Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Радикалният ислям се ражда в гетата

Петък, 15 Април 2016 / Общество
3287
  • btvnovinite.bg

 

 

Пазарджишкият квартал „Изток“ прилича на „Моленбек“ в Брюксел, опасява се арабистът проф. Владимир Чуков

 

 

Проф. Владимир Чуков е арабист, университетски преподавател и учен в областта на политиката на Близкия изток и исляма. Автор е на редица книги и изследвания в тази област.

 

 

Проф. Чуков, в Благоевград родители съдят училище заради изключването на 16-годишна ученичка, която носи забрадка. Нарушено ли е правото на момичето-мюсюлманка?

 

Подобен тип дела не са прецедент. Преди около 3 години имахме сходен казус с две момичета от едно Смолянско село, които се обърнаха към Комисията по дискриминация и там нещата бяха изчистени. Нещата са прости и ясни – във всяко училище има правила – за носене на униформа, за определено поведение – това е нещо, с което всеки един ученик е запознат предварително и всеки трябва да се съобразява с тези правила. Така че не говорим за нарушаване на права. Нещо повече, преди три години имаше подобно дело, което жалбоподателки изгубиха. Според мен тези неща вече са регулирани и всеки гражданин на Република България трябва да се съобразява със законите, които действат. Включително с подзаконовите нормативни актове, какъвто е правилника на едно училище.

 

По-различен ли е казусът с квартал „Изток“ в Пазарджик?

 

Да, това вече наистина е една тема за много сериозна дискусия. Отново трябва да погледнем каква е европейската практика – към днешна дата в Европа има 6 държави, в които има пълна или частична забрана за носене на забрадки. Пълна забрана има във Франция и Белгия, където са забранени религиозните символи, в това число и забрадките в средните училища. Буквално вчера министър председателят на Франция предложи тази забрана да бъде приложена и в Университетите, тоест разширява се полето на действие на този закон.

Във Франция и Белгия тази норма е въведена на национално ниво. В Германия и Ирландия например това е оставено на местно ниво – така, както в случая иска да направи община Пазарджик. Моето лично мнение е, че това би бил един добър експеримент. Аз лично много се притеснявам от факта, че ромската махала в Пазарджик наистина се превърна в едно класическо гето. Нека да припомня, че 1993 година бяха пуснали корени там последователите на Метин Каплан, или т.нар. Халифат. Тогава за пръв път в България се появиха хора с чалми и бурки, тогава те развяваха зеленото знаме на Халифата.

 

Тогава на това място пуснаха корени първите радикални идеи. Впоследствие те изчезнаха, но какво остана? Ако попитате ромите от този квартал, къде отиват обикновено на гастербайтерство – те отиват в Германия и по-точно в Кьолн – там беше седалището на Метин Каплан, който в момента излежава доживотна присъда в Турция. Нещата първо започнаха с получаване на пари, след това обаче, когато парите секнаха, те станаха протестантски проповедници. Ето например Ахмед Муса, беше протестански проповедник, а после прие исляма.

За съжаление обаче, паралелно с финансовите стимули, аз се страхувам, че там вече се е сформирала една група, чийто радикализъм е много дълбоко попил, макар и малка група, тя е вече резистентна. Там случаят е по-различен и аз си мисля, че българската държава трябва ясно да се замисли дали трябва да наложи подобен тип забрани. Специално за Пазарджик решението за забраната на бурките според мен е правилно – тези хора получават социални помощи, трябва да може да бъдат идентифицирани. Реално те се самоизолират и се превръщат в част от едно общество, което не е българско.

 

Забрана на бурките обаче ще помогне ли да се изкорени проблема?

 

Бурката е различен начин на забулване, това е една социална изолация, признак на някаква контракултура. В началото тя е финансово подпомогната, така беше в Косово, Македония, Албания... Впоследствие обаче тези хора стават изолирани от самото общество, по инерция ...съвсем нормално е българските власти да поискат всеки един гражданин в България да може да се идентифицира, а не да не се знае кой стои под това було. Тази самоизолация е един много тревожен стадий.

Освен това, бурката няма нищо общо с исляма – това е много ясно и категорично, тя не произтича от Корана. Самата забрадка също е много дискусионен момент – има мюсюлманки, които носят забрадки и бурки, и такива, които не ги носят. В Корана се казва, че жената трябва да си забулва пазвата, това се интерпретира като това, че жената трябва да има нещо на главата. Има дискусия, Шериатът е въпрос на интерпретация. Но не може да се приеме за аргумент твърдението на ромките от Пазарджик, че няма да свалят бурките, защото Коранът им го повелява.

 

 

Сн. Front.bg

 

Какво трябва да се направи, за да се ограничи опасността?

 

В никакъв случай в България не трябва да допускаме гета. Давам пример с белгийския квартал „Моленбек“ - под 2% от жителите на този квартал са белгийци, 98% са мароканци, тунизийци, алжирци и т.н. Друга статистика – повече от 50% от белгийските джихадисти, които са около 500 на брой, произлизат именно от този квартал. Тоест виждате какъв е цикълът – това е второ, трето, четвърто поколение хора, които просто се радикализират в подобен тип гета – това не трябва да се допуска. Това е един цикъл, който за съжаление в България има симптом в профила на хората, които живеят в ромското гето в Пазарджик и трябва да се намерят механизмите този неприятен западноевропейски опит да не се допусне в България.

Тук е големия дебат – политиците трябва да намерят най-доброто решение. Според мен на местно равнище такива забрани трябва да има. Оттук нататък е дебата дали това би било полезно на национално равнище.

 

сн. ureport.bg

 

Има ли опасност от подобна радикализация на други места в страната?

 

Имаше акции на ДАНС в други български градове – Хасково, Харманли, Враца. Очевидно и там има такива сигнали. Видяхме например имама в Харманли, който беше разпространил свои снимки със знаме на Ислямска държава. С днешна дата подобен тип действия са криминализирани от Резолюция на Съвета за сигурност на ООН, тоест много ясно е казано, че държавите трябва да приемат национални закони, които да инкриминират участието, подпомагането и пропагандирането на идеите на Ислямска държава. Нищо безобидно не може да има в подобни снимки...Но на този етап това са отделни огнища, не е така масово както е в Пазарджик, където нещата са вече с една много дълга история.

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

радикален ислям, Пазарджик, бурки, забрадки, Владимир Чуков, забрана

Street of Hope

Токсичните ефекти от унижаването на децата

Вторник, 26 Юли 2016 / Гласът на детето
Унижаването дълго време е използвано като средство за управление на детското поведение. Когато децата се чувстват не достатъчно добри за своите родители, те правят по-големи усилия да ги удовлетворят, което води до илюзията, че нещата „се получават“. Но усещането, че са безполезни [...]

Как да подкрепим децата в прехода към училище

Четвъртък, 08 Септември 2016 / Родители
  Задачата ни на родители е да застанем до децата в трудностите, но и да не им позволим да разпръснат талантите си     Преходът от детската градина към училище обикновено е труден за децата. Това е една напълно нова обстановка, с нови изисквания, преподаватели, нови дец [...]