Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Пазарът на електромобили се свива

Неделя, 29 Декември 2024 / Общество
129
  • pixabay.com

Какво се случи на глобалния автопазар през годината?

 

Световната автомобилна индустрия изпраща една противоречива година, изпълнена със сериозни предизвикателства за европейските производители на автомобили. Това става в условията на все по-строгите екологични изисквания към превозните средства в страните от Европейския съюз. На този фон автомобилните компании в ЕС са принудени да се ориентират все повече към производството на електрически автомобили, въпреки че търсенето им спада, пише БТА. Те са изправени и пред сериозна конкуренция от страна на китайските автомобилни производители, за които 2024 г. се оказва добра. Подпомогнати от значителните субсидии, които им отпускат управляващите в Пекин, те буквално заляха пазарите с евтини електромобили, което предизвика остра реакция от страна на ЕС и САЩ. Те обвиниха Китай в нелоялна конкуренция и наложиха по-високи мита върху вноса на превозните средства, произвeдени в азиатската страна.

Вносните мита в САЩ може да се окажат още по-високи и да ударят не само китайските автомобилни производителни, но и тези от ЕС, Канада и Мексико, ако новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп изпълни заканите си и успее да ги повиши, след като встъпи в длъжност на 20 януари 2025 година. Този ход обаче може да се окаже нож с две остриета за САЩ и да ограничи търсенето на автомобили в страната, прогнозират експерти.

 

Пазарът на нови електрически автомобили в ЕС и България

В страните от Евросъюза през ноември са регистрирани с 9,5 на сто по-малко нови електрически коли, задвижвани изцяло от батерии, в сравнение с година по-рано. Това сочат най-новите данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).

Делът на регистрираните нови електрически автомобили в Евросъюза също спада. През ноември 2024 г. те са съставлявали 15 на сто от всички нови коли при 16,3 на сто през същия месец на миналата година.

Този спад до голяма степен е обусловен от спадащото търсене на електромобили в най-големите автомобилни пазари в ЕС.

От началото на годината до края на миналия месец в България са регистрирани 40 211 нови коли при 34 601 през първите 11 месеца на 2023 година. Това представлява повишение с 16,2 на сто, сочат данните на АСЕА.

През ноември 2024 г. у нас са регистрирани общо 3956 нови автомобила. Това представлява увеличение спрямо година рано, когато новите коли са 3470.

 

Делът на новите автомобили с бензинови двигатели (3127) е най-висок спрямо всички нови коли, които са регистрирани коли у нас през ноември - 79 на сто.

Делът на новите коли с дизелови двигатели в България през миналия месец е 12,3 на сто (486).

 

Спад на продажбите на нови автомобили в ЕС

 

От началото на годината до края на ноември броят на новорегистрираните автомобили в ЕС нараства с 0,4 на сто спрямо първите 11 месеца на 2023 г. до 9,7 млн. нови коли.

През миналия месец в страните от ЕС са регистрирани 869 816 нови автомобила. Това представлява спад с 1,9 на сто спрямо ноември 2023 година.

С най-голям дял в ЕС през миналия месец са били новорегистрираните хибридни електрически автомобили (33,2 на сто), следвани от колите с бензинови двигатели (30,6 на сто). Най-малък е делът на новите дизелови модели (10,6 на сто) и на плъгин хибридните коли (7,6 на сто).

Регистрациите на нови автомобили с бензинови двигатели в ЕС намаляват със 7,8 на сто спрямо година по-рано, сочат още данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите.

 

"Фолксваген" - проблемният лидер

 

Въпреки сериозните проблеми, пред които е изправена автомобилната група "Фолксваген" (Volkswagen), тя е лидер по продажби в Европейския съюз. От началото на годината до края на ноември групата е продала близо 2,6 млн. нови автомобила в ЕС. Това представлява увеличение с приблизително 2,9 на сто спрямо същия период на 2023 г. (близо 2,53 млн. нови коли), сочат данните на АСЕА.

Делът на "Фолксваген" на автомобилния пазар в Евросъюза се увеличава до 26,7 на сто при 26,1 на сто през първите 11 месеца на 2023 година.

Освен марката "Фолксваген", в автомобилната група влизат и редица други автомобилни марки, сред които "Ауди" (Audi), "Шкода" (Škoda Auto), "Сеат" (Seat), "Ламборгини" (Lamborghini), "Бентли" (Bentley), "Дукати" (Ducati) и "Порше" (Porsche). 

