
Домакинските уреди ги сменяме с по-енергоефективни средно през 6-7 години, казва пред StreetWatch Ралица Захариева, директор „Маркетинг и комуникации“ на БНП Париба Лични Финанси, България
Можем ли да кажем, че в резултат на почти двойния спад на цените на черната техника българите могат да си позволят по-висок клас перални, печки или хладилници, или няма връзка, защото става въпрос за различни пазари?
Според мен няма връзка между спада в цените на най-търсените модели черна техника и ръста при бялата. По-скоро можем да говорим за промяна в мисленето на хората и за търсене на най-доброто съотношение цена-качество.
Например, клиентите са наясно, че секторът на електрониката се развива изключително бързо и, че след 2-3 години новият им телевизор, смартфон или лаптоп ще са морално остарели. Затова не са склонни да харчат много пари за такива устройства. В същото време българите не се отказват от модерните технологии. Те искат смартфони с голям екран и бърза интернет връзка; телевизорите трябва да са смарт и „свързани“ и отговарят на потребностите за забавление в домашни условия.
Що се отнася до бялата техника, при нея наблюдаваме ръст на цените на най-търсените модели за покупка на изплащане, тъй като това са уреди, които не се сменят толкова често и затова хората са склонни да инвестират повече в покупката. Според нашите данни, има и известна цикличност при тяхното ползване. Статистиката показва, че пикове при покупката на изплащане на уреди като готварски печки, перални и хладилници се наблюдават на всеки 6-8 години. Освен това, наблюдавайки характеристиките на най-търсените модели, се налага тенденцията, че клиентите търсят енергоефективни уреди, с които да намалят сметките си без това да е за сметка на функционалност или комфорт.
Намалението на цените на електрониката намалява ли средната сума, която харчат клиентите за покупка на техника на изплащане?
Не наблюдаваме съществени изменения на средния размер на молбите за финансиране на покупката на стоки на изплащане. Той е около 750 лева с период на изплащане около 12 месеца.
Кой е типичният купувач на техника на лизинг – мъж/жена, на каква възраст и с какви средни доходи?
Не може да се каже, че има конкретен профил на човека, който купува техника на изплащане. Като компания с над 1,4 милиона клиенти, ние сме отпускали кредити на хора от 19 до над 65 години, мъже и жени, от малки и големи градове, с ниски и високи доходи.
Според мен по-скоро можем да говорим за търсене на различните възрастови групи. Логично е младите хора, до 29 години, да купуват по-често на изплащане смартфони и лаптопи. Хората на възраст 30-39 години, които обикновено имат семейство и кариера, се стремят да подобрят стандарта си на живот и да обзаведат жилище и купуват телевизори, дивани и хладилници. Нашите данни показват, че по-възрастните използват потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане с цел смяна на остарели уреди като перални и хладилници.
Каква част от молбите, които хората подават за покупка на техника на изплащане, се одобряват?
За нас най-важни са клиентите и болшинството от тях получават одобрение, при това в рамките на минута. Мога да кажа, че около 90% от молбите получават автоматично становище от експертната ни система, което означава, че субективният фактор е сведен до минимум. Стремим се да предоставяме удобни финансови решения при изгодни условия. Това обаче не трябва да е за сметка на тяхната финансова стабилност. Ние сме отговорен кредитор и можем да кажем „Не”, ако отпускането на кредит ще се отрази на стандарта им на живот или биха срещнали трудности при покриването на задълженията си. Не е лесно, когато се налага клиентът да получи отказ, но ние му обясняваме мотивите си и го съветваме да отложи плановете си, докато финансовото му състояние се подобри.
Компанията има дълъг опит в определяне на профила на клиентите си и много стабилна система за управление на риска. Преди да одобрим молба за кредит, всеки един от нашите клиенти се оценява по неговия рисков профил. Финансовата стабилност на клиента е най-важният критерий за нас. Процесът на формиране на клиентския профил се осъществява автоматично от системата за одобряване на компанията и така се избягва субективният елемент при взимане на окончателни решения. Това е част от политиката ни на отговорно кредитиране, която БНП Париба Лични Финанси успешно прилага от основаването си през 1953 г.
За каква част от клиентите Ви това е втора или трета покупка на лизинг?
Както вече казах, ние имаме над 1,4 милиона клиенти. От тях над 710 000 са ползвали услугите на компанията ни повече от веднъж, а 410 000 – повече от три пъти. Компанията ни има клиент, който вече успешно е изплатил 39 кредита. За нас това означава, че сме се утвърдили като партньор на клиентите и те ни се доверяват при реализацията на своите планове.
Вижте още: