изготвянето на тези прогнози. Скалите за оценка могат да помогнат на децата да видят, че задачата отнема по-малко време и не е толкова трудна за завършване, отколкото са смятали, че ще бъде. Те също могат да бъдат част от по-голямата цел да помогнат на децата да развият нагласа за растеж.

 

Скалите за оценка могат да помогнат, ако се правят у дома, но са много по-мощен инструмент, ако ги използва училището. С практиката децата могат да се научат сами да използват рейтингови скали. Изграждането на този вид самосъзнание може да помогне за прекъсване на цикъла на тревожност от домашното.

 

За децата с проблеми, свързани с ученето и вниманието, скалите за оценка също могат да дадат на родителите и на учителите информация за това дали са необходими повече инструкции или подкрепа. Комуникацията е ключова. Родителите и училищата трябва да бъдат много ясни за това колко време очакват децата да се занимават с подготовката на домашните си.

Обяснете на детето, че е добре да престане да работи до късно вечерта. Помогнете му да разбере, че сънят може да подобри начина, по който се справя с уроците си. Сънят също играе роля в това как децата се справят със стреса.

 

Автор: Джером Шулц, клиничен невропсихолог

 

Вижте още:

Стресът от изпитване

Признавайте трудностите на децата

Как да подкрепим децата в прехода към училище

Това трудно и досадно писане...

Дислексията – тихият убиец на мотивацията

 

Станете наш благодетел в Patreon 

Дарете на PayPal: office@streetwatch.bg





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

стрес, безпокойство, домашна работа, учене, училище, деца, родители, дислексия, дефицит на вниманието, хиперактивност, затруднения, СОП

Street of Art

Почина Бащата на сексуалната революция

Четвъртък, 28 Септември 2017 / Под прожектора
Създателят на "Плейбой" Хю Хефнър си отиде на 91 години, заобиколен от любимите си хора   Създателят на еротичното списание „Плейбой” Хю Хефнър почина от естествена смърт на 91 години в дома си, съобщиха от изданието. В последния си път той е бил заобиколен от семейството си [...]

Време с децата: Семейство Шапковци

Петък, 17 Ноември 2017 / Стил
Една купчинка пухкави шапчици, която ще ви осигури домашни забавления и коледен уют      Дните се нижат и нямаме време загубене, Коледа идва. Да започваме !!! След коледната звезда идва време на семейство „Шапковци“. Но преди него да стоплим камината, ще оставим [...]