Напълно неподвижни хора могат да командват компютъра с очите си и у нас
Всички сме чували за откритията и математическата теория на английския астрофизик Стивън Хокинг за произхода на Вселената.
Но нито той щеше да направи голяма част от откритията си, нито светът щеше да разбере за тях, ако не бяха технологиите, които да помогнат на един напълно неподвижен човек с рядкото генетично заболяване амиотрофична латерална склероза, който не може да говори, да общува с останалите около себе си. Болестта и перспективата да остане парализиран вдъхновява Хокинг за изумителните му открития, а днес, когато е напълно парализиран, той продължава да работи и да изумява всички около себе си с нови идеи за това как се е зародил животът в космоса.
От около една година технологията за контрол на компютър с поглед започва да навлиза по-широко и в България. Този начин на общуване може да помогне на около 7000 деца и възрастни с комплексни нужди, които не могат да водят достоен живот без помагащи технологии за алтернатива и допълваща комуникация, обясняват мотивацията си за въвеждането на тази технология у нас от Фондация „АСИСТ – помагащи технологии“. Зад популяризирането и въвеждането й стоят доц. д-р Морис Гринберг и главен асистент д-р Евгения Христова от Департамента по когнитивна наука и психология към НБУ. А първият успешен ученик благодарение на технологията е 10-токласничката Анжела Пенчева.
Технологията за контрол с поглед използва камери и софтуер за проследяване на погледа на човека в реално време, като задържането на погледа в определена точка служи като клик върху мишката. Също така може да се използва и специализиран софтуер, с чиято помощ се общува чрез синтезирана реч, да се пише и дори да се рисува.
В държави, като Полша по този начин много неподвижни хора живеят пълноценен живот. В Англия подобни програми се внедряват в училища с включващо или приобщаващо обучение, като се покриват по различни пътеки в голяма степен.
В САЩ използването на този тип технологии също се заплаща от държавата.
В България, с подкрепата на МОН, вече има над 20 училища, в които те се внедряват и за които се обучават специалисти.