Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

17 души ги няма, и виновни няма

Четвъртък, 30 Август 2018 / Общество
312
  • Григор Григоров беше доведен в съда с белезници / сн. Facebook

Тежката катастрофа до Своге извади наяве дефектите на строителния процес и контрола върху него

 

В следобедните часове на 25 август, в Искърското дефиле тъкмо започва да вали, а един шофьор изпуска за секунди контрола над автобуса. Автобусът се преобръща в дере, загиват 17 души, над 20 са ранени, включително и водачът. Този път полицията изпреварва медиите и те не са допуснати, за да предадат касапницата на живо. Следват въпросите, а за момента единственият обвинен е 59-годишният водач на автобуса Григор Григоров. Той е в ареста, във видимо недобро здравословно и психическо състояние, а институциите се опитват да прехвърлят вината за инцидента върху компанията, ремонтирала участъка за 23 млн. евро.

Така разбрахме, че асфалтът на пътя е бил примесен с варовик – материал, който се износва бързо и нарушава сцеплението на пътя, тоест води до катастрофи. После стана известно, че лабораторията, изпитвала полагания асфалт, е била част от строителната група, отговорна за ремонта. Също така се оказа, че използването на варовик в асфалтовите смеси може да е опасно, но не е забранено. Както и, че мантинелата, която не отговаря на стандартите за безопасност, е отговорност на общината. Липсвали и отводнителни съоръжения – нещо, което би трябвало да е заложено в проекта преди възлагането на ремонта.

 

Ведомствата като обвинители

 

„Мантинелата на участъка на пътя край Своге, където на 25 август стана тежък пътен инцидент с автобус, не е част от проекта и не е част от пътната инфраструктура, защото е в урбанизирана територия. Агенция "Пътна инфраструктура" не е поставяла мантинелата, защото пътната агенция отговаря за пътя "от бордюр до бордюр", каза пред журналисти председателят на УС на АПИ Светослав Глосов, след като даде показания в Националната следствена служба за тежкия инцидент край Своге.

Още в деня след инцидента от Министерството на регионалното развитие и благоустройството посочиха, че компанията „Трейс груп“ - голяма фирма, изпълняваща големи строителни проекти повече от 20 години, чийто възход не е по времето на тези управляващи – е отказала да извърши гаранционен ремонт на участъка.

Не стана много ясно защо приемателна комисия от 20 души пропуска недостатъците, посочвани след това от пътната агенция на строителната компания. Отговорът беше, че обектът е приеман по документи. При този тип проекти обаче комисиите не само трябва да ходят на място, но и контролът изисква взимането на проби от строителните материали и преглед на качеството на строителството. А когато става въпрос за европейски средства, контролът е по-строг и документацията възлиза на хиляди страници. 

 

Дефектите на контрола

 

Неслучайно има независима надзорна компания, чието задължение е да извършва контрол от първия до последния ден на обекта, за което получава пари от възложителя на строителството. И неслучайно има държавна приемателна комисия – защото изпълнението на големите инфраструктурни проекти, а и строителството изобщо, е професия, за която се носи така наречената обществена отговорност – грешка тук може да бъде фатална и да отнеме живот.

След инцидента от МРРБ обясниха, че са правили неколкократни предписания на строителната компания да извърши гаранционен ремонт за своя сметка, а тя е отказала да го направи. „Когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана съобразно изискванията на договорните условия, сме реагирали съобразно предписанията на договора“, отговориха в писмена позиция от „Трейс груп холд“.

Компанията, извършила ремонта на пътя Мездра - Елисейна - Своге - Нови Искър обясни, че е изпълнила строителството според проекта на възложителя – Агенция „Пътна инфраструктура“ и че са отстранени всички безспорни претенции по гаранционната отговорност спрямо изискванията на договора. В съобщението се посочва, че варовикови и скални примеси се слагат по стандарт във всички асфалтови смеси и в случая с пътя край Своге изискванията са спазени.

