Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Мирослава Владимирова: Йога е моята практика за познанство със самата мен

Сряда, 15 Април 2020 / Българи от ново време
1009
  • Мирослава Владимирова
1 / 4

Йога ми дава мъдростта и силата да променя нещата, които мога да променя и ми помага да приема нещата, които не мога да променя, казва инструкторът

 

За Мирослава Владимирова йога е начин на живот, който свързва физическото и духовното с ежедневното. Открива практиките заради здравословен проблем, а от 2015 година е инструктор. Има редица курсове и специализации: Следдипломна квалификация по йога към БФЙ и НСА, Курс за инструктори към Българската Ащанга Академия, обучение на три нива в Основи на Аюрведа и Аюрведа терапии, инструктор по Въздушна йога. В момента заради ограниченията срещу разпространението на коронавируса тя провежда практиките си онлайн. Разговаряме с Мирослава за йога като начин на живот и необходимостта от източните практики в ситуации на стрес.

 

- Разкажете ни как открихте йога за себе си. Кога усетихте че можете да бъдете полезна и на другите?

 

Здравейте, казвам се Мирослава и от 2014 година, спътник в живота ми е множествената склероза. Стандартната медицина веднага ме вкара в матрицата: инжекции 3 пъти седмично и нищо друго. Никой не каза за смяна в хранителния режим, нито определен спорт. Дори напротив: не трябвало да се задъхвам, когато ходя и да си почивам. Само това!? Събрах всичко съзнателно в мен и реших да търся моя начин. След дълго търсене и изследване намерих цялостно разбиране за здравето ми, за психиката и ума ми. Започнах да се грижа за своя емоционален комфорт, започнах да изразявам всички чувства и емоции и да не задържам нищо в себе си. Успях да видя МС като сигнал, че нещо в тялото и съзнанието ми трябва да се промени, за да съм отново здрава и силна. Започнах да се занимавам ежедневно с йога и тя ми даде много мъдрост и възможност за преценка за това как да балансирам емоциите си, как да дишам правилно и как да се грижа за физическото си тяло. Открих начина да има синхрон и единение на тяло, ум и психика.

 

- Как ви промени това?

 

Борбата с МС постоянно ме провокира да действам и да не спирам. По пътя си срещнах много прекрасни хора, които ме вдъхновяват и всеки един има своя отпечатък върху мен и ежедневните ми практики. На всеки един съм безкрайно благодарна, че ми дарява светлина, а на МС мога да БЛАГОДАРЯ за урока. Взех си поука и продължавам напред. Ако това не ми се беше случило, сигурно нямаше да се докосна до йога и Аюрведа, а това не бих искала да го пропускам. В началото йога за мен беше здраве, но вече не е само това. Йога е моята практика за познанство на самата мен, йога ме балансира и дава яснота и стабилност в живота ми. Йога ми дава мъдростта и силата да променя нещата, които мога да променя и ми помага да приема нещата, които не мога да променя. Ето защо започнах изучаване на мъдростта на йога в дълбочина от доказани и квалифицирани професионалисти и започна моето обучение като инструктор по йога. През 2015 г. Със семейството ми основахме Студио за йога и здраве „Лотос“ с идеята да споделям знанията си и да помагам на хората около мен. Започнах да посещавам лекции и семинари на йога тематика, пътувах до Индия, започнах да преподавам на пациенти с МС.

В началото студиото бе позиционирано в малък апартамент, но с времето израснахме и основахме Център за йога и здраве „Лотос“. Продължавам ежедневно да следвам пътя си и да изпълнявам мисията си да помагам за повишаване на осъзнаването за грижа за тялото и ума ни!

 

- Какво представлява йога за хора с двигателни увреждания?

 

Йогата за хора с двигателни увреждания не е много по-различна. Просто се модифицира така че изпълнението на повечето асани да се прави от седяща позиция. Наблягам на ставната гимнастика и антиревматичната серия от йога пози, за добро раздвижване на ставите. Всеки човек би могъл да практикува йога. Йога на първо място е холистична система, която ни помага да балансираме тялото си. Започнала съм серия от видеа, които са достъпни за всички и са насочени към различни здравословни проблеми: Студени стъпала, високо кръвно, ниско кръвно, разширени вени, диабет и т.н. Всички позиции могат да се изпълняват както на постелка така и на стол за хора с ограничена подвижност.

 

- Все повече хора откриват вегетарианството и Аюрведа. Каква част от добрия резултат, който искаме да постигнем чрез йога практика, се базира на правилното хранене?

 

Най-дълготраен и стабилен ефект от йога, дихателни практики и хранене е, когато и трите компонента се практикуват заедно и обединено. Йога помага да раздвижим тялото и да го държим в добра физическа форма. Дихателните практики ни помагат да овладеем дъха и ума си и да бъдем в добра ментална и емоционална форма. Храненето ни помага да държим процесите на възпаление в тялото ни под контрол. Правилното хранене ни помага да засилваме храносмилането, да отделяме регулярно задържаните токсини в нас и да държим всички процеси в добро състояние.

