Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Как да се справим с детското безсъние?

Неделя, 18 Април 2021 / Хранене и Здраве
139
  • unsplash.com

Храненето и режима са от първостепенно значение 

 

Проблемите със съня при децата изобщо не са рядко явление. Те обаче засягат не само здравето на детето, а поставят на изпитание отношенията в цялото семейство. Как да помогнем, ако вечер детето не може да заспи, а сутрин не можем да го събудим и винаги бързаме и закъсняваме за детска градина, училище и работа?

От Американската педиатрична асоциация търсят източниците на този проблем - нарушения в неврологичната и имунната система. Проблем обаче създава и дисбалансът в чревната микрофлора, свързан с начина на хранене.

Комплексната общност от микроорганизми, които живеят в човешкото тяло, е известна още като микробиом. Той има важна роля в развитието и функционирането на стомашно-чревния тракт, метаболизма и имунната система. Съществуват доказателства, че чревната микрофлора влияе върху мозъка и поведението. Изследвания показват, че съществува двупосочен път на комуникация между мозъка и чревната микрофлора, а над 1000 различни бактерии се намират в тясна връзка със секрецията на хормони. Мелатонинът е един от тях. Той се произвежда в хипофизата и има определяща роля в цикъла „сън-будност“.

Изследователите обаче откриват, че голяма част от микроорганизмите, които живеят в червата ни, също произвеждат множество невротрансмитери, цитокини и метаболити като серотонин, допамин, GABA и мелатонин. Тези и други съединения могат да повлияят на дейността на централната нервна система, като регулират ентероендокринните клетки в червата, за да освободят специфични хормони.

Когато децата изпитват нарушения на съня, едно от обясненията е, че то може да се дължи на дисбалансиране на чревната флора. Например диета, в която липсват важни хранителни вещества, но изобилства с преработени храни.

В тази връзка пътуванията и ваканциите са отлични примери за нарушаване на рутината на физиологичните нужди на детето, помагайки да се създаде микробиомен дисбаланс, който допринася за лошото качество на съня. В такъв случай се препоръчва приемането на пробиотици, специално разработени за деца.

 

Как и колко спят децата

 

Препоръчително е децата на възраст между 3- и 5 години да спят приблизително 10-13 часа, а тези между 6 и 12 да получават 9-11 часа сън. За много родители спазването на подобен режим е много трудно. Най-големия враг на детския сън са екраните - телевизия, телефони, видеоигри, компютри. Продължителното излагане на синя светлина пречи на циркадните ритми, производството на мелатонин и качеството на съня.

Обикновено децата, които не заспиват часове след като са си легнали, са неспокойни и нервни.  Специалистите предупреждават, че това състояние може да се влоши, тъй като се превръща в цикъл, който се самозахранва, ескалирайки до хиперактивност и изтощение. Тези деца често се мятат на сън, будят се често, спят неспокойно.

Важно е родителите да обърнат внимание и на позата, в която се събуждат децата им. Ако те извършват неспокойни движения и се оказват с главата надолу на сутринта, също може да говорим за проблеми с качеството на съня. Този тип явления могат да се дължат  на увеличени аденоиди и проблеми със сливиците, които водят до недостатъчна циркулация на кислород по време на съня.

Симптомите, които се установяват при увеличени аденоиди, включват: носов говор, дишане през устата, хъркане, натрупване на течност в средното ухо (възможно да доведе до проблеми със слуха), проблеми със съня, сънна апнея (спиране на дишането за няколко секунди по време на сън), възпалено гърло и други.

 

Променете начина на хранене

 

За да подобрят режима на почивка на детето си, родителите трябва да работят за създаване на здравословни хранителни навици. Последователността е от ключово значение, особено когато се има предвид времето, необходимо за пълното възстановяване на чревната флора, след като е била унищожена от преработени храни, антибиотици и други агресивни химикали. Балансираната вечеря, богата на протеини и мазнини, може да осигури добър източник на енергия през цялата нощ, за разлика от сладкишите.

В менюто трябва да има богати на магнезий храни. Магнезият е ключов невространсмитер, който намалява напрежението в нервните клетки. GABA рецепторите се намират в хипоталамуса и именно тази структура на мозъка контролира циркадния ритъм и цикъла на съня и събуждането (много лекарства за сън работят именно за повишаване ефективността на GABA).

Спанакът, зелето и някои видове маруля са идеален източник на магнезий. Зеленолистните зеленчуци са много полезни и трябва да се включват често в менюто. Тиквените семки, сусамът, бадемите, кашуто, кедровите ядки, фъстъците, орехите са сред най-богатите на магнезий ядки. Полезна е още рибата – поне два пъти седмично, бобовите растения - боб, леща, нахут и грах, пълнозърнестите храни - киноа, просо, булгур, пшеница, ечемик и овес. Сред отличниците по съдържание на магнезий са авокадото и банана, но също е полезно в менюто да включим смокини, сливи, кайсии, фурми и стафиди. Богат на магнезий е и черният шоколад.



Промени в режима

 

Създаването на рутина в режима на активност и покой е едно от най-важните неща за добрия сън на детето. Задължително е да се намали възбудата преди лягане, което означава, че всички електронни устройства трябва да бъдат забранени.  Топъл душ и книга преди сън обаче могат да направят чудеса. Много важно е обаче през деня детето да има поне час за тичане на въздух и активни спортни занимания, които може да осигурим дори през зимата.

 





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

деца, сън, безсъние, здраве, пробиотици, дневен режими





StreetInside

Как да разпознаем енергийните вампири

Понеделник, 09 Май 2016 / На предела
    Кой да запазим до себе си и кой да си тръгне – пет знака, че ни смучат енергията и техника за защита   Напоследък много се говори за важността на това да запазим баланса на чакрите си и да се предпазим от енергийни вампири. Когато бяхме деца, всички са ни учили за [...]

Предприемачи в науката

Събота, 14 Юли 2018 / Кариера
Фондация предлага обучение на учени за развитие на успешен бизнес   Фондация Карол Знание обяви начало на конкурса за най-новия си проект – Създаваме предприемачи в науката, насочен към млади учени в областта на нано- и биотехнологиите. Програмата включва обучение за предприемачес [...]