Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Неправилното дишане при стрес

Вторник, 20 Септември 2016 / Към себе си
1976
  • Дишането в хартиена торбичка помага за кратко

Опасна ли е хипервентилацията

 

Хипервентилацията буквално означава предишване. За да се случи това, човек трябва да диша много по-бързо и по-дълбоко от нормалното темпо на дишане. Обикновено респираторният показател е по-висок от 20 дъха на минута. Понякога това е стряскащо, защото усещането на човек е, че не може да си поеме достатъчно въздух.

Заради бързото и дълбоко дишане ние вдишваме голямо количество кислород и в същото време нивата на въглеродния диоксид в кръвта рязко спадат. Промяната на химичния баланс на кръвта причинява различни симптоми, които са строго индивидуални. Но най-често срещаните са замаяност, усещане за повдигане и болки в гърдите или сърцето, изтръпване на крайниците. Ако изпаднете в паника докато изживявате хипервентилация, симптомите могат да се задълбочат.

Хипервентилацията се задейства автоматично при различни атаки – най-често при стрес и напрежение. Може да се прояви вследствие от външни стимули като летене със самолет, физическа дейност, паника, физически травми или отравяне. Понякога може да се превърне в хроничен синдром. Това се случва заради постоянно напрежение заради твърде много психически стрес, работа или недоспиване.

За да преодолеем несъзнателната хипервентилация, е важно да вдишваме и издишваме бавно, започвайки с дълбоко издишване, последвано от дълбоко и бавно вдишване. Дишането в хартиена торбичка помага, но временно.

Дългосрочното решение е обучение в дихателни техники с цел по-голяма съзнателност и контрол над най-важната система на нашето тяло, която поддържа всички останали – дихателната.

В действителност хипервентилацията не е опасна, няма нужда от хапчета или лекари. Тя е естествен механизъм, заложен в нашето тяло, за да се справяме с критични ситуации, който ние можем да регулираме съзнателно. Все пак 60% от масата на човешкото тяло е изградена от кислород.

Ако искате да практикувате самостоятелно дихателни техники, най-добре е да се допитате до компетентен специалист. Колкото и елементарно да изглежда дишането, не трябва да го подценявате. Понякога ефектите от дихателните практики могат да бъдат плашещи, неразбираеми, притеснителни. Дишането само по себе си не може да ви навреди, но има определени дихателни техники, които НЕ ТРЯБВА да се практикуват самостоятелно, заради възможността да се навлезе твърде дълбоко и да се изгуби връзка с околния свят (изпадане в транс, например), при което човек може да се нарани без да го осъзнава.

 

Вижте още: 

Дишането изхвърля 70% токсините в тялото





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

дишане, хипервентилация, стрес, напрежение

Street of Hope

Обичайте децата вместо да ги наказвате

Събота, 04 Юни 2016 / Гласът на детето
Отбелязваме Международния ден на защита на децата от агресия     На 4 юни отбелязваме Международния ден за защита на децата, жертви на агресия. Той се отбелязва от 1983 г. по решение на Общото събрание на ООН. Искаме да припомним, че децата винаги са жертва на агресията, дори и к [...]

Озарената педагогика: Програма

Събота, 09 Юли 2016 / В клас
Децата много по-добре ще запомнят знанието през опита, разбирането и личния избор   Съществено при Озарената педагогика и ключов елемент при нея е нивото на което тя се развива. Тя се развива на ниво Опит, Мъдрост и Добродетели. (Нива на учене: Данни – стойност на променливата н [...]