Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Как винетката за тангентата „спаси“ скандала за тол системата

Четвъртък, 03 Януари 2019 / Общество
167
  • Северна скоростна тангента, сн. АПИ

Ще има ли изобщо тол такси през тази година?

 

Между последното заседание на правителството за 2018 г. и първото заседание за 2019 г. имаше само няколко дни и един голям скандал, който запълни дупките в празничните новини – ще има или няма да има винетка за хората от 4 квартала и няколко населени места, които ползват Северната скоростна тангента, за да отидат на работа. Скандал, който в известна степен измести неволите около купуването на електронна винетка и очевидната липса на готовност за старт на тол системата.

 

Още по проект Северната скоростна тангента беше заложена като републикански път, тип магистрала, който да отведе от града и разбитата северна дъга на околовръстния път тежкотоварния трафик. Дори само това облекчава значително движението вътре в града.

Това дава и правото на Агенция „Пътна инфраструктура“ да си иска приходите от пътни такси от този участък, в който държавата е инвестирала. Има и логика в решението пътната отсечка да е част от бъдещата магистрала от София до Калотина, макар каруцата да беше поставена пред коня.

Доколкото Северната тангента се ползва за скоростно трасе от жителите на крайградските квартали до центъра на града, това е безспорна полза за столицата, но не е основният замисъл на проекта. В този смисъл има логика в аргументите на общината срещу решението да се въвежда платен път в рамките на града. Но ако трябва да се спази буквата на закона и този път да остане безплатен, каквото е последното решение, наложено от премиера Бойко Борисов, това би означавало общината да ремонтира магистрала, по която минават милиони тир-ове на година. И също така, това решение дава право на всеки кмет в страната да поиска преминаване без винетка за други участъци от републиканската мрежа, които свързват градове с близките им населени места. И това вече се случва – в петък премиерът ще се среща с кметове именно по тези въпроси.

 

От друга страна, не изглежда проблем да не се изискват винетки за преминаването по тази отсечка на територията на столицата, по простатата причина, че само този участък наистина се ползва основно от хората, живеещи около града. Всички други, които биха я преминали транзитно, би трябвало вече да са платили винетката, която им дава право да пътуват по републиканската мрежа. Тоест, и за тировете, и за останалите леки автомобили преминаването по Северната тангента така или иначе ще е платено, доколкото те са длъжни да платят таксата си по принцип.

Проблемът би възникнал след въвеждането на тол системата, която ще събира такси за преминаването на конкретните скоростни пътища. В случая Северната тангента ще е част от магистралата до сръбската граница и преминаването на тежкотоварните автомобили по нея би трябвало да е платено. Което отново няма нищо с проблема на леките автомобили, доколкото и преди скандала с винетките за тангентата тол такса е предвидено да се събира само от тир-овете.

 

Така че скандалът изглежда изкуствен, особено на фона на огромния скандал с електронните винетки. С решението си да не проверява водачите до 15 януари пътната агенция на практика признава, че не се е справила с въвеждането на системата. Вчера след едноличното "решаване" на проблема с тангентата от премиера стана ясно, че през тази година нещата с таксите по пътищата ще останат каквито са били през миналата година. А това означава на практика да не се въвежда тол системата. Ако съдим по фалстарта на електронната система за закупуване на винетки, очевидно няма готовност от 16 август да се събират такси за преминаване по определени пътища от тежките камиони. Фалстарт на толсистемата, за която бяха отделени над 200 млн. лева, би бил значително по-голям скандал в сравнение с този сега. Както е голям скандалът с неуредиците около купуването на електронните винетки, за които някои хора платиха по два пъти, а други изобщо не успяха да си ги купят. 

До момента поне, въпросът за готовността за въвеждане на тол системата за тежкотоварните автомобили не е зададен. Забравихме и за скандалите с обществените поръчки за изграждането й. 

 

Вижте още: 

Нова магистрала „Европа“ ще свързва София и Калотина

Северна, скоростна и недовършена

По-строги санкции за водачите без винетка

Българите подкрепят тол таксите и електронните винетки

 

Станете наш благодетел в Patreon 

Дарете на PayPal: office@streetwatch.bg





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

Северна скоростна тангента, винетка, тол такса, тол система, електронна винетка, пътища, републикански пътища

StreetInside

Поемете контрол над живота си – 3

Сряда, 27 Юли 2016 / Към себе си
  Мислете по позитивен начин за себе си, вярвайте в себе си и ще започнете да виждате промяната   Всеки човек изживява моменти на страх, напрежение и тревожност. Тези чувства може да се окажат пагубни за някои хора, защото толкова много се засилват, че в даден момент се превръщат [...]

Не лицето ни прави красиви

Вторник, 24 Януари 2017 / Към себе си
Каква е тайната на привличането    Питали ли сте се защо някои много красиви според общоприетата представа хора не са толкова популярни, колкото някой средностатистически Джо или някоя обикновена Джил, които привличат далеч по-голямо внимание? Тайната на привлекателността не е [...]