Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Трудният развод с мобилните оператори

Понеделник, 26 Септември 2016 / Общество
2610
  • btvnovinite.bg

 

Знаете ли, че ако операторът ви промени условията към договора ви, имате право да го напуснете без неустойки?

 

Какво се случва, когато по вина на мобилния си оператор и поради (оказва се собствената ви глупост да се обвържете с един доставчик на три услуги) стоите цяла седмица без интернет и телевизия? Защото е откраднато тяхно съоръжение и се налага нескъп, но очевидно неприоритетен ремонт? Ако очаквате романтика на свещи и семейни разговори, новината може и да е добра. Но ако очаквате обезщетение от телекома, ще останете разочарован да разберете, че в общите условия, които важат и за вас като потребител, е записано, че непредоставянето на услугата не е основание за отстъпка от цената на месечната такса. Отказвате се от оператора? Добре, но след като си платите всички такси до края на договора. И ще сте късметлия, ако имате само три месеца. Ако до края на договора ви обаче остават 6 месеца, ще плащате за нещо, което не сте ползвали, защото, както вече стана ясно, непредоставянето на услуга не е основание да не я платите, основание е договорът за предоставяне на тази услуга. Поне според оператора. На този договор в крайна сметка компанията разчита да останете неин клиент. А вие се надявате като плащате, поне да получите обещаното.

Това е реален пример за развод с мобилен оператор, приключил с горчиви спомени, който показва капана на общите условия и "промоциите", завръзващи хората дългосрочно за невинаги качествени услуги. 

Срещу условията и обслужването на телекомите са и 40% от жалбите подавани в Комисията за защита на потребителите всяка година, или средно около 8000 недоволни клиенти на година. Самите оператори пък са едни от най-големите клиенти на колекторските компании. 

Към момента един от големите успехи е, че с Мтел и „Виваком” е постигнато споразумение при предсрочно прекратяване на договора да се плащат максимум 3 месечни вноски. Все още обаче няма такава договореност с „Теленор”.

Ако мобилният ви оператор промени общите условия към вече сключения ви договор, а вие не сте съгласни с тях, имате право да развалите договора без да дължите неустойки, стана ясно от думите на председателя на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в студиото на bTV.

Малко известна е и възможността при 20% увеличение на цената потребителят да се откаже в 7-дневен срок. Но това обикновено не се случва, защото повечето хора разбират за новите условия чак с фактурата си, а тя може да дойде значително след момента, в който раздялата е безплатна. При оспорване на сметка, абонатът не е длъжен да я плати, докато тече проверката.

Маргаритов посочи, че има сигнали за подвеждане при сключване на договор (напр. обещание за 4G свързаност, което чак след подписването се оказва обвързано с по-дълъг срок). Освен това, има оператори, които при неизпълнение на собствените си задължения изискват от потребителя да ги информира, да им даде време за реакция… и да им се издължи, както в дадения от нас пример. „Не може ние да не сме съгласни с някоя от услугите, мобилният оператор да ни кара да си платим тази услуга, а той да е неизряден”, коментира адвокат Мариана Розованова. Според юриста Обединяването на няколко договора в една фактура, например, изглежда като удобство, но неизпълнението на едно задължение може да се отрази на всички останали.

Голям процент от сигналите в КЗП са свързани с рекламации на дефектни устройства – има случаи, в които операторите не уважават гаранцията.





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

телекоми, мобилни оператори, КЗП, жалби, потребители

StreetView

Ахтопол – вятър, скали и усещане за уют

Събота, 23 Септември 2017 / Места
Очарователно място, останало встрани от големите инвестиции    Още преди да решим дали да почиваме там, знаехме, че Ахтопол и Синеморец са единствените места по Българското Чернономорие, останали без пречиствателни станции. По ирония на съдбата, по чисто пазарна логика, или защото [...]

Ботаническа градина в дядовия двор

Събота, 18 Юни 2016 / Места
Млад географ събра над 300 растения в Ихтиманското село Борика   Изкуство ли е градинарството, или просто занаят? Въпрос на лично отношение. Може просто да практикуваш древното свещенодействие – семе-земя-слънце-вода-храна, оставено ти в наследство от фамилията; а може да го пресъ [...]