Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Полетът на червения хартиен самолет

Вторник, 02 Август 2016 / В клас
8391
  • Цвети започва да експериментира изпълнението на мисии с 3-годишния си син

 

Или как да развием търпение и крично мислене в най-малките деца и защо това им помага в живота 

 

Red Paper Plane е нов тип образователна игра за деца от 3 години нагоре, базирана на мисии, които децата изпълняват в продължение на няколко последователни дни. Започва като „семейна“ идея със сина на Цветелина и Георги Камови, чиято професионална работа е свързана с дизайн мисленето и които вярват в удивителните възможности на децата и ролята на родителите за развитието на пълния потенциал на всяко дете. Идеята се оказва толкова успешна, че година по-късно на сайта www.rpplane.com вече са качени 18 разработени мисии, които се играят в 74 държави. Материалите на сайта са достъпни на 3 езика, предстои пускането им на четвърти. Red Paper Plane започва като игри за деца и техните родители, но вече са разработени и 6 мисии за обучение в детските градини, предучилищни групи и начални класове (като в процес на подготовка са още 6). Проектът е уникален, защото е първата по рода си образователна игра за 3-6 годишни деца, базирана на дизайн мислене и един от малкото структурирани формати за деца в училищна възраст, които развиват креативност и решаване на проблеми. И въпреки че успехът му е по-голям в чужбина, именно в България има шанса да промени начина, по който работи проектно базираното обучение и ефективността на образователната ни система, казва Цветелина Камова. 

 

Цветелина Камова, създател на Red Paper Plane

 

Цвети, какво е дизайн мислене и как се роди идеята за Red Paper Plane?

 

Дизайн мисленето е сравнително нов подход (на 10-15 години), който бързо и в световен мащаб успява да се превърне в най-ефективната методология за креативно решаване на проблеми. Това е изключително важно умение, трудно и бавно за овладяване, но ключово за всеки човек - личностно и професионално. Креативното решаване на проблеми е умение от висок порядък, което ни дава увереност, че можем да се справяме със ситуации, които не познавяме, можем да преодоляваме предизвикателства, които са комплексни, можем да се учим от допуснати грешки и като цяло да боравим със собствените си умения по най-оптимален начин.

Все още трудно намираме най-релевантните термини на български, но дизайн мисленето е така нареченият на английски human center design, или дизайн, организиран около човека и неговите осъзнати или неосъзнати нужди. Повечето големи компании вече създават продуктите и услугите си, базирани на реалните нужди на клиента, а не на собствените си представи за тях. За да могат да са сигурни, че когато пускат нов продукт, или правят вариация на стария, този продукт решава реален проблем и задоволява реална нужда.

Ако трябва да го пренесем в образователния свят, дизайн, организиран около хората, означава дизайн, който е организиран около детето – ученикът е в центъра с неговите потребности, умения, ниво на развитие, моментни интереси. Когато учебният процес е структуриран около ученика, можем да кажем, че удовлетворяваме реални нужди и постигаме действително високи резултати.

Като казваме дизайн, не си представяйте опаковка. Още Стив Джобс го е казал преди доста време – “дизайнът е как работи, а не как изглежда”.

  

 

Как стигнахте до идеята да го пренесете в света на децата?

 

Преди три години дизайн мисленето влезе активно за първи път България чрез www.designthinking.bg - агенцията на Елина Желева и моя съпруг Георги Камов. Агенцията работи с отделите по мениджмънт и човешки ресурси на малки и големи компании в страната и чужбина, като разработва нови продукти и услуги, обучава служители и ръководен персонал и стимулира дух на иновации. Тогава синът ни беше на около 3,5 години, а малката ни дъщеря на 1,5 години и като хора, които се занимават с иновативни продукти и услуги, си мислехме защо децата в тази възраст се подценяват толкова много и потенциалът им не се използва ефективно. Чудихме се, защо за уменията на 21-ви век се говори чак късно в училище, при положение че най-благопроятният момент е сега - до 6 години, когато мозъкът работи на своя максимум и пропуските сега създават големи пречки за балансираното развитие на детето по-нататък.

 

 

Търсихме начин за повече пълноценно време с тях - еднакво забавно и за нас и за малките, именно това време заедно, което въздейства силно върху развитието им. Решихме да опитаме с дизайн мисленето, което до момента не съществуваше във формат за толкова малки деца. В рамките на първите 2-3 месеца експериментирахме. Започнахме с това, което е най-интересно на децата в тази възраст - професиите. Дадохме на сладурите истински предизвикателства, за да покажем, че всяка професия съществува, за да решава опредлени проблеми на хората. И така хем развиваме ключови умения на базово ниво, хем даваме знания за реалния свят, хем изкарваме много весело време заедно. И се получи.