Договорът за изпълнение на проекта е сключен по условия за изграждане на строителни и инженерни работи, проектирани от възложителя – АПИ. Другите участници в проекта са компанията - инженер на проекта – в този случай тази функция се изпълнява от "Мот Макдоналд" - известна британска инженерингова компания, надзора и проектанта. В писмото е обяснено още, че проектът за даден път се предоставя вече одобрен от възложителя на инженера и изпълнителя. С което прехвърлиха топката в полето на държавата в лицето на пътната агенция, предоставила изискванията за изпълнение на рехабилитацията на въпросния участък. На свой ред регионалният министър Николай Нанков обяви, че задължително трябва да има наказани за некачествения асфалт.

 

Търгове и процедури

 

Всъщност обществена тайна е как се печелят поръчките за инфраструктурните проекти - от едната страна е корупцията, заради която не винаги строителството и контрола върху него се изпълняват от най-добре подготвените за това. От другата страна е натискът за по-ниски цени заради стремежа на фирмите да печелят търговете, което означава компромиси с материалите и качеството на изпълнение. От трета страна са роднинските назначения в администрацията, които също поставят под въпрос способностите на някои от представляващите държавната отговорност по веригата. Може би именно заради тази обществена нагласа срещу обществените поръчки от компанията-изпълнител уточняват, че не са получили проекта чрез обществена поръчка, а чрез търгова процедура по програма „Транзитни пътища V“, където 65% от финансирането е от Европейската инвестиционна банка, а изискванията към изпълнителите – много по-строги, включително за доказан опит в изграждането на подобни съоръжения, годишен оборот, налични специалисти...и в тези търгове е по-трудно да се намърдат случайни избраници на властта. 

„В България лабораториите не се делят на частни и държавни, а на акредитирани и неакредитирани. Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура, за спечелване на проекта е Изпълнителят да разполага с лаборатория. В рамките на проекта сме ползвали няколко акредитирани лаборатории“, посочиха в писмото си от „Трейс груп“. От своя страна регионалният министър Николай Нанков обясни, че проби от некачествения асфалт ще бъдат изпратени в международна лаборатория. С което все едно каза на обществото, че не вярва на държавните органи, които са акредитирали работещите в страната лаборатории. Ами защо тогава същото това общество да вярва в обективността или способностите на държавните служители, изпълняващи контрола върху големи строителни проекти и приемащи ги по документи? Или в компетентността на други държавни служители, подготвящи изискванията за изграждане и ремонт на важни (и безопасни) пътища, мостове и съоръжения? Трябва ли да има още жертви, за да се променят порочните схеми, налагани години наред?

И докато топката прескача в полето на всички, от които зависи безопасността на строителния процес и тази за движението по пътищата, шофьорът Григор Григоров е единственият обвиняем за трагедията. Той е обвинен в причиняване на смърт по непредпазливост на 17 души и нанасяне на телесни повреди на 21 души. Съдът го постави под домашен арест, наложена му е забрана да напуска страната и е отнета шофьорската му книжка. Инцидентът слага край на бизнеса му – той е собственик на малка транспортна компания. Заради вината, която изпитва обаче, Григор Григоров може да се окаже и следващата жертва на този инцидент. В който освен него, други виновни за момента няма.

 

Поискани оставки

 

В петък сутринта премиерът Бойко Борисов е поискал оставките на трима министри - регионалният министър Николай Нанков, транспортният министър Ивайло Московски и вътрешният министър Валентин Радев, а по-късно те подадоха оставките си като знак, че поемат политическа отговорност за трагедията. 

 

Трима министри си тръгват заради катастрофата 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

катастрофа, Искърско дефиле, Своге, загинали, инцидент, строителство, контрол, АПИ, МРРБ, Трейс груп

Street of Hope

Отнеха бебето на бедна майка още в болницата

Четвъртък, 10 Януари 2019 / Гласът на детето
26-годишната жена не се е отказвала от него   Социалните служби от района на Смолян отнеха новородено момченце от самотна майка, която нямала условия за отглеждането на детето. Според хората в селото, жената била заплашена, че ще бъде освидетелствана като психично болна. Симона живее [...]

7500 зрелостници без диплома засега

Вторник, 07 Юни 2016 / В клас
  Над 10 хиляди са двойките на матурите през тази година     Слаби оценки и на двете матури имат 2325 зрелостници, а 7466 дванадесетокласници няма да получат дипломи за средно образование този месец. Това показват резултатите от националните зрелостници изпити, които образо [...]