Надценката за непослушни деца не е дискриминация, но нарушава правата ни на потребители
Ако в заведение цените за вас са двойни, защото сте решили да родите и гледате децата си в България, да знаете, че това не е дискриминация. Това само ви нарушава правата на потребители, от което обаче вероятно няма да има никакви последствия. Тоест, заемете ли маса в заведение за хранене, дори детето ви да стои кротко с прибрани крачета, да ползва вилицата и ножа по-добре от останалите възрастни посетители и да е по-тихо от тях, накрая може и да платите двойно. Недай си Боже детето ви да си изпусне вилицата или да скочи с импулсивен крясък към прозореца „Мамо, мамо, виж гълъбче!“. Може и да се накапе или да си разлее сока, децата са несръчни...
Сн. bacchus.bg
Според Комисията за защита от дискриминация това не нарушава човешките ви права. Тоест, ако, като повечето родители в България, си правите сметка на парите, по-добре четете менюто внимателно преди да поръчате. Или просто напуснете заведението, ако в него няма детска площадка.
Решението за липса на дискриминация е по жалба на Живка Александрова от Стара Загора, която отишла в ресторант с трите си деца и попаднала на двойната тарифа.
Преди няколко месеца казусът предизвика вълна от възмущение, а заведението обясни политиката си с желанието да накара родителите да се грижат за децата си. Поведението на децата било отговорност на родителите, а не на сервитьорите. Затова и двойните цени били само за родителите с невъзпитани деца.
Вероятно собствениците на заведения с подобна политика имат деца и са напълно наясно, че нормалните деца не могат да стоят мирно повече от 20 минути. И също, че децата, които стоят мирно на масата с вперен в една точка поглед и отварят уста по команда, вероятно имат сериозен проблем. Освен това предполагаме, че са наясно, че решението да си родител е за цял живот и че колкото и да правиш компромиси с личния си живот, предназначението на ресторантите е за срещи с приятели. Със сигурност и на родителите им се иска спокойствие и време само за тях, но децата няма как да ги хвърлиш някъде, твои са, имат много енергия и колкото и да се стараеш, играта обикновено е шумно нещо.
Лично според нашите наблюдения заведенията, в които има специално обособени кътове за деца са много по-шумни и неприятни за околните. Така че намираме логика и в твърденията на клиентите, които нямат или не обичат деца, че може би единият и другият вид граждани на Републиката трябва просто да стоят далеч едни от други, за да си осигурят взаимното спокойствие. Но не е реалистично...
И, да, собственикът на дадено заведение е в правото да си избира клиентите, така както клиентите са в правото си да не стъпят повече там. Оказва се обаче, че и това не е точно така – защото това, което по закон не е дискриминация, нарушава правата на потребителите.
Такова е мнението на Комисията за защита на потребителите, според която надценката за семейства с деца следва да бъде забранена като нелоялна търговска практика.
Предстои по казуса да се произнесе и съдът, където майката от Стара Загора ще обжалва решението на Комисията за защита от дискриминацията.