В момента има силен интерес към това, което правим, от водещи институции като Станфордския университет (където е развито дизайн мисленето), Центъра за развиващото се дете в Харвард и училища, които искат да интегрират иновативни програми за умения. Напоследък трудно смогваме с инереса от детски градини, учебни центрове и училища. Поне веднъж на месец имаме запитване от нова държава.

 

 

Тоест нещо, което е игра, в която децата се забавляват, но в същото време се развива и логическото им мислене, и личността...

 

Да, мисиите развиват ефективно редица от уменията и нагласите на 21-ви век (или така наречените умения от висок порядък) - креативно решаване на проблеми, работа в екип, презентационни умения, критично мислене, увереност в способностите, проактивност и позитивизъм. Периодичната работа с този формат и нашия процес могат да допринесат сериозно за овладяване на лидерски и предприемачески умения на деца в училищна възраст.

Можем да говорим за развиване на умения, защото всяка стъпка е обвързана в структуриран процес. Обективно с мисиите децата създават свои продукти, които са техните индивидуални решения на поставено предизвикателство от реалния живот. Това са реални комплексни предизвикателства, с каквито всеки един от нас трябва да се справя ежедневно. И ние показваме, че децата могат да ги решават още на три - стига да им бъде предоставен шанс, подходящи средстава и интересни материали. Те чустват, че са в контрол на ситуацията и са изключителни горди от постигнатото - всеки със свой собствен резултат спрямо личните си умения и темпо.

 

 

Например в Мисия: Главен готвач детето не просто меси тесто с шапка за готвачи. То планира и приготвя семейното меню за неделя, като няколко дни поред наблюдава какво похапва през деня, учи структурата на едно дневно меню, сезонните плодове и зеленчуци, национални кухни, след това избира любими ястия за менюто, съобразява ги с цялото семейство, създава и изпълнява списък с покупки за ястията и напитките. Показваме на децата как да бъдат създатели, а не изпълнители. Как като главният готвач създаваш меню, които ти си измислил и планирал. Как като разказвач създаваш твоя книга и твой разказ, който следва твоето въображение; като вексиколог създаваш семейно знаме с твоите символи, преживявания и любими места; като картограф създаваш твоята карта на твоите забележителности, които си избирал след дни поред наблюдение.

 

Как работи на практика?

 

Мисията е нашият формат за образователна игра. Всяка мисия е тематично предизвикателство пред детето (професия или човешка дейност от реалния живот), следва процес и си има определена продължителност – всеки ден по 30-ина минути, в рамките на 5 до 7 дни с детето като екип правите нещо заедно (всичко е разписано по стъпки). Има три етапа, през които се преминава – „Опознавам“ - получавам информация по темата, етапа „Избирам“ - от всичко онова, което сега съм научил да избера кое работи и в каква посока искам да се развие моето решение оттук нататък и най-накрая „Създавам“. За разлика от всички еднократни детски игри и забавления, нашият фокус е именно върху процеса, а не върху крайния резултат. Крайният резултат е индивидуален за всяко дете, според възрастта и уменията и е следствие от всеки един избор - добър или лош, направен по време на етапите на мисията.

 

 

Една от отличителните ни чести е в многократната повторяема игра. Чарът и иновативността на мисиите, е че могат да бъдат играни последователни пъти, всеки път с различен резултат и с все по-силен ефект за детето на всяка следваща игра. Добрите учители знаят, че само повторението води до овладяване на знания и умения. Не случайно “занаят” се учи с правене, а най-добрите в света имат зад гърба си десетки хиляди часове работа в сферата си. А уви, целият свят на децата е създаден върху еднократни предмети и занимания (и всички развиват по 10 умения едновременно, ако чететм надписите на опаковката). Това, което изненадва много родители, е желанието на децата да започнат отначало същата мисия, в момента, в който са я приключили. Това, което действително се случва и което трябва много да ни радва като родители, е че в точно този момент детето е усетило, че може да се справи, придобило е увереност в себе си и иска да ги затвърди. Не го спирайте. Играйте, докато малкият човек не пожелае да поеме ново предизвикателство, след като за себе си се е уверил, че това вече го може.

