Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Градовете, в които автомобилите не са добре дошли

Петък, 09 Юни 2017 / Места
217
  • move.bg

12 големи града, които са лидери в ограничаването на автомобилния трафик 

 

Действащият кмет на Мадрид даде ход на своя план за забрана на личните автомобили в центъра на града. Мануела Кармена потвърди, че до края на мандата си (май 2019 г.) ще се погрижи на главния булевард в Мадрид (Gran Via) да бъде позволен достъпа само за велосипеди, автобуси и таксита. Това е част от по-голямото усилие - да се забранят всички дизелови автомобили в Мадрид до 2025 г.

Столицата на Испания не е единственият град, който се готви да посрещне предизвикателството за премахване на автомобилите. Урбанисти и политици от цял свят търсят начини, по които градовете могат да предоставят по-голямо пространство на пешеходците и да намалят емисиите на въглероден диоксид от дизелово гориво.

Предстявяме ви 12 града, лидери на движението за забрана на автомобилите:

 

Осло ще приложи забраната

си за автомобили до 2019 г.

 

Осло планира до 2019 г. да забрани всички автомобили в центъра на града - шест години преди да влезе в сила забраната за цяла Норвегия.

 

 

Норвежката столица ще инвестира значително в обществения транспорт и ще замени десетки километри пътища, доминирани от автомобили преди това, с велоалеи.

"Фактът, че Осло се движи напред толкова бързо, е окуражаващ и мисля, че ще бъде вдъхновяващо, ако те успеят", споделя Пол Стийли Уайт, изпълнителен директор на организацията "Транспортни алтернативи", която поддържа колоездачите в Ню Йорк и се застъпва за каузата "градове без автомобили”.

 

Планираната забрана в Мадрид

е още по-обширна

 

Мадрид планира да забрани колите в радиус от 500 акра около центъра на града до 2020 г. Урбанисти проектират превръщането на 24 от най-натоварените улици за автомобили - в такива за пешеходци.

 

 

Инициативата е част от градския "устойчив план за мобилност", който има за цел да намали дневната употреба на автомобили от 29% на 23%. Шофьорите, които пренебрегват новите регламенти ще плащат глоба от най-малко 90 €, а най-замърсяващите автомобили ще плащат повече за паркиране.

"С малки интервенции може да се постигне много в кварталите. Ние вярваме, че независимо от това, което казва Общият устройствен план за бъдещето на града, много неща могат да се направят и днес, ако има политическа воля.", Матеус Порто и Вероника Мартинес, архитекти и урбанисти от местната пешеходна природозащитна група A PIE.

 

Хората в Ченгду ще могат да стигат пеша

до всяка точка на града за 15 минути 

 

Архитектите Ейдриън Смит и Гордън Гил проектираха нова жилищна зона за китайския град. Оформлението прави придвижването пеша по-лесно от шофирането, а улиците са проектирани така, че хората могат да стигат навсякъде за 15 минути.

Ченгду няма да забрани напълно колите, но само половината от пътищата в града ще са позволени за моторни превозни средства.

 

  

 

Париж ще забрани дизеловите автомобили

и ще удвои броя на велоалеите

 

Когато Париж забрани автомобилите с четни номера за един ден през 2014 г., замърсяването намаля с 30%. Сега градът иска изцяло да попречи на шофирането в центъра.

От юли 2016 г. всички шофьори на автомобили, произведени преди 1997 г., нямат право да шофират в центъра на града през делничните дни. Ако го направят, те подлежат на глоба.

 

 

Париж планира до 2020 г. да удвои велоалеите си и да позволи само за електромобили достъпа до някои улици. Градът продължава да прави по-малки, краткосрочни усилия за ограничаване на емисиите - първият "ден без автомобили" беше през 2015 г., а през целия май на 2016 г. колите бяха забранени в неделя.

 

Хамбург прави “некарането”

на коли по-лесно

 

Германският град планира да превърне пешеходството и колоезденето в доминиращи форми на придвижване. През следващите две десетилетия Хамбург планира да ще намали броя на автомобилите, като забрани достъпа до определени райони за тях.

Проектът цели създаването на "gruenes netz" или "зелена мрежа" - свързани пространства, до които хората могат да имат достъп без моторни превозни средства. До 2035 г. мрежата ще покрива 40% от Хамбург и ще включва паркове, детски площадки, спортни игрища и гробища.

 

Велосипедите продължават да господстват

над пътищата в Копенхаген

 

Днес повече от половината граждани на Копенхаген стигат до своето работно място с велосипеди, благодарение на започналите през 60-те години усилия на града за въвеждане на пешеходни зони. Датската столица сега разполага с повече от 300 километра велоалеи и има един от най-ниските проценти на притежание на коли в Европа.

