
Продължение на темата "Как да създадем класна стая". Примерите може да са полезни и за родителите
Възрастните правят две фундаментални грешки в разбиранията си за отглеждането на съвременните деца.
Първата е разбирането, че ШАРЕНО е равно на ДЕТСКО.
А втората е вечния въпрос ПОСЛУШЕН ЛИ БЕШЕ ДНЕС? ПОСЛУШЕН ЛИ Е?
Въпрос, който традиционно се задава при среща с дете, и който означава „изпълняваш ли безпрекословно чужда воля, подчиняваш ли се…“
Първата фундаментална грешка има отношение към класната стая. Втората е спомената тук заради размера на щетите, които причинява.
Представата на възрастните, че детската стая или класната стая трябва да е шарена е толкова традиционна, че ако човек се замисли защо го прави … остава празно… Шареното изморява, по-никакъв начин не ти помага да се концентрираш да учиш, разсейва, не създава чувство за естетика и красота, дразни.
Правенето на нещо заради самото правене, без да има смисъл, без да се мисли за последиците е причина някои стаи в детските градини и училища да приличат на панаир, на място да отпадни материали, или просто на претенциозен кич.
Красиво е равно на детско
Децата обичат красиви, естествени неща. Красиво създадено от човек, е нещо, което се опитва да доближи природата като хармония. Носи усещане на изгрев, залез, листо на череша, осанка на папагал ара… Пластмасовото не естествено, то често е функционално (вадиш ползваш, прибираш напр. лего). В този смисъл модерните стилизирани дизайни са подходящи за модерни стерилни кабинети за бизнес и администрация. При децата класната стая е добре да е по-традиционна - дърво, уют, варови дишащи бои, светло, ведро.
И ако детското не е шарено, то цялата демонстрация за пред възрастни, колко е детска класната стая, трябва да отпадне. Цялата показност на картини, плакати, наредени играчки на високи рафтове, които децата могат само да гледат, но не и да ползват.
Всеки родител, като влезе в класната стая, трябва да търси отговор – това за какво е тук и как помага на детето ми да учи, като седи пред очите му. Възрастните хора са склонни да трупат вещи. Колкото по-възрастни стават, толкова по-трудно проходими стават домовете им. В българските учебни заведения значителна част от персонала е в пенсионна и след пенсионна възраст, т.е. няма да им е естествено да се разделят с всичките си съкровища и с идеята си, че шарено е детско и че шареното родителите приемат като знