Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Виновни има, въпросът е кой носи отговорността

Понеделник, 06 Февуари 2017 / Общество
311
  • vesti.bg
  • АПИ
1 / 2

Проверка ще установява причините за инцидента в тунела „Ечемишка“ на магистрала „Хемус“

 

Когато вчера осветително тяло в тунел „Ечемишка“ на магистрала „Хемус“ се срути върху преминаващ автомобил и уби жена, едва ли е имало много изненадани. За това, че този и останалите големи тунели не са ремонтирани основно от построяването им през 1985 година се говори от години, а за част от съоръженията бяха отпуснати и средства за спешни ремонти.

Точно преди година друг подобен инцидент се размина само с ранен - парче бетон се заби в преминаващ по надлез автомобил, отново по магистрала "Хемус". Шофьорът се отърва на косъм, за надлеза стана ясно, че не е ремонтиран от 1975 година, а от АПИ обясниха, че откъртеното парче няма отношение към здравината на конструкцията...

Вчера директорът „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ инж. Георги Златев призна пред bTV, макар и с половин уста, че причината за инцидента в тунела трябва да се търси в липсата на средства за основен ремонт на тръбата.

 

mediapool.bg

 

Проблемът е известен от години. През 2015 година след катастрофа във „Витиня“, за която също беше преценено, че е резултат от лошото състояние на пътното съоръжение, регионалният министър Лиляна Павлова изчисли, че са необходими 60 млн. лева за ремонта на петте най-големи тунела в страната. В крайна сметка част от парите бяха отпуснати. Сега от АПИ твърдят, че двете тръби на "Ечемишка" и една на "Витиня" са единствените неремонтирани. Не знаят обаче чия е вината за инцидента. 

 

Адекватни ли са поддръжката и експертизите

 

Нормативната база изисква два пъти годишно да се прави обследване на съоръженията, трагичният случай показва, че болшинството от тези съоръжения в България не се поддържат адекватно, коментира по БНР инж. Ясен Ишев, член на Управителния съвет на Научно-техническите съюзи по транспорта.

Действащата нормативна уредба задължава обследващите конструкцията инженери, освен технически доклад, да изготвят и технически паспорт на съоръжението, в който има определени точки, където обследващият инженер е длъжен да запише задължителните и препоръчителни мерки, които трябва да се изпълнят, за да не се допускат аварии на съоръжението.
"В този документ трябва да бъде отбелязан срокът на проверките на съоръжението и дали е годно за експлоатация въобще", обясни и Цвятко Тужаров от Управителния съвет на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.

Той обясни, че ако след прегледа на съоръжението през септември, когато започва ремонта на едната тръба, в техническия паспорт е записано, че трябва да се отстранят опасните елементи преди да се пусне движението по него, тогава вината е на тези, които експлоатират съоръжението, а не на инженерите, които са установили какво е състоянието на тунела.

Преди да започне през септември ремонтът в тръбата за Варна на тунел „Ечемишка“, която е била в много по-лошо състояние от тази, в която вчера стана пътния инцидент, е направен преглед на осветителите и електроинсталацията на тръбата. Едва след това движението е било пренасочено и организирано двупосочно в нея, като са подменени няколко осветителни тела и е прегледана конструкцията, обясни инж. Златев.

 

Спешна проверка

 

Снощи служебният премиер Огнян Герджиков разпореди проверка за причините за инцидента. Тунелът е затворен и ще бъде отворен, когато се осигури безопасно преминаване на автомобилите.

Със заповед на председателя на Управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов е създадена работна група, в която участват и външни експерти, специалисти по метални конкрукции. Те ще направят допълнителен оглед на металната конструкция, за да се установят причините на инцидента и какво е състоянието на съоръжението към днешна дата, за да се предприемат необходимите действия. „Тунелът ще бъде отворен тогава, когато бъде осигурено безопасното преминаване на автомобилите, тъй като това е единствената връзка със София и Северна България“, заяви още инж. Георги Златев.

До осигуряването на безопасни условия за преминаването на всички видове моторни превозни средства остава спряно двупосочното движение от пътен възел „Правец“ до пътен възел „Витинска река“ на автомагистралата. В момента лекотоварният трафик преминава по стария път София - Ботевград, заяви инж. Георги Златев, директор на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в АПИ.

В момента движението се осъществява по стария път, който е проходим. Товарните автомобили пък се пренасочват през Искърското дефиле или през магистрала "Тракия" и Прохода на Републиката и Рижки (виж картата по-горе).

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

инцидент, тунел Ечемишка, Хемус, АПИ, Георги Златев

Street of Hope

Как да отгледаме иноватори

Четвъртък, 29 Декември 2016 / Родители
Всички искаме да дадем на децата си повече, отколкото самите ние сме имали - нека не им даваме вчера, когато можем да им дадем утре   Когато говорим за умения, най-често различаваме два вида — умения от нисък порядък (четене, писане, математика) и такива от висок порядък (р [...]

Близо до бебетата

Понеделник, 23 Май 2016 / Гласът на детето
    Практиката „кожа до кожа“ е важна не само за връзката майка-новородено, но и за тази с бащата   Контактът „кожа до кожа“ и известна практика, позната още като кенгуру грижи, при която новороденото бебе се поставя голо до кожата на майката вместо д [...]