Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Децата и добродетелите

Събота, 14 Май 2016 / В клас
5687
  • Децата копират поведението на родителите си, а оттам и техните ценности

 

 

Защо е важна темата за формирането на характер при децата и темата за добродетелите?


Ние ежесекундно взимаме решения. Част от тях обмисляме, част от тях са несъзнателни и се взимат от нашия "софтуер". Той е сбор от ценности и навици.

Навик е многократно повтаряно действие, което се извършва несъзнателно (миене на зъби, смяна на скорости при шофиране).

Ценност е нещо, което ти е важно. За един е важно да кара голям джип, за друг да пътува по света, за трети да не работи... Някои неща са ни по-важни от други и те взимат превес, ако правим избор. Има конфликт на ценностти, когато са с равна стойност и човек започва често да се измъчва от вина (да ходя на работа и детето ми да е в ясла или да си гледам детето и да нямаме средства).

Малка част от ценностите са

 

Добродетели 

 

Това са програми на база, на които правиш избори, които дългосрочно водят до добър резултат за теб, за другите и за цялото. Записани са във всички религии, като божи заповеди ... В този смисъл са надрелигиозни, тъй като съвпадат. Добродетелите са програми, както в компютъра са  Word и Еxcel. Те не са data/данни/ знание. Човек може да е академик на честността, да издаде стотици книги по темата. Това не го прави честен. Това го прави имащ информация по темата.

 

 

Децата от 0 до 7 копират програми. Майката лъже и детето лъже. Няма значение тя какво му говори. То копира какво прави. Майката казва истината и детето казва истината.

От 6 до 12/14 детето може да учи добродетели и да ги вземе от човек, който е носител на добродетели. След това характерът е формиран и промените стават доброзорно (болест, смърт на близък, страдание) или чрез много работа с вътрешния си свят.

Какво конкретно може да се направи за родителите, учителите и децата във връзка с добродетелите?

В продължение на 8 години адаптирам система за преподаване на добродетели, като набор от взаимосвързани и надграждащи се уроци подходящи за деца от 6 до 12 години. В последната година и половина обучавам преподаватели да преподават добродетели. Така подготвяме почва за появата на Озарено училище. Въвеждането на учебен предмет Добродетели във възрастта между 6 и 12 години би дало възможност децата да могат да назовават добродетелите и да ги забелязват в живота си. Някои деца биха избрали да ги активират в себе си. Импулс за активация, може да бъде даден от човек, който е носител на тази добродетел/програма, а не реторик по нея.

 

Какво представлява един урок по Добродетели?

 

Урокът започва с около минута седене в тишина, за да си починат главите на децата, да си чуят мислите, да се концентрират и да превключат в новата тема. След това се чете приказка (напр. Лъжливото овчарче в урока за Честност) и децата разсъждават върху текста. След това има песен, поговорка по темата. Всеки рисува най-ценното, което е научил в този урок. Урокът е динамичен. Децата са активни. Целта е назоване, създаване на критерии да забележиш и покана за активиране на изучаваната добродетел.

 

Какви препоръки може да се дадат на родителите?

 

Много да внимават на кои хора оставят детето си от 0 до 7 години. В тази възраст то копира програми без да ги оценява. В този смисъл, ако детето е с депресирана баба, ще стане депресирано, ако е с агресивна учителка, ще стане агресивно... Да подбират и да не се притесняват, какво ще кажат хората. Каквото посеят в тази възраст, това ще поникне. Така че, да подбират внимателно. Колкото и да говорите на детето в тази възраст, то не слуша, а гледа какво правите.

Родителите да четат много за добродетелите. Да преценят обективно кои имат и да потърсят приятели и роднини, които имат тези, които им липсват. Да създадат среда, в която детето да може да избере да активира добродетелите в себе си.

 

Вижте подробности във видеото.

Информация за обученията на родители и учители на frud.bg

 

 

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

добродетели, ценности, мъдрост

StreetInside

Страдате ли от натрапчиви мисли?

Сряда, 02 Август 2017 / Към себе си
Какви са признаците на обсесивно разстройство?   Срещали ли сте хора, които непрекъснато си мият ръцете, бършат всеки предмет, до който се докоснат, мразят тълпи, не понасят претъпкани пространства, минават всеки ден по едни и същи маршрути и искат да контролират всичко и всички? Обсес [...]

План за успех: SMART-целите

Вторник, 23 Август 2016 / Към себе си
Може да действате спонтанно и да имате изключителни постижения, но един план винаги помага, защото дава структура и яснота     Преди време с познат разговаряхме за идентичностния капитал. Как ти звучи, попитах го. Отговори ми:  Звучи ми като шанс да крачат по-щастл [...]