
МОН разработва информационна система за регистрация на педагозите
До края на годината информационната система на МОН ще има нова функционалност. Всички студенти, завършили педагогическа специалност, ще могат да се регистрират в нея като ще имат възможност да избират общината, в която желаят да работят и дисциплината, която да практикуват. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев, цитиран от БГНЕС.
Така от министерството се надяват да получат представа с какъв брой кадри разполагат. Това са налага поради факта, че в последните години над 5000 учители се пенсионират като тази година се очаква да излязат от системата между 4500 и 5000 учители, но още не се знае колко от тях ще останат на работа, въпреки правото си на пенсия.
По-малко от месец преди старта на учебната година в страната се търсят около 4000 учители. Всички свободни работни места се обявяват в сайтовете на Регионалните управления по образованието и в Агенцията по заетостта. Само на територията на столицата се търсят 650 учители.
Общо учителите в страната са над 90 000 и очакваме тези места да бъдат заети, коментира Вълчев и добави, че най-голям недостиг на педагози има по физика, математика, химия, информатика, по чужди езици, търсят се също така и ресурсни учители.
Вече е облекчена процедурата и по преместването на ученици като това вече ще става по служебен път, а не както досега – родителите да се занимават с преместването като играят ролята на медиатори между двете училища. Също така ще работим и за намаляването на административната тежест като първата промяна засяга тематичното разпределение, заяви министърът.
Той подчерта, че се предвиждат промени и в Наредбата за приобщаващо образование. Цялата информация ще се води по електронен път и ще отпаднат протоколите, които изготвят специалистите за всяко дете. „Не сме се отказали и от едносменния режим. Той обаче не може да се въведе навсякъде от 2021 г., защото в по-големите общини има недостиг на сграден фонд и докато този проблем не се е преодолее няма как учениците да преминат към едносменен режим на обучение. До 2020 -2021 г. може да въведем този режим в по-малките общини“, заяви Вълчев. Министърът уточни, че общо държавните и общинските училища на територията на страната са близо 2400, а около 100 са частните.
В момента ремонти текат в 900 училища. „Близо 100 са училищата, които се ремонтират изцяло по ОП „Региони в растеж“ и по Програмата за развитие на селските райони. Близо 80 детски градини са предмет на цялостно обновяване. Догодина очакваме още над 300 образователни институции да бъдат цялостно обновени. В около 50 от тях ще продължат ремонтите и след началото на учебната година. Това обаче няма да попречи на протичането на годината“, обясни министърът.