Втора по продажби в страните от ЕС е друга автомобилна група - "Стелантис" (Stellantis). Базираната в Амстердам мултинационална корпорация е продала 1,63 млн. нови коли в Евросъюза през първите 11 месеца при близо 1,76 млн. през същия период на 2023 година.

Сред автомобилните марки, които "Стелантис" притежава, са "Опел" (Opel), "Пежо", "Алфа Ромео" (Alfa Romeo), "Ситроен" (Citroen), "Додж" (Dodge), "Джийп" (Jeep), "Мазерати" (Maserati) и други.

На трето място по продажби в Евросъюза е френската автомобилна група "Рено" (Renault), с 1,05 млн. нови автомобила, пласирани от началото на годината до края на ноември. Това представлява повишение от 0,4 на сто в сравнение с първите 11 месеца на 2023 г. (1,04 млн. нови коли).

Освен основната марка "Рено", част от автомобилната група са и румънската компания "Дачия" (Dacia), както и френската "Алпин" (Alpine).

 

"Тойота" - лидер на автомобилния пазар в САЩ

 

Потенциалните проблеми за автомобилния сектор от евентуалните по-високи мита върху вноса в САЩ, които Тръмп обещава да въведе, и евентуалното прекратяване на данъчните облекчения за собствениците на нови електромобили, може да доведат до свиване на американския пазар на електрически превозни средства.

Скъпият внос на автомобили в страната може да направи по-скъпи и американските коли. Още повече, че лихвите по кредитите и лизинговите такси в САЩ все още са високи заради високите водещи лихвени проценти. Тези фактори може да доведат до спад на търсенето на автомобили в САЩ. Това се посочва в анализ, изготвен от международната консултантска компания "Ес енд Пи Глоубъл" (S&P Global).

На този фон продажбите на леки автомобили в САЩ през първите 11 месеца на годината са спаднали с 4,5 на сто на годишна база (спрямо същия период на 2023 година) до 2,93 млн. Коли, според предварителната оценка на специализирания информационен портал "МаркЛайнс".

Годишните продажби на лекотоварни автомобили (пикапи, бусове и коли с повишена проходимост - SUV) обаче са скочили с 2,4 на сто в САЩ до близо 14,42 млн. превозни средства, сочат данните на специализираното издание focus2move.

Лидер на пазара в САЩ през ноември е японската автомобилна корпорация "Тойота" (Toyota Motor). На второ място е американският автомобилен гигант "Форд" (Ford).

На този фон продажбите, реализирани от американските автомобилни производители на пазара в САЩ, нарастват през ноември, отбелязва "МаркЛайнс".

През ноември гигантът "Дженерал мотърс" (General Motors) постига ръст на продажбите си от 21,5 процента на годишна база. И други автомобилни компании отчитат ръст на пазара в САЩ през предпоследния месец от годината – "Стелантис", производителят на електромобили "Тесла", "Фолксваген", "Мерцедес-Бенц".

 

Възход на китайския автомобилен пазар

 

Докато европейските и други пазари на автомобили са в застой, този в Китай се развива успешно през 2024 година, посочва "Ес енд Пи Глоубъл".

Аналитичната компания прогнозира, че пазарният дял на западните автомобилни производители в Китай ще падне до под 38 на сто към края на тази година. Това представлява рязък спад в сравнение с пазарния им дял от над 60 па сто преди пандемията от КОВИД-19.

В резултат на субсидиите, които правителството на Китай отпуска на местните автомобилни компании и на стимулите за потребителите, които купуват нови електрически коли, продажбите в страната нарастват. Секторът е един от най-успешно развиващите се в цялата икономика на азиатската страна, посочва Китайската асоциация на производителите на автомобили, цитирана от Асошиейтед прес.

През първите 11 месеца на 2024 г. продажбите в азиатската страна бележат ръст от 3,7 на сто спрямо година по-рано, до 27,94 млн. превозни средства.

Продажбите на превозни средства, задвижвани от нови енергийни източници, са се повишили с цели 35,6 на сто. Само през ноември те бележат ръст от 47,4 на сто (спрямо същия месец на 2023 г.) до рекордните 1,51 превозни средства.

Лидер на автомобилния пазар в страната е китайската автомобилостроителна група Би Уай Ди, (BYD, съкратено от "Build Your Dreams"), посочват пазарни анализатори. Производителят на електрически автомобили е реализирал в Китай над 90 на сто от всичките си продажби, които са достигнали 3,76 млн. превозни средства през първите 11 месеца на годината.

