Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Помогни ми да се справя сам

Сряда, 04 Май 2016 / В клас
11204
  • Засега принципите на Монтесори педагогиката се прилагат основно в частните детски градини

 

Община Пловдив въвежда метода на Мария Монтесори в пет детски градини

 

 

Община Пловдив започва обучение на 25 преподаватели от пет детски градини на метода Монтесори, който ще започне да се прилага в края на годината, съобщи БГНЕС. В момента има много детски градини, които работят по тези метод, но те са частни.

Обучението ще се провежда от преподаватели от Нов Български университет по специално разработена за проекта програма. Детските градини, в които първоначално ще се въведе образователната методика, са ЦДГ „Майчина грижа“, ЦДГ „Мирослава“, ОДЗ „Буратино, ЦДГ „Велимира“ и ЦДГ „Мир“. Във всяка от тях ще бъдат оборудвани по две помещения за първа група.

Методът Монтесори се прилага в най-ранна детска възраст, той е основан на практическите наблюдения и научните открития на италианският лекар и възпитател д-р Мария Монтесори.

В момента методът Монтесори се прилага в 98 страни в цял свят, има хиляди детски градини и над 20 000 Монтесори училища. Основният принцип на метода Монтесори са свободата и личният избор на детето, което само изгражда собственото си "аз", подпомогнато от педагога, чиято роля е да създава средата, в която то да се развива. Девизът на педагогиката Монтесори е "Помогни ми да се справя сам."

 

Как започва всичко

 

През 1908 г. младата италианска лекарка Мария Монтесори отваря детска градина в едно от най-бедните предградия за деца, които се смятат за необучаеми. Скоро по-големите деца започват да им помагат и те се превръщат в независими и самоуверени деца с шанс за по-добър живот.

Монтесори създава подход, ориентиран към естественото желание на децата да учат. Тя осъзнава, че създавайки им подходяща среда и материали, и под ръководството на наблюдателен и грижовен учител, децата развиват пълния си потенциал.

 

 

Методът се основава на разбирането, че още от раждането на детето ние трябва да му създадем такава среда, в която то развие способностите си. Средата трябва да е стимулираща и в самото начало тактилна, с много възможности за движение, защото детето се учи, когато прави нещата само.

Много Монтесори училища имат класове за деца от 18 месеца до 3-годишна възраст. Такава класна стая е просто организирана и детето има времето и пространството, които са му необходими, за да се научи на необходимите умения. 

Ролята на учителя е повече да насочва, отколкото да инструктира, да позволява на детето да избира и разучава в подредената среда със собственото си темпо и задвижвано от желание да експериментира.

 

Детската къща

 

Класната стая на детските градини, работещи по метода на Монтесори, е изградена на принципа „Къща за деца“. Това е среда на спокойствие и концентрация, където децата са напълно погълнати от дейностите, които сами са избрали.

Децата в класната стая Монтесори имат свободата да правят собствен избор сред дейности, които са в рамките на техните възможности. Но дисциплината и особено самодисциплината е ключова. Избираш какво да правиш и след това си отговорен за собственото си решение, трябва да се справиш с последствията, и наистина е важно какви уроци за отговорността получаваш на тази възраст.

 

 

Децата пристигат сутрин и учителят ги поздравява. Дава им се свободата да изберат какво да правят. Смесените възрастови групи играят огромна роля в успеха на Монтесори средата. По-големте деца обичат да предават знанията си на по-малките и да им показват модели, които те се опитват да следват и имат същите постижения. Приема се, че съревнованието трябва да бъде въведено едва след като детето е усъвършенствало основни умения. Това означава, че напредъкът на детето никога не се сравнява с постиженията на други деца. Не оценяваш някого по това на какво ниво е, а оценяваш колко старателно работи.

 

Класната стая

 

Класната стая е разделена на зони – практически живот, сензорна зона, език, математика култура и творчество. Методът е базиран на нуждата на детето да учи чрез правене, а концентрацията е ключът към ученето. Материалите са проектирани с тази мисъл. При всяка дейност се следва логическа последователност. Представят се концепции, които стават все по-сложни. Материалите са проектирани така, че детето да разбере дали греши и да търси начини само да поправи грешката си без да му се казва как да го направи. В Монтесори средата децата могат да работят на масата или на пода, използвайки максимално пространството на класната стая. Учителят също не стои на едно място, а обхожда стаята и отива там, където помощта му е най-необходима, за да представи нова дейност, да окуражи детето или да наблюдава напредъка му.

 

 

Фокусът е върху нуждите на детето. Едно от най-важните неща на тази програма за обучение е, че децата от малки стават независими и се учат на уважение към другите.

 





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...
  • 1 -0
    Мария Тончева-директор на ДГ 05.05.2016 / 13:27

    Много ми харесва идеята,но базата трябва да е богата.А при нас за съжаление не е такава.


Автор

повече за автора

Ключови думи:

община Пловдив, Мария Монтесори, педагогика





StreetView

Светлинни кръгове в Рила

Четвъртък, 22 Септември 2016 / Места
  Анонимните художници отправят поредно послание на мир и хармония   Поредна светлинна рисунка засия този път до до едно от Рилските езера. Арт инсталацията се появи точно на мястото, където се играе голямата Паневритмия създадена от Учителя Петър Дънов. Анонимните й автори споде [...]

Енергийни места: Българският Стоунхендж

Понеделник, 21 Август 2017 / Места
Комплексът край село Долни Главанак е смятан за древна обсерватория, такъв е и кромлехът до село Старо Железаре    Странна конфигурация от 24 каменни стълба, подредени в окръжност, попадат преди 12 години в полезрението на изследователя Георги Китов. Мистичните мегалитни наход [...]