Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Най-важното на интервюто - бъдете естествени

Сряда, 25 Май 2016 / Кариера
1476
  • picjumbo.com

Къде бъркаме най-често, когато търсим работа и как да се подготвим 

 

При средно 100 до над 1000 кандидати за една позиция самото достигане до интервю за работа понякога е въпрос на късмет. За голяма част от хората поканата за интервю е след десетки изпратени кандидатури и нерядко, след дълго чакане. Затова и много хора се престарават в стремежа си да представят добре и вместо да спечелят работодателя, те губят шанса си още преди началото.

Най-голямата ни грешка обикновено е желанието да влезем в ролята, която си мислим, че очакват от нас и да направим впечатление на всяка цена. Не, това няма да помогне, трябва да сме естествени.

 

Разберете къде отивате

 

Първото и най-важно нещо, е още преди да пуснете документите си, да сте проверил с какво точно се занимава фирмата, какви са ценностите й, пазарите й, политиката спрямо клиентите или персонала. Информацията за това често е достъпна на сайта на компанията, но ако няма, поровете, поразпитайте, но е задължително да сте подготвени за евентуални въпроси. Повечето работодатели изискват мотивационно писмо, така че най-вероятно вече сте намерили тази информация още преди да кандидатствате.

 

 

В много случаи подборът е след поредица от интервюта, но първата среща и впечатление от вас, винаги е решаващо за по-нататъшните шансове на кандидата. Затова е важно да изглеждате убедително, да звучите убедително, да вдъхнете доверие и да покажете, че вие сте точния човек.

 

Тренирайте увереност

 

Експерти по подбор на персонал съветват да тренираме за интервюто вкъщи пред огледалото. Говорете на глас, вижте как изглеждате и намерете „убедителното“ изражение, но най-вече чуйте гласа си и обмислете предполагаемите отговори. Така намалявате момента на изненадата по време на интервюто, въпреки че такава със сигурност може да очаквате. Затова и не заучавайте отговори, просто тренирайте увереност.

 

Бъдете точни

 

Не закъснявайте. Това почти сигурно ще ви провали още преди да сте започнали, освен ако не сте наистина изключително рядко срещан кандидат или наистина нямате някаква изключително сериозна причина.

 

 

Ако ви се наложи да чакате на опашка заедно с други кандидати, по-добре е да сте приятелски настроени, отколкото враждебни – не вие и не те решавате кой ще бъде нает. А и ако нещата минат добре за вас, утре може да ви се наложи да работите с някой от тези хора.

 

Обличайте се за работата, която искате

 

Дрехите. Правилото за бизнес облеклото върви, когато кандидатствате за работа в офис или такава, свързана с комуникация с клиенти или партньори. Но ако кандидатствате за графичен дизайнер в рекламна агенция примерно, това може да не е подходящото облекло. Така че, облечете се добре, прибрано, но подходящо за средата, в която се опитвате да се впишете. Не е добре да демонстрирате скъпи аксесоари. Едно от любимите правила, за които съм чела, и които наистина работят, е „Обличайте се за работата, която искате да имате, а не за тази, която имате“. Защото винаги посрещат по външния вид.

 

Мислете за общото излъчване

 

Цигарите са голям проблем в днешно време. Някои работодатели си мислят, че ще губите от времето си, за да излизате в почивки за цигара, други не уважават хора, които сами си вредят на здравето, трети просто не харесват пушачи...Може и да извадите късмет с хора, за които това няма значение, но не забравяйте, че ако сте изхвърлили фаса точно преди да натиснете звънеца на офиса, ще внесете със себе си ухание на цигари, което може да отблъсне човека срещу вас още преди да сте започнали разговор. Същото важи и за някои храни.

