Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Позитивната забрана

Събота, 07 Май 2016 / Родители
2486
  • pixabay.com

Как да кажем „не“, което да звучи като „да“

 

"Не" е силна дума, която лесно се казва. Детето ще ви чува често да използвате тази дума, както и вие ще я чувате от него. За всеки родител е необходимо да казва “не” на детето си, така че то да казва по-късно “не” на себе си. Всички деца и някои възрастни изпитват трудност да отказват нещо, което им носи удоволствие. “Искам го сега” е свидетелство за управление на желание, особено при малките деца. Да се научим да приемаме “не” от някой друг е прелюдия към това да кажем “не” на самите себе си.

Кое кара децата (и възрастните) да се подчиняват на импулсивната нужда да кажат незабавно “да”, без да преминават през вътрешните си сетива и да осъзнаят необходимостта да кажат “не” на самите себе си? Ето как да използвате тази негативна дума, за да се учите на позитивни послания.


1. Намерете баланс

 

Прекалено многото “не”-та и многото “да”-та развалят дисциплината на детето. Важно е да се постигне правилният баланс на “да”-та и “не”-та в детското развитие. Ако казвате рядко “не” на вашето дете, малкото пъти, когато го правите ще съкрушат детето, защото то не е свикнало да бъде разочаровано. От друга страна ако неговият ден е изпълнен с “не”-та, тогава то ще смята света около себе си за негативно място и ще расте като негативен човек. Реалният свят винаги ще бъде изпълнен с “да”-та и “не”-та. В много домове, децата бързо разбират кой родител казва “да” и кой е по-вероятно да каже “не”. Дори 10-те Божи заповеди имат “да” и “не” елемент.

 

 

2. “Не”-тата също израстват

 

Изкуството да казваш “не” се развива заедно с израстването на вашето дете. През първата година желанията и нуждите на бебето са едни и същи, затова тогава основно сте родители, които казват “да”. През втората година желанията на детето не винаги за безопасни и здравословни, затова постепенно се превръщате от “да” в “не” родител. От 9-тия до 14-тия месец, изричането на “не” е лесно. Тези „не”-та наричаме с “нисък разход на енергия”. Между 14-тия и 18-тия месец бебетата силно се разстройват при опитите да бъдат управлявани в посока, различна от тази, която те искат. Тогава ни трябва повече енергия за “не”, но и повече творчески алтернативи. От 18-тия месец изричането на “не” започва да става по-прозаично. Родителите започват да показват отношение към децата като “такъв е животът и съм сигурен, че ще се справите с него”. На две годинки самите деца вече са експерти в казването на “не”.

 

3. Използвайте творчество при казването на “не”

 

Една сутрин, когато нашата дъщеря беше на 18 месеца, започна да се движи из цялата къща катерейки се и качвайки се навсякъде. По този начин застрашаваше да удари себе си и да опустоши къщата. След двадесетото “не” се уморих да чувам тази дума, както и тя самата. В една от детските ни стаи забелязах плакат с малко котенце, което се катери към върха на едно дърво. Надписът гласеше “Господи, предпази ме от мен самата”. Тогава осъзнах, че дъщеря ми също има нужда от предпазване от самата нея. Тя се нуждаеше от промяна на средата около нея. Останалата част от този ден прекарахме навън. Парковете и игралните площи осигуряват “да” пространство,  в което да се скитат и катерят децата на воля. Ако се чувствате изолирани вкъщи с любознателно дете, което се лута от едно на друго място, а вие го преследвате с думата “не”, по-добре сменете това с нещо по-забавно. Излезте навън, вземете си книга, застанете на сигурно място и оставете детето ви да се забавлява.

 

4. Научете детето на “стоп” знаците


Още в първите месеци от неговото раждане научете вашето бебе да разпознава езика на тялото, когато искате да му кажете “спри”. Специалистите казват, че е по-добре то да може да разпознава какви знаци му давате с тялото си преди да чуе думата “не”. Например когато бебето захапе по-силно гърдата ви докато го кърмите, това ще предизвика изражение на болка на Вашето лице. Така всеки път, когато то види това изражение ще го свързва с болката, която ви причинява. Най-добри резултати от вашите “стоп” знаци ще постигнете, ако детето ви е научено да вижда предимно положителни сигнали от тялото ви, така че всяка разлика с тях ще го накара по-лесно да си вземе поука. Тоест Вашeто "не" ще oзначaва повече, ако то е свикнало да вижда предимно одобрителни знаци на тялото - за гордост, одобрение, жестове за удоволствие, контакт очи в очи, прегръдка и поглед, който казва: “обичам те!”

 

 

 

Забелязали сме, че децата, които не се отделят от родителите си, прекарвайки часове на ден в техните ръце, с непрекъснат контакт очи в очи, лесно се научават да „четат” това, което изпитват родителите им чрез тяхното изражение и езика на тяхното тяло. Поддържането на по-чест контакт очи в очи в първите месеци на детето гарантира поддържането на тази връзка и през следващите месеци. Някои деца толкова силно се впечатляват от езика на тялото, че можете да постигнете целта си без дори да им казвате и дума. Експресивна майка на двегодишно привързано към нея дете споделя: "Обикновено всичко,  което трябва да направя е да погледна към нея с леко намръщване на лицето и тя веднага започва да се държи добре."