 

 

 

Най-новата цел е да се изгради "супер магистрала" за велосипеди, която да се простира до околните предградия. Първият от 28 планирани маршрута е отворен през 2014 г., а още 11 ще бъдат завършени до края на 2018 г. Градът си е обещал да стане напълно неутрален по отношение на въглеродните емисии до 2025 г.

 

Атина се също присъединява

към забраната за дизелово гориво

 

През декември 2016 г. Атина обяви, че до 2025 г. ще забрани дизеловите автомобили в центъра на града. Инициативата е опит за подобряване на качеството на въздуха в града. В определени дни Атина вече ограничава дизеловите автомобили в центъра, но кметът Георгиос Каминис твърди, че целта му е да премахне всички автомобили от района.

 

Лондон ще ви таксува за задръстване

 

Също като в Париж, кметът на Лондон заяви, че до 2020 г. ще забрани дизеловите автомобили. В момента градът обезсърчава използването на дизелови двигатели в някои райони, като таксува £11.50 (“такса задръстване”) на ден за дизеловите автомобили, които влизат в пиковите часове.

 

 

 

Брюксел разполага с най-голямата

зона без автомобили в Европа

 

Повечето улици, които обграждат градския площад на Брюксел, фондовата борса и търговската улица Rue Neuve, винаги са били само пешеходни. Пътищата формират втората по големина зона без автомобили в Европа, след Копенхаген.

През 2002 г. Брюксел стартира първата си "Седмица на мобилността", която има за цел да насърчи използването на обществен, а не личен транспорт. Тази година, за един ден през септември, всички коли ще бъдат забранени в центъра на града.

 

 

 

Градът търси повече начини за разширяване на зоните без автомобили - едно предложение ще превърне популярен булевард с четири платна в пешеходна зона. През февруари 2016 г. Брюксел обяви, че от 2018 г. дизеловите автомобили, произведени преди 1998 г., ще бъдат забранени.

 

Мексико Сити иска да забрани достъпа на

2 млн. автомобила до центъра на града

 

През април 2016 г. местната управа в Мексико реши да забрани частично шофирането на автомобили в центъра на града - по два дни през всяка работна седмица и две съботи на месец.

 

 

Ротационна система, базирана на регистрационните номера, определя кои автомобили могат да бъдат карани в даден ден.

По данни на Асошиейтед прес, политиката се отнася до приблизително два милиона коли и помага да се смекчат високите нива на замърсяване в града.

 

Ванкувър осигурява повече улично

пространство за велосипедисти и пешеходци

 

Докато много от споменатите по-горе градове са наложили забрана за шофиране на автомобили, Ванкувър убеждава все по-голям брой свои жители да пътуват с обществен транспорт.

 

 

 

През 2015 г. половината от хората във Ванкувар пътуват пеша, с автобус, с колело или метро. Значително повече от всеки американски град, сравним по размер.

Градът отбелязва с улични фестивали своя "Ден без автомобили" всеки юни месец, забранявайки достъпа на коли до натоварените райони.

 

Ню Йорк постепенно намалява

автомобилния трафик

 

Въпреки че Ню Йорк не планира да забрани автомобилите в скоро време, градът увеличава броя на пешеходните зони, заедно с велоалеите, метрото и автобусите.

 

 

Участъци от популярни райони, като Таймс Скуеър, Хералд Скуеър и Медисън Скуеър Парк, са предназначени само за пешеходци. Ню Йорк е домакин на "Summer streets" - ежегодно събитие, което затваря за коли и отваря за пешеходци някои главни пътни артерии на града.

 

Източник: move.bg





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

градове, автомобили, екология, велоалеи, велосипеди

StreetBoard

Скъп билет, ден девети: 40 лева за глоба на стотинки

Петък, 10 Юни 2016 / Истории от града
  Гражданин се опита да си плати санкцията с торбичка монети, контрольорите я отказаха   Пътник без билет в автобус 280 се опита да си плати глобата с торба жълти стотинки, се вижда във видео, разпространено в социалните мрежи. Служителите от Центъра за градска мобилност отказаха [...]

Защо не забогатяваме от еврофондовете

Сряда, 15 Юни 2016 / Общество
   България изостава в политиката на сближаване в ЕС въпреки получените над 11 млрд. евро през първия програмен период Основният показател, по който се измерва политиката на сближаване – БВП на човек от населението като дял от средното за ЕС, нараства много бавно. Напредъкът [...]