 

 

И две стандартни неща, които са задължителни в бизнес етикета, но човек може да забрави в притеснението си – здраво ръкостискане и усмивка. Отвореното и здраво ръкостискане до такава степен се е превърнало в клише, че вече дори не се приема за задължителен признак на характер, но със сигурност ще направи по-добро впечатление от вялото подаване на отпусната ръка с вид на умряла риба. А усмивката винаги предразполага хората към вас. Стига да не е прекалено замръзнала на лицето ви от притеснение, внимавайте за всякакви крайности. За гледането в очите споменахме, както и за това, че трябва да говорите уверено, а не да си мънкате под носа си и да броите дъските на паркета по пода. Освен това, ако гласът ви притеперва, това ще се тушира по-добре, ако говорите силно, отколкото тихо, но без да викате все пак.

 

Бъдете себе си

 

Други странични ефекти от притеснението – не бъдете припрян в отговорите си и не прекъсвайте. Отговаряйте стегнато, но не с една-две думи, а със завършени и ясно построени изречения. Така или иначе повечето въпроси, които ще ви зададат, са ви по познати вече теми – тренирахте отговорите, обмислихте кандидатурата си, потърсихте информация за фирмата... Но избягвайте клишетата и стандартните фрази, опитайте се да сте себе си в най-голяма степен. Бъдете естествени, много работодатели ще предпочетат човек с по-малко или дори никакъв опит, ако чувстват, че ще могат да му се доверят или че ще се впише добре в екипа. Нищо няма да спечелите, ако излъжете, но ако сте естествен и не ви вземат, значи това просто не е било вашето място. Ще имате и други шансове.

 

 

Така че, не прекъсвайте, но ако не сте разбрали нещо, попитайте и се опитайте да разсъждавате, а не да давате заучени отговори. Ако нямате отговор на даден въпрос, по-добре кажете „Затруднихте ме“ или „Трябва да помисля“, отколкото да лъжете или да мънкате. Питайте за фирмата, за екипа, за бъдещите ви отговорности, за бизнеса на компанията – покажете интерес към бъдещия си работодател, но и покажете, че знаете къде се намирате. Въпросите обаче са важни и за вас самия – вие също трябва да сте сигурен, че тази работа е подходяща за вас, така, както интервюиращият ви ще иска да се увери, че вие сте точният кандидат.

 

Преговаряйте за пари

 

Деликатният въпрос за парите. Тук няма еднозначен отговор, защото, от една страна, работодателите много държат кандидатите да посочат очакваната заплата, а от друга страна, се дразнят, че много от кандидатите се надценяват и очакват повече, отколкото фирмата е готова да даде.

Въпросът притеснява и кандидатите, които винаги се чудят, дали ще кажат по-малка сума, от тази, която фирмата е готова да плаща, или ще посочат по-висока сума, заради която няма да бъдат избрани. Трудо е, така е. Но трябва да имате ориентировъчни граници на заплащането, за което сте готов да продадете труда си и сравнително реална оценка на стойността, която работата ви ще добави за компанията. Посочвайте граници, а не твърди суми и поискайте от представителя на фирмата също да ви направи оферта. Не забравяйте, заплатата е важна, но е по-важно да натрупате опит в сферата, която ви интересува, да работите това, което ви радва и можете, да се разбирате с колегите си. Оценявайте нещата комплексно и бъдете естествени.

 

 





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

интервю за работа, кандидат, работодател, въпроси, отговори





StreetBoard

България сама поискала да е посредник между Анкара и Брюксел

Понеделник, 29 Август 2016 / Общество
Целта била да се възроди зиалогът между двете страни за спазване на споразумението за реадмисия на мигранти    Инициативата за срещите с турските власти и с представители на Европейския съюз е изцяло на България. Това съобщи министърът на вътрешните работа Румяна Бъчварова на специ [...]

Българин е в топ 10 на най-обещаващите учени в света

Петък, 23 Септември 2016 / Българи от ново време
Проф. Теньо Попминчев направи революция в света на квантовата физика   Физикът проф. Теньо Попминчев, който постигна пробив в квантовата физика със създаването на рентгенов лазер, е избран сред десетте най-значими млади учени на 2016 г. от Националната академия на науките на САЩ, съобщи [...]