Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Мерките за въздуха: „Зелен“ билет и „златна“ зона за паркиране

Сряда, 13 Декември 2017 / Общество
982
  • snimka.bg

Как билетът за градския транспорт поскъпна, за да се продава отново за 1 лев и ще има ли полза от това?

 

Ако преди година и половина Столичната община беше въвела безплатен транспорт в дните с прогноза за мръсен въздух без да увеличава цената на билета на 1,60 лева, вероятно щяхме да дишаме по-малко отрови. След като качи още повече столичани на автомобили обаче,  градската управа предлага да продава билета за обществения транспорт на „промоционалната“ зелена цена от 1 лев, като мярка срещу мръсния въздух.

Дали ще има резултат? Вероятно не, защото нито преди година и половина, нито сега има голяма промяна в нагласите на живеещите в София – тези, които пътуват гратис, продължават да пътуват гратис, тези, които плащат за обществения транспорт продължават да са съвестни. Тези, които пътуват с автомобили, ще продължат да си висят в задръстванията, независимо от предлаганото двойно увеличение на таксата за паркиране в синя зона. Така или иначе много от тях и сега оставят колите си в по-евтината зелена зона... Може би част от бързащите да свършат работа в центъра на града шофьори ще се въртят дълго и изтощително из централните улици, за да намерят свободно място в по-евтина част от града, може би някои тях ще ходят малко по-дълго пеша, но едва ли ще слязат доброволно от автомобилите си. Дали ако билетът за градския транспорт беше безплатен, а пътувнето с него - гарантирано извън задръстванията щеше да е така? Въпросът е риторичен. 

 

Какво предлага Столичната община?

 

На сайта на Столичната община вече ще се публикуват данните за замърсяването на въздуха с фини прахови частици, за които освен автомобилите, най-голям принос има отоплението на твърдо гориво през зимните месеци. БАН пък разработиха система за ранно предупреждение, която ще предлага на Столична община прогноза за замърсяването на въздуха.

 

При прогноза за превишение на среднодневните норми на ФПЧ от 51 до 100 микрограма на куб. м (два пъти над нормата) основно ще се разчита на добрата воля на гражданите - общината ще отправя призив хората да слязат от колите и да ползват градския транспорт, както и да се премине от дърва и въглища към алтернативни начини на отопление. За това колко човека ще слязат от автомобилите си за общото благо, няма нужда да коментираме – веднъж качила хората на личните им автомобили, общината трудно ще ги накара да слязат доброволно от тях. Втората – отново доброволна мярка също е в сферата на фантастика – кой жител на града, избрал да се топли евтино, ще си купи климатик или печка на ток и да плати солена сметка в името на чистия въздух? Ако има толкова съвестни жители на града, то може би те не са твърде много, или пък просто не могат да си го позволят...

 

При прогноза за концентрация от 101 до 150 микрограма на куб.м в допълнение ще бъдат почиствани улиците и ще бъде разрешено безплатно паркиране в буферните паркинги до изчерпване на местата и срещу условие да се използва градският транспорт - т.е. шофьорът ще трябва да покаже билет или карта за пътуване. Тези, които ползват буферните паркинги сега, ще продължат да си ги ползват и после, а другите дали ще си купят карта за градския транспорт, само защото въздухът е мръсен?

 

При прогноза за замърсяване от 151 до 200 микрограма на куб.м към предходните мерки общината предлага двойно да бъде увеличена таксата за паркиране в синя зона - от 2 на 4 лв. на час. Ето това е мярката, която би трябвало да повлияе донякъде възпиращо, защото бърка директно в джоба на хората, но пък предизвиква въпроси за осигуряването на качествен контрол и работа на системата за таксуване без грешки. Как ще стане, предстои да разберем, защото за момента всички тези мерки са само идеи.

Интересно решение е мерките да се въвеждат поетапно – два дни ще мерим замърсяването, разчитайки на добросъвестността на софиянци, после ще паркираме скъпо и чак след това, ако още дишаме прах, ще плащаме евтин зелен билет. Чак накрая достъпът на автомобили в центъра на града ще бъде ограничен, тоест дори да искате да си платите 4 лева за паркиране, няма да можете, защото няма да имате право да влезете в карето между булевардите "Т. Александров", "Княз Дондуков", "В. Левски", "Патриарх Евтимий" и "Хр. Ботев". И някъде след около 10 дни, в които нищо от това не е дало резултат, като крайна мярка общината ще разрешава ползването на градския транспорт безплатно.

 

Ще има ли резултат?

 

За сравнение в градовете, които са решили проблема с мръсния въздух, градският транспорт е безплатен или на преференциални цени изобщо, а не в дните с мръсен въздух. Освен това се санкционира използването на стари и замърсяващи автомобили – чрез забрана за влизане в централните части или високи данъци.

 

Градовете, в които автомобилите не са добре дошли

 

Последно – предложените за обсъждане мерки правят опит да решат проблема с чистотата на въздуха в централната част за сметка на крайните квартали, изхождайки от логиката, че автомобилният трафик цапа въздуха. Изследванията показват, че 40% от замърсяването на въздуха в София идва от отоплението на твърдо гориво, което в голямата част от случаите се използва в по-крайните квартали. За него мерки, доколкото са коментирани, са в пилотни проекти за използване на екологични горива и в бъдеще време.

Като говорим за транспорт и замърсяване, повече годни за използване велоалеи и изцяло безплатен и екологичен градски транспорт ще дадат много по-добър резултат, отколкото намаляване на цената на билета под условие.


Иначе постоянните мерки, които се предлагат може и да свършат работа – подмяната на градския транспорт с по-екологичен, за което общината работи от години, ограничения за камиони и строителни машини и въвеждане на такси за навлизането им в центъра. Но в град с разстояния като тези в столицата, трафикът, бълващ отрови, може да се ограничи само със стимули за използване на алтернативите на автомобилния транспорт, каквито засега няма много. Мерки за озеленяване също могат да помогнат.

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

София, въздух, фини прахови частици, екология, транспорт, Фандъкова

Street of Hope

Среда за израстване: Живата класна стая

Събота, 30 Април 2016 / В клас
  Как да създадем среда за учене според пирамидата на потребностите на Маслоу   Целта е класната стая да е съобразена с нуждите на децата. Темата за нуждите е необятна, така че ще използваме нещо познато – пирамидата на Маслоу за човешките потребности. Не е идеална, [...]

Токсичните ефекти от унижаването на децата

Вторник, 26 Юли 2016 / Гласът на детето
Унижаването дълго време е използвано като средство за управление на детското поведение. Когато децата се чувстват не достатъчно добри за своите родители, те правят по-големи усилия да ги удовлетворят, което води до илюзията, че нещата „се получават“. Но усещането, че са безполезни [...]