Защо е важна темата за формирането на характер при децата и темата за добродетелите?
Ние ежесекундно взимаме решения. Част от тях обмисляме, част от тях са несъзнателни и се взимат от нашия "софтуер". Той е сбор от ценности и навици.
Навик е многократно повтаряно действие, което се извършва несъзнателно (миене на зъби, смяна на скорости при шофиране).
Ценност е нещо, което ти е важно. За един е важно да кара голям джип, за друг да пътува по света, за трети да не работи... Някои неща са ни по-важни от други и те взимат превес, ако правим избор. Има конфликт на ценностти, когато са с равна стойност и човек започва често да се измъчва от вина (да ходя на работа и детето ми да е в ясла или да си гледам детето и да нямаме средства).
Малка част от ценностите са
Добродетели
Това са програми на база, на които правиш избори, които дългосрочно водят до добър резултат за теб, за другите и за цялото. Записани са във всички религии, като божи заповеди ... В този смисъл са надрелигиозни, тъй като съвпадат. Добродетелите са програми, както в компютъра са Word и Еxcel. Те не са data/данни/ знание. Човек може да е академик на честността, да издаде стотици книги по темата. Това не го прави честен. Това го прави имащ информация по темата.
Децата от 0 до 7 копират програми. Майката лъже и детето лъже. Няма значение тя какво му говори. То копира какво прави. Майката казва истината и детето казва истината.
От 6 до 12/14 детето може да учи добродетели и да ги вземе от човек, който е носител на добродетели. След това характерът е формиран и промените стават доброзорно (болест, смърт на близък, страдание) или чрез много работа с вътрешния си свят.
Какво конкретно може да се направи за родителите, учителите и децата във връзка с добродетелите?
В продължение на 8 години адаптирам система за преподаване на добродетели, като набор от взаимосвързани и надграждащи се уроци подходящи за деца от 6 до 12 години. В последната година и половина обучавам преподаватели да преподават добродетели. Така подготвяме почва за появата на Озарено училище. Въвеждането на учебен предмет Добродетели във възрастта между 6 и 12 години би дало възможност децата да могат да назовават добродетелите и да ги забелязват в живота си. Някои деца биха избрали да ги активират в себе си. Импулс за активация, може да бъде даден от човек, който е носител на тази добродетел/програма, а не реторик по нея.
Какво представлява един урок по Добродетели?
Урокът започва с около минута седене в тишина, за да си починат главите на децата, да си чуят мислите, да се концентрират и да превключат в новата тема. След това се чете приказка (напр. Лъжливото овчарче в урока за Честност) и децата разсъждават върху текста. След това има песен, поговорка по темата. Всеки рисува най-ценното, което е научил в този урок. Урокът е динамичен. Децата са активни. Целта е назоване, създаване на критерии да забележиш и покана за активиране на изучаваната добродетел.
Какви препоръки може да се дадат на родителите?
Много да внимават на кои хора оставят детето си от 0 до 7 години. В тази възраст то копира програми без да ги оценява. В този смисъл, ако детето е с депресирана баба, ще стане депресирано, ако е с агресивна учителка, ще стане агресивно... Да подбират и да не се притесняват, какво ще кажат хората. Каквото посеят в тази възраст, това ще поникне. Така че, да подбират внимателно. Колкото и да говорите на детето в тази възраст, то не слуша, а гледа какво правите.
Родителите да четат много за добродетелите. Да преценят обективно кои имат и да потърсят приятели и роднини, които имат тези, които им липсват. Да създадат среда, в която детето да може да избере да активира добродетелите в себе си.
Вижте подробности във видеото.
Информация за обученията на родители и учители на frud.bg