
Резултатите ще се пишат в точки, а не в оценки
Форматът на изпитите след седми клас остава без промяна. Той пак ще е от два модула, въпреки че те вече няма да се наричат "национално външно оценяване" и "допълнителен", а "първи" и "втори" модул. Това става ясно от проектите на учебно-изпитни програми за приемане на ученици след седми клас през 2017/18 г., публикувани на сайта на МОН, съобщава „Сега“. Те трябва да бъдат утвърдени от просветния министър до 31 януари. Времетраенето им остава същото - съответно по 60 и по 90 минути, както и максималният брой точки, който може да бъде постигнат - 65 т. за първия модул и 35 т. за втория модул (и досега се пишеха точки, но те се превръщаха в оценки). Така ще бъде и за сегашните седмокласници, които ще се явят на национално оценяване догодина.
По български език и литература учениците пак ще се потят върху 25 задачи - със свободен отговор и със структуриран отговор с 4 посочени възможности, а след това ще преразказват непознат художествен текст. По математика пък кандидат-гимназистите ще решават 20 задачи по първия модул, а по втория - още 4 приложно практични задачи. Без промяна са още видовете задачи, учебното съдържание и оценяваните компетентности. (И занапред в профилирана гимназия няма да може да се влезе само с оценката от първия модул, а ще са нужни още точки и от втория.)
Новото обаче е (според друга заповед на министъра), че тази и следващата учебна година седмокласниците няма да държат пет изпита, както досега, а само три - по български език и литература, по математика и по чужд език. Препитванията по природни и обществени науки отпадат. Причината за облекчаването е, че през тази учебна година седмокласниците трябва да наваксат голям по обем материал по история, география и биология, който изпускат заради преструктурирането на учебните програми.
Друга промяна в изпита е, че резултатите ще се пишат в точки, а не в оценки. Преминаването от шестобалната към точковата система бе регламентирано с новата наредба за оценяването на резултатите от обучението на учениците от септември 2016 г. Основният мотив на МОН за въвеждане на новия вид оценяване бе, че той е по-позитивен и по-точен, освен това ще позволи на ученици във всеки един момент да се съпоставят спрямо връстниците си.