 

 

И, разбира се, ако искате да научите детето на постоянство, първо го проявете вие. Създайте ритуал на играта - “всеки ден след градина от днес до петък ще правиш Мисия: Космонавт”. Малко са децата, които ежедневно са ангажирани със занимания, които работят върху търпението и изграждат навици - лични и за учене. Тези деца нямат никакъв проблем с мисиите. Те са свикнали да доведат своите занимания до полезен край, без значение колко време ще отнеме. Затова препоръчвам, когато играете мисия за първи път, да запазите специално време за нея, всеки ден от продължителността й. Втората мисия вече ще е напълно ясна за детето като логика и то само ще си отделя време за игра и ще пита за следващите стъпки.

 

 

 

Каква е разликата между мисиите, които се изпълняват вкъщи и тези, които са за детските градини?

 

Разликата в домашната и учебната среда е в задълбочеността на мисията, в работата в екип по групи деца и структурираната учебна среда. Учебната среда ни позволява да направим мисия от седмица до 2 седмици, в която играят всички деца и създават нещо заедно. Целта на детската градина, или на предучилищната група, или в училище, е децата да работят в екип по общо предизвикателство и върху общ проект. В градината отделяме повече време всеки ден, редуваме разнообразни инструменти за умения, групови и самостоятелни дейности, нива на трудност. В група личат много повече индивидуалните качества и способности и върху какво трябва да се работи по-засилено с всяко дете. У дома детето знае, че е у дома и целите му са други - да прекара весело време с мама и татко. В градината детето учи и знае, че е там, за да научи нещо ново, така че действията му естествено са ориентирани в тази посока.

 

 

Как се възприема от учителите?

 

Интересът е много голям - и от страната, и от чужбина. Директорите на детски градини, които се обръщат към нас са тези, които търсят иновативни програми или защото някой родител е споделил, че играят вкъщи, изключително забавно е и вярва, че за група деца ще е интересно. Сега от септември месец няколко детски градини започват по нашата програма. В материалите за учителите има както наръчник на учителя и негов дневник, така и личен дневник за всяко дете плюс помощни материали и допълващи занимания и материали за дома. Магията на дизайн мисленето е, че има богат инструментариум за развиване на разнообразни умения. Примерно за умението да презентираме, да представяме идеите си пред други хора (което е сложно умение, защото не само трябва да говориш, трябва да резюмираш, трябва да можеш да обобщиш информацията, трябва да можеш да го представиш по увлекателен начин, трябва да усетиш хората срещу теб дали им е интресно, или нe) имаме няколко различни професионални инструмента, които обличаме в детска форма. Учителите усещат, че имат силна подкрепа, за да развиват децата в класната си стая и отделно от това и себе си професионално.

 

Какво получават родителите в тези учебни помагала?

 

Форматът, който предлагаме е книжки във формат PDF, за да се улесни многократната игра и достъпът до материалите. Всички мисии могат да се купят от сайта ни В PDF книжките са дневникът по дни и етапи на детето, учебните материали, инструкциите за родителя, плана на мисията, стикери, карти и каквото още върви към съответната мисия. Когато получите файла, той е ваш завинаги - можете да го разпечатвате отново и отново всеки път, когато детето иска да играе същата мисия, да си допълвате и подменяте страници при нужда. Практически получавате вечна игра.

 

 

На сайта имаме 18 безплатни пътеводителя за всички свои мисии - те са план за мисия и могат да послужат за вдъхновение за игра. Веднъж в месеца имаме нова мисия - в момента сме в лятна пауза, но през септември продължаваме отново.

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

Red Paper Plane, образователни игри, дизайн мислене, Цветелина Камова

StreetInside

Как да се справим с лошите мисли

Четвъртък, 02 Март 2017 / Към себе си
Втренчването в болката не ви помага    Всички сме били наранявани от хора или ситуации – това е част от живота - и докато често е трудно да контролираме болката, не трябва да забравяме, че можем да контролираме отношението си към тази болка. Втренчваме ли се в миналото, или и [...]

Красотата е в окото на наблюдателя

Понеделник, 11 Септември 2017 / На предела
  Мъдрости от живота за субективната природа на човешкото възприятие, за спящото ни самосъзнание и истинската индивидуалност   Човешките възприятия по природа са силно ограничени и субективни. Дотолкова, че често си мислим, че начина, по който мислим и възприемаме нещата непременн [...]