
Защо писането на ръка е истинско изпитание за съвременните деца и как да помогнем?
Писането на ръка е истинско изпитание за много деца. То изисква мускули, които се развиват чрез художествени проекти, домакинска работа, катерене по детски площадки, игра с кубчета, пластилин и т.н. За нещастие, вместо да са ангажирани с тези основни за развитието им дейности, днешните деца прекарват все повече време, играейки с различни електронни устройства. Но мускулите на ръцете, необходими за писането, не се развиват докато плъзгаме с пръсти по екраните на мобилните устройства.
Освен това, писането на ръка изисква самоконтрол и съсредоточаване върху задачата. Колкото повече мозъците на децата свикват да работят при високи нива на стимулация заради влиянието на електронните игри, толкова по-малко писането на ръка може да стимулира мозъка на детето. Затова не е учудващо, че все повече деца срещат сериозни проблеми, когато тръгнат на училище.
Писането на ръка не е изолирано умение. То подпомага четенето и повечето други умения, свързани с ученето. Писането на ръка е свързано с по-късния успех в образованието. Има доказателства за това, че записването на ръка е много по-ефективно в процеса на учене и запомняне от писането на лаптоп. Ето защо, решението не е да се отървем от писането, а да върнем на децата си детството, така че да могат да развият фините движения и мускулите на ръцете си.
Какво може да помогне в развиването на тези умения:
- Игри: разтягане, огъване, прегъване, свързване на хартиени детайли, изваждане и поставяне на монети в кутия, прикрепване на щипки към кутии или дрехи, събиране на топчета/помпони с щипки за дрехи, игра с балони, изрязване и апликация на различни елементи, пробиване на дупки.
- Домакински задачи: бутане на пазарски колички, пренасяне на хранителни продукти, оправяне на леглото, изтриване на масата / прозорците, изцеждане на гъба, поставяне на дрехи от перална машина или сушилнята, отваряне на пластмасови контейнери, помощ при готвене (рязане, разбъркване, загребване), градинарство.
- Дейности на открито: каране на колело, разхождане на домашните любимци, катерене по стени или дървета, игра на тенис, баскетбол, рисуване с големи тебешири, намиране на скрити в пясъка камъчета или малки предмети, игра с лопатки и играчки в пясъка.
Автор: Victoria Prooday