Образованието може да е успешно само, когато учителите, родителите и децата работят заедно
Озарената педагогика за разлика от останалите системи е един проект, т.е. това е нещо което се случва засега само на хартия и има обучавани учители осем години в традиционните училища да прилагат част от нея. За разлика от системите като Валдорфска педагогика и Монтесори, които имат традиция и изградени училища в цял свят, това си го представяйте като една мечта. Първата част, която днес ще представим за Озарената педагогика е свързана със средата.
Това, което е много важно в Озарената педагогика, се казва „щадяща сетивата среда“. Това означава средата да е с пастелни цветове, да не се натоварват очите, да няма шум, какъвто например има в стаята от климатика, да се щади вкуса мириса, да няма пластмасови алергизиращи материали или повърхности, които причиняват алергии при деца. Щадящата сетивата среда е важна, за да може всъщност тези деца да пораснат здрави. Когато сетивото е много натоварено, тогава всъщност интерпретаторът отзад - умът започва да притъпява чувствителността си и в един момент той става нечувствителен.
Второто нещо, което е важно за средата, е
„Щадяща тимуса среда“
(Тимусът е разположен симетрично от двете страни на трахеята, зад гръдната кост и пред сърцето. Има важна функция за запазване на енергийния баланс в организма, имунната и лимфната система – бел. ред.)
Щадящата тимуса среда означава среда, в която няма насилие – физическо, психическо и емоционално. Тимусът се уврежда, когато има насилие. Той е свързан с имунната система и когато сте подложени дълго време на страх и стрес, имаме увреждане там. Не работи ли имунната система добре, оттам насетне има поредица от проблеми с които вие сте наясно. Така че „щадяща тимуса среда“ е втората част от средата.
Характеристики на средата
Проста, уютна, красива. Само простите неща работят. Започне ли нещо да става много сложно, то спира да работи. И затова тези критерии много бързо помагат да се прецени дали една среда е подходяща за Озарена педагогика или не е подходяща. Много важен критерий е дали това място те зарежда с енергия или те уморява. Ако те уморява, значи не е Озарена педагогика.
Среда за израстване. Всъщност това е най-важното нещо. Аз много пъти ще го спомена. Тезата е, че
Децата са си добре
и оттам насетне е много важно ние да направим такава среда за израстване около тях. Физическа среда, психическа среда и емоционална среда. Което означава, че фокусът е да направим училище за родители. Хората си казват „Е, какво толкова да си родетел, нали то е лесна работа“ и обикновено, когато децата им станат на 10-11 години и започнат проблемите, изведнъж разбират следварително, че са пропуснали едни неща и започват да ги компенсират. Ако може да правим превенция, още докато са бременни жените да ходят на училище за родители, ще е доста по-лесно и за децата и за майките. Следварително е доста трудно. Същото се отнася и за обучение на учители. Колкото повече учители се запознаят с хуманната педагогика, толкова повече здрави деца ще има. Казвам „хуманната“ защото „озарената“ е част от хуманната и има много други системи, които също са валидни затова да са здрави децата. И цялото това нещо прави „среда за израстване“. Това означава, че ние не ги израстваме тези деца. Ние нищо не им правим. Ние им даваме възможност те да се развиват. Нито израстваме родителите, нито учителите. Не им въздействаме: „Сега ще ви израстваме!“, ами обратното, казваме им:
„Имате възможност,
създали сме ви условия
давайте, всеки със собственото си темпо.“ Това правим във Фондация Родители Учители Деца, защото само заедно стават нещата. И затова сме избрали такова име „Родители, Учители, Деца“ за да е ясно, че не става само Родители – Деца или само Учители – Деца, нито Учители – Родители. Когато тези три общности се съберат става средата за израстване. И е много важно в Озарената педагогика тези три общности да работят заедно в една и съща посока.
Пак обръщам внимание, че под среда се разбират всичките аспекти на средата – физическа, емоционална, ментална, духовна. Това е много важно, защото в София се появиха няколко училища с много красиви сгради, които обаче имат изключително недобър психически климат вътре. Не гледаме само мебелировката, а гледаме и това което се движи из въздуха.
Това, което е важно за тези среди, е хигиена. Хигиена означа чисто мисловно поле за главата, емоционална култура за емоционалното тяло и да е чистичко и уютно за физическата среда.
Следва продължение
Невероятно звучи за българската действителност, а всъщност е толкова естествено! Да се работи заедно - родители - учители - деца е в основата на едно по-добро бъдеще за всички нас, но най-вече за децата ни!!! nВ работата си със деца съм опитвала неведнъж да го прилагам и, да, трудно е в българска среда, но не е невъзможно, затова продължавам! nС радост и отдаденост бих се включила в подобен проект, тогава всичко би било по-успешно и по-резултатно!nОт сърце Ви желая успех!!!!