Докато западните автомобилни компании се борят да останат конкурентоспособни на китайските производители, те се фокусират върху създаването на рентабилни превозни средства, задвижвани от нови енергийни източници (NEV). Експерти посочват, че в тази група влизат всички видове електрически превозни средства, от задвижваните изцяло от батерии до плъгин хибридните автомобили.

На този фон евтини автомобили, произведени от компании в Китай, буквално заливат пазарите в другите страни и региони.

През първите 11 месеца на годината китайските производители са изнесли над 5,34 млн. превозни средства. Това представлява ръст от 21,1 на сто спрямо същия период на 2023 година.

 

Автомобилният пазар в Япония

 

В края на годината автомобилният пазар в Япония привлече вниманието на инвеститори и пазарни анализатори от целия свят с новината, че компаниите "Хонда" и "Нисан" са постигнали споразумение да започнат преговори за сливане на своя бизнес. Това би довело до създаването на третата по големина автомобилостроителна група в света, посочват експерти.

Автомобилният пазар в Япония през 2024 г. беше белязан и от скандал, който избухна в края на предходната година.

През декември 2023 г. компанията "Дайхацу" (Daihatsu), която е собственост на гиганта "Тойота", призна, че е фалшифицирала тестовете за безопасност на поне 64 модела превозни средства. Някои от тях са били предлагани на пазара под марката на "Тойота". Тази практика е била прилагана поне от 1989 година.

Подобни несъответствия при тестовете за безопасност са открити и при други японски автомобилни корпорации - "Мазда" и "Хонда", посочва Асошиейтед прес. 

Заради скандала производството на редица модели автомобили в Япония беше спирано през тази година. То беше възобновявано, след като японското транспортно министерство обяви, че вече "отговаря на стандартите".

На този фон продажбите на нови автомобили в Япония са достигнали 3,78 млн. коли към края на ноември. Това представлява спад с 6,5 на сто спрямо същия период на 2023 г., посочва специализираното издание focus2move.

"Тойота" остава лидер на японския автомобилен пазар въпреки скандала с фалшифицираните тестове за безопасност на автомобилите.

Продажбите на автомобилната група в Япония обаче намаляват с 12,1 на сто на годишна база до 1,24 млн. превозни средства към края на ноември. Само през миналия месец корпорацията "Тойота" е продала в целия свят рекордните за ноември 920 569 превозни средства. През първите 11 месеца от годината обаче тя отчита годишен спад от 1,2 на сто на глобалните си продажби.

Тези данни не включват продажбите, постигнати от дъщерните компании на "Тойота" - "Дайхацу" и "Хино мотърс", посочва Ройтерс.

Към края на ноември на второ място по продажби в Япония е бил компанията "Хонда". Трета по продажби в Япония е бил автомобилната компания "Судзуки" (Suzuki Motor).

 

Какво следва?

 

В страните от Европейския съюз, в които автомобилният пазар е силно зависим от износа, перспективите са скромни, като очакваният годишен ръст на автомобилния експорт през 2025 г. е едва 1 на сто. Прогнозите за неговото забавяне идват на фона на евентуалното прилагане на по-високи мита върху вноса на автомобили в САЩ, ограниченията за импорта им, които налагат управляващите в Китай, както и заради ограничавана на държавните стимули при покупка на нови електромобили. Няколко европейски държави, сред които и Германия, отмениха изцяло тези помощи, за да намалят бюджетните си разходи.

Спирането или ограничаването на стимулите може да има отрицателни последици в дългосрочен план. Това може да забави прехода към електромобилността и да се окаже сериозна препятствие при борбата с негативните изменения на климата, отбелязват анализатори.

 

Източник: БТА

 

Транспортът на бъдещето: Кога ще караме водородни автомобили?

Холандец измина 95 000 км с електрически автомобил





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

автомобилиу електромобили, пазар, индустрия





Street of Art

Куркумата има над 700 ползи за здравето

Петък, 13 Април 2018 / Хранене и Здраве
Куркуминът действа като естествен антибиотик   Много изследвания приравняват ефектите от куркумата към тези на лекарствата, а хилядолетната й употреба в Индия е доказала над 700 ползи за здравето. Най-важното и широко изследвано съединение в куркумата е куркуминът, известен със силните [...]

Кой е Попай Моряка?

Неделя, 03 Ноември 2024 / Под прожектора
Легендарният комикс герой е вдъхновен от личността на моряка Франк Фийгъл   Истинското му име е Франк "Роки" Фийгъл. Той е роден през 1868 г. в Полша и като дете емигрира в Съединените щати и се установява в малък град в Илинойс. Като млад Роки става моряк. След 20-годишна кариера в тъ [...]