 

5. Научете го на “стоп” думите

 

Често промяната във вашето настроение или езика на тялото не е достатъчно, за да пренасочат импулсивните действия на вашето дете. Необходими са и думи. Обикновено децата бързо научават кои дисциплиниращи думи изискват повече енергия и по-бърза реакция от другите. Бързо научават и кой тон е строг и кой дава възможност за известна свобода на действие. Затова севъоръжете с разнообразие от "стоп” думи, като използвате тази, която се вписва най-много в конкретния случай. Съгласувайте интензивността на звука с тежестта на поведение. Запазете силните думи и тон за истинската опасност.

 

6. Управлявайте изражението и погледа си

 

Често може да коригирате поведението на вашето дете, без да казвате и дума. Забелязали сме, че хората, които се занимават с дисциплиниране на деца, си служат с поглед за неодобрение, когато искат да коригират поведението на детето, като в същото време не накърняват неговото самочувствие.  

Марта, която вече е работила за дисциплинирането на 8 деца, е овладяла напълно изражението си: леко обърната настрани глава, проникващ поглед, тон на гласа, които да внушават на детето „това, което правиш, не ми харесва”. Не забравяйте, че очите ви издават това, което наистина чувствате и мислите. Ако чувствате гняв или презрение в определен момент към вашето дете, това е, което то ще прочете в очите ви. Бъдете сигурни, че стоп звуците и сигналите коригират съответното поведение, но не променят уважението към детето ви. Затова е важно децата ви да разберат, че вие не одобрявате тяхното поведение в конкретен случай, а не самите тях. За да бъдете максимално добре разбрани, трябва да намерите правилния знак, с който да покажете неодобрението си и същевременно това, че продължавате да обичате детето си. Редувайте лошия поглед с прегръдка, усмивка или откровеното обяснение „Не харесвам това, което си направил, но те обичам”.

 

7. Търсете алтернативи на думата „Не”

 

Постоянната употреба на думата „не” загубва своята стойност и сила. Тъй като „стоп” думите се използват основно, за да предпазят от нещо, което ще се случи, опитайте да използвате по-специфични думи спрямо ситуацията. Пример: Когато виждате, че малкото ви дете се движи право към котешката тоалетна, вашата първа реакция ще бъде „не”, но я последвайте с обяснението: Мръсно е! Ще се разболееш!”. Това обяснение наравно с изражението на лицето ви ще помогнат на детето следващия път да научи кога и какво не трябва да прави.

Един ден две годишната Лорън приближи Марта подскачайки около нея с пакетче с фъстъци. Вместо да й грабне фъстъците директно от ръцете и да й извика „не”, Марта погледнала строго Лорън в очите и й казала спокойно „Това не е за Лорън”. Нейният тон и пронизителният поглед спрял Лорън. След което Марта я вдигнала, докато още стискала фъстъците в ръце, и я завела в кухнята където заедно намерили по-безопасна храна за нея. Използването на фразата „Не е за Лорън” и намирането на друга алтернатива, помогнало на малкото момиченце да разбере по-добре думата „не”. Така че следващите пъти, когато чуе думата „не” да знае, че тя е за да я предпази.

 

 

“Не” се казва много лесно, автоматично почти, без да изисква особена мисъл. „Не може да” се използва с конкретна мисъл и по-често (особено в ситуации, когато детето не може да продължава да прави определено нещо). В такива случаи вие се надявате то да ви разбере добре, за да го предпазите. В нашия опит децата реагират по-добре на „спри”, отколкото на „не”. Думата „спри” повишава вниманието на децата и коригира тяхното поведение за достатъчно време, в което вие можете да прецените какви действия да предприемете след това. „Спри” се употребява повече за защита, отколкото като наказателна мярка. Докато думата „не” предизвиква порой от желания в детската глава, което изисква силна от воля от децата, за да спрат да правят нещо. Енергичните деца често пренебрегват думата „не”, особено ако са я чували хиляди пъти преди това. Дори „спри” губи своята командна стойност, ако се използва непрекъснато.

 

8. Използвайте “тона на гласа”

 

Освен изражението, използвайте специален тембър на гласа, когато искате да ви бъде обърнато нужното внимание. Една жена, специалист във възпитанието на деца, сподели своята тайна с нас: “аз съм спокойна и разбрана майка, но когато моите деца чуят определен тон на гласа ми, знаят, че са прекрачили линията. Спомням си как един ден двегодишното ми дете прекали с поведението си и тогава четиригодишното му братче му каза “не си играй с мама, когато тя говори така”.

 

9. Давайте положителни обяснения

 

Представяйте позитивното с негативното: “Не можеш да си играеш с ножа, но можеш да си играеш с топката”. Използвайте убедителни изрази, за да посочите това, което “може да прави” детето, за да омекотите обяснението за това, което “не може да прави”. Например казвате с прозаичен тон “Не можеш да пресичаш улицата”, след което внимателно допълнете “Но можеш да помогнеш на мама да измете тротоара”. Всяка майка трябва да се опита да намери правилните примери за своето дете.

 

Следва продължение.

 

Източник: detebg.org





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

забрана, как да кажем

Street of Art

Очички на улицата

Сряда, 31 Май 2017 / Стил
  Предмети от градския пейзаж оживяват с помощта на малки пластмасови очи   Световната мания Айбомбинг не само стигна до България, а и привлече вниманието на BoredPanda. Сайтът е публикувал няколко от снимките на фотографа Ваню Кръстев, който определено има око за перфектната бомб [...]

Queen + Adam Lambert все пак са добра комбинация

Петък, 24 Юни 2016 / Под прожектора
  След десетилетия очакване българските фенове на Queen все пак видяха британската рокгрупа в България   Макар и само с двама от оригиналния си състав - Брайън Мей и Роджър Тейлър, Queen показаха, че пазят наследството на легендарния си фронтмен. Изборът им да направят к [...]