
В същото време училищата търсят 1400 преподаватели, още 5000 са в пенсионна възраст
Учителският стаж спира да е единственият критерий за кариерно развитие на педагогическите специалисти. То вече ще зависи и от квалификацията и резултатите от атестирането. Това предвижда проектът на Държавния образователен стандарт за учители, директори и другите педагогически специалисти, съобщиха от МОН. Така се очаква учителите да се развиват по-бързо като специалисти, а възнагражденията им да нарастват за по-кратък период от време.
„Ако досега кариерното развитие е можело да се осъществява само на периоди от 10 години натрупан стаж, то сега инициативността на учителите, желанието им да се квалифицират и усилията, които хвърлят в училище, могат да им помогнат да израснат и в рамките на четири години”, поясни зам.-министърът на образованието и науката Диян Стаматов.
И бизнесът ще ги оценява
Учителите са задължени за 4 години да преминат 48 академични часа през одобрени програми за повишаване на квалификацията във външни институции и отделно по 16 часа на година в училището, в което работят. Ще се трупат и квалификационни кредити, които впоследствие играят роля при атестирането.
Програмите за квалификация и институциите, които ги провеждат, ще се водят в специален регистър, за да няма злоупотреби с фалшиви фирми. Директорите на училищата ще са длъжни да подкрепят учителите, като им предоставят време, отпуск и средства.
Средствата идват по линия на Фонд Работна заплата и по Националната програма „Развитие на педагогическите специалисти“, но и по Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, грантови схеми и програми като „Еразъм +”, уточняват от МОН.
Всеки педагогически специалист ще има свое професионално портфолио, в което ще се съхраняват документи и материали, отразяващи активното му участие в образователния процес, в извънкласната и извънучилищната дейност, професионалните му изяви, постиженията на учениците му, както и квалификацията за период от 4 години.
Атестирането ще се базира на самооценка и оценката на комисия. За учителите комисията ще се избира от педагогическия съвет. Ще бъдат атестирани и директорите. Те ще бъдат оценявани, освен от педагогическия съвет, и от представители на финансиращия орган (най-често общината) и на Обществения съвет, като е предвидена възможност за директорите на професионални гимназии в комисията да има и представител на бизнеса.
Първите атестации ще се проведат през учебната 2020/2021 година, но дотогава учителите имат възможност да работят по своята квалификация и професионално портфолио. Педагогическите специалисти ще получават оценки на базата на специално изработена анкетна карта с 25 въпроса, а тези, които имат ниски оценки, ще получават допълнителна подкрепа.
Стигат или не стигат учителите
Новите правила идват на фона на новината, че месец преди началото на годината са обявени 1400 свободни места за учители. Според данните на АЗ, цитирани от „Сега“, най-голям недостиг има сред учителите за прогимназията (между пети и седми клас) - обявите са 612. 210 са нужните преподаватели в основното образование. Над 150 са само за област Варна, показва справката в техния инспекторат. Сред най-търсените тук са преподавателите по чужди езици, математика и информатика. В област Стара Загора търсят близо 170 преподаватели - за Чирпан, Казанлък, по селата, както и за Стара Загора. Над 100 учители се търсят в област Бургас. В Сливен се търсят около 30 преподаватели, а в Пазарджик - 70.
Според синдикатите една от причините за големия брой обявени места е фиктивна – много директори предпочитали да назначават учителите на временни договори за една учебна година, които всяка година да подновяват. Лятната ваканция е и времето, в което учителите да потърсят по-добро работно място, тоест може да има и движение от едно към друго училище. Според образователното министерство именно това е причината за големия брой обявени места. Още близо 5000 са учителите в пенсионна възраст, което може да изправи училищата пред сериозни проблеми, особено с амбициите за пенсиониране на максимален брой от изпълнилите условията преподаватели – от образователното министерството са изчислили, че ще имат нужда от допълнителни 11,1 млн. лева за изплащане на обезщетенията на пенсионираните или съкратени през май или юни учители. За тази година за изплащане на такива обезщетения са планирани 22 млн. лева.
Да повдигна въпрос за тези, които ще квалифицират учителите. Това са кабинетни учени, не познаващи работата на учителя в детската градина и училището или такива, които са абсолютно непознати на гилдията - нямат квалификационна степен, нито научно-образователна. В много случаи са с образователна степен по-ниска от самите учители - участници в курса. А темите за квалификация - това е друга необятна тема - в някои от тях преподавателите играят игри за релакс, други пък въобще не са полезни и не дават нищо иновативно за бъдещата работа на учителя и т.н.