Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Транспортът на бъдещето: Водородни тролеи и слънчеви кораби

Събота, 04 Януари 2020 / Общество
267
  • wikipedia.org

Български учени разработват модели за хибридни транспортни средства с водородна клетка 

 

Как да бъдат намалени емисиите от въглероден диоксид в атмосферата, предизвикващи парников ефект и драматични промени в климата? Представители на 20 научни и неправителствени са обединили усилията си, за да потърсят решения чрез Националната програма „Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита“, която се финансира от МОН.

„Намаляването на парниковия газ в атмосферата може да се постигне чрез преминаването на горива с нулеви емисии. За съжаление обаче, използването изключително на отоплителни суровини, които не отделят въглеродни диоксиди, не може да стане за кратко време“, казва пред БНР проф. Константин Хаджииванов, координатор на Националната програма.

В момента учени от Българската академия на науките разработват методи за улавяне на въглеродния диоксид и частичното му оползотворяване. Дори и половината количество да влезе в употреба, това ще бъде добро икономическо решение, смята химикът. Според него, един от успешните методи за улавяне на парниковия газ е чрез използването на мембрани за сепарирането му. По този начин той ще бъде съхранен, за да не отива в атмосферата.

 

Други авангардни похвати са разбиването на газа чрез плазма и използването на някои растения като водораслите, които благодарение на фотосинтезата поглъщат в ускорени темпове въглеродния диоксид.

Въпросът е как енергията от възобновяемите енергийни източници като слънчева светлина, вятър и др. да се съхрани. „Ние работим върху батерии от нов тип, разработваме също така електромобили и превозни средства, които се движат с водород. Сред тях най-важни са хибридните, съчетаващи и двата източника на енергия, защото ако се изхаби батерията, веднага може да се превключи на водород и така мобилността да бъде подсигурена“, казва проф. Константин Хаджииванов.

 

В рамките на първата година на програмата е разработен проект на демонстрационен тролейбус с хибриден удължител на пробега - батерия-горивна клетка. Тролейбусът ще може да се придвижва не само чрез захранване от контактната мрежа, но ще извършва и 100-километров пробег на водород. Иновацията се разработва за първи път от български учени, съобщи проф. Дария Владикова от Института по електрохимия и енергийни системи на БАН.

В програмата е предвидено и разработването на речен плавателен съд, който да бъде задвижван с водород, и в същото време да ползва слънчева енергия, разказва проф. Велизара Пенчева от Русенския университет. Заедно с община Силистра и с румънски колеги учените вече са развили идеята за плавателен съд, който се захранва от слънчева енергия, и сега надграждат с използването и на водород. Надяваме се през 2021 г. да пуснем демоверсия на нашия плавателен съд, която би могла да се използва както за туристически цели, така и за придвижване на къси разстояния, споделя проф. Пенчева.

Иновативните методи за използване и съхранение на чистата енергия ще намерят практическо приложение и в други интересни проекти – например за автономно енергийно захранване на еднофамилна жилищна сграда.


Вижте още:

 

Храната на бъдещето: Рулца от мравки, пържени щурци и понички от тарантули

Планетариум и екологична батерия си поделят наградата "Предприемачи в науката"

Деница, която обича да открива неизвестното

Въглищна мина ще се захранва със „зелен“ ток





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

транспорт, екология, въглероден диоксид, водород, зелен транспорт, наука





StreetView

Пътуване до Бали: Търговци в храма

Петък, 05 Август 2016 / Приключения
Зная, че често споменавам думата „джунгла“, но съм сигурна, че не си го представяте така, както  се чувства тук     Първият хотел беше в сърцето на туристическата част на Бали – Убуд. Въпреки подробния ни план и конкретно разграфеното време, решихме да [...]

Най-дълбоката пещера в България е Колкина дупка

Петък, 31 Март 2017 / Места
Пещерняци от клуб "Под ръбъ" са измерили дълбочина до над 475 м и дължина на галериите над 2600 м    Учебниците по география трябва да се редактират, защото Колкина дупка вече е най-дълбоката пещера в България. Със своите над 475 м тя изпреварва досегашния първенец – Райчоват [...]