 

- Кои упражнения засилват имунитета?

 

Йога цялостно се отразява добре на имунната ни система и я държи в добро състояние. Редовната практика (всеки ден по малко) ни дава сила, гъвкавост и устойчивост!


- Как ни помага йогата по време на извънредното положение?


В момента психиката ни е подложена на допълнителен стрес и притеснение, поради несигурност, незнание докога ще продължи това положение и кога ще отмине всичко. Има много неясни въпроси и те са на много базисно ниво - на ниво на оцеляване буквално!
Йога практиките ни помагат не само да раздвижваме тялото си, а и да успокояваме ума си. Ежедневната йога практика е важен инструмент да бъдем в балансирано физическо, емоционално и ментално състояние и да знаем, че всичко ще се оправи.



- По какъв начин ни въздейства практикуването на йога?


Йога въздейства първо на нивото на физиката като ни държи в добро състояние чрез движение. Мускиулното натоварване по време на йога практиките се характеризира като изотонично - по време на задържане на позите (асани). По този начин мускула работи и се съкращават мускулни влакна, правим мускулите издръжливи, а мускулните сухожилия стават гъвкави и се разтягат. Ставите стават по-подвижни и свободни в извършване на движенията.
Психически йога ни помага по два начина:
По време на йога практика ние сме фокусирани към правилното изпълнение на асаните, към правилното дишане, ума ни е насочен към всяко едно усещане и всяка промяна, която се случва в тялото ни. По този начин не мислим за останалите събития и за нещата от ежедневието ни. Откъсваме се буквално от всички проблеми и затова в йога казваме, че практиката по йога е медитация в движение - когато умът става спокоен и еднонасочен, а дъха е лек и едва забележим.
Дишането е най-важното нещо, на което ние обикновено не отдаваме толкова голямо внимание в ежедневието. Всички знаем, че ако няма дишане ще умрем, но някак не сме научени да се изпълваме с благодарност че дишаме. Точно тук идва важността на дихателните йога практики, при които основен Фокус е дъха ни. Наблюдаваме процеса на дишане и се стараем да го контролираме. Не случайно се казва, че който стане господар на дъха и ума си, става господар на себе си.
Когато сме стресирани, дишането ни се учестява и това води до редица смущения. Важното което научаваме чрез дихателните практики на постелката е, че чрез редовно наблюдение на дъха ние изграждаме правилно отношение към важността му и ставаме сетивни за всяка промяна и когато имаме напрегната ситуация в реалния живот, тогава излиза на яве резултата от дихателните практики - чрез овладяване на дъха и ума ни чрез успокояването им, което води до яснота на проблемите и справяне с всяко предизвикателство.


- Колко често трябва да изпълняваме йога асаните и до каква степен е важно мисленето, за да се справим с кризата?


При йога практика водещ принцип е ахимса (ненараняване) и трябва постоянно да наблюдаваме какво ни носи като усещане всяка една асана. Трябва да изпълняваме всяк позиция до границата на комфорт и лека крачка напред. Да усещаме че провокираме мускулно усилие, но без да прекаляваме.
Всяко движение трябва да се прави с мислене, осъзнаване и наблюдение. Това е йога. Йога е не само физическа по време на практика. Йоги можем да бъдем във всяка наша дейност: осъзнаване на всички мисли, емоции, усещания.



- Как можем да се научим да практикуваме у дома?


Като оставаме спокойни и в тишина. Като мислим за това, което правим. Бихме могли да медитираме докато мием чинии като мислим на 100% за това, което правим. С такова отношение може да медитираме във всяка една дейност от живота ни.

Източните техники подходящи ли са за всеки човек?


Разбира се. В различна степен са подходящи за всеки един. В детайли има разновидности подходящи за хора с различни доши. 

Бъдете здрави!

 

Вижте още: 

Биляна Савова: Здравето е лична мисия

Чуйте себе си

Йога вкъщи





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

йога, аюрведа, източни практики, здраве, хранене, хармония, коронавирус





Street of Hope

Първият учебен ден: Да не се поддаваме на страха

Вторник, 15 Септември 2020 / В клас
Тази учебна година ще бъде успешна, ако издържим най-важния изпит – този да останем хора въпреки трудностите   Малко са дните в календара, в които денят е празник, не защото е определен официално за такъв, а защото всеки е съпричастен към него по своему - чака го с нетърпение, под [...]

Дете роди първото бебе на годината

Понеделник, 02 Януари 2017 / Гласът на детето
13-годишната Златка от Сливен искала детето си   Момиче на 13 години роди първото бебе на 2017 година. Динко се е родил в сливенската болница „Д-р Иван Селимински”, а майка му се казва Златка. Пред bTV тя разказва, че с бащата на детето, който е на 15 години, са [...]