Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Работник с професия или безработен висшист

Вторник, 07 Юни 2016 / В клас
2383
  • arenamedia.net

 

Готови са законовите промени за професионалното образование, а училищата влязоха в карта

 

 

Първите ученици, които ще учат по новия Закон за професионалното образование ще са постъпващите в 8-и клас за учебната 2017/2018 година, съобщи на конференция по темата министърът на образованието Меглена Кунева, цитирана от БГНЕС.

„По-добре да имаш професия, която ти гарантира сигурна работа и добра заплата, отколкото да си безработен с диплома за висше образование“, коментира министърът. Тя даде за пример ситуацията в туризма, където едва 20% от завършилите намират работа по специалността. В същото време туристическият сектор е един от тези, които всяка година страдат от липса на среден персонал и често отдават лошото качество на предлаганите услуги на дефицита от обучени кадри.

Новият закон за професионалното образование вече минал през правителството. Промените в него са насочени към практическа и

 

ориентирана към пазара на труда подготовка

 

Ориентирани са към повече практика в реална работна среда и възможност за участие на бизнеса във всеки един момент на обучението.

Със закона се въвеждат нови изисквания за придобиване на професионална квалификация за ученици, навършили 16 г. Регламентират се изискванията за държавни стандарти за придобиване на професионална квалификация. 
Заличават се професионалните училища и се регламентира откриването, преобразуването и закриването на професионалните колежи. Разширяват се функциите на общините, които най-добре могат да преценят какви кадри са най-нужни на региона, за да бъдат задържани младите хора да останат, но и да имат добър стандарт на живот. Изискванията за колежите щели да бъдат разработени в подзаконови актове до 6 месеца след влизането на новия закон в сила.

Променя се в

 

съдържанието на учебните планове

 

и съотношението между теоретично и практическо обучение, в полза на практиката в реална работна среда. Урежда се завършването на професионалното образование и регламентирането му като средно. „Няма правителство, което да не иска да се похвали с резултатите в образованието. Въпросът е какво сме готови да дадем, за да се случи това. Да бъдем водени от голямата цел - качество на образованието от детската градина до учене през целия живот, допълни тя. И определи осъзнаването на тези процеси като вечни за много важно, за да постави нашата икономика в релсите, които ще ни убедят, че се случват нещата”, каза просветният министър. Тя увери, че когато законът се приеме, ще има гарантиран достъп на участие на бизнеса, възможност децата да работят и учат паралелно, както и силно въвличане на общините. Това са трите стълба, на които трябва да стъпи професионалното образование, за да е устойчиво, смята Меглена Кунева.

Министерството публикува интерактивна карта на професионалните гимназии в България. В нея са включени и тези, които предлагат дуално обучение.
Картата дава информация за професионалните направления, броя на учениците, които се обучават в тях, материалната база на училищата, в какви проекти участват, посочено е и как желаещите могат да се свържат с училищата. "Така бизнесът, общините, родителите и децата ще могат да видят къде какво има, как да се насочат и какви практики да очакват", заяви пред журналисти вицепремиерът и министър на образованието Меглена Кунева.
Картата може да се развива с нова информация, която да е полезна на желаещите да кандидатстват.


Вижте още:

Местата в гимназиите намаляват още

Обучение във фирмата или в завода 

Изгубени в статистиката

 





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

професионално образование, закон, карта на гимназиите





StreetInside

Разказването на истории

Неделя, 03 Април 2016 / Кариера
  Това е мощен и незаменим метод за мотивиране на хората в една компания   Изнасянето на мотивационни речи, разказването на истории – защо е нужно това? Отново ли се приравняваме към модели, които се случват някъде, извън спецификата на нашата география? Какъв смисъл можем [...]

Как ставаме непривлекателни без да го съзнаваме

Вторник, 09 Август 2016 / Към себе си
  Всеки се стреми да бъде уникален човек, грижовен и състрадателен. Но за някои хора нещата не стоят точно така. Те притежават някои лоши навици, грешни поведенчески модели, които ги правят непривлекателни, дори досадни, така че останалите се стремят да ги избягват. Доколкото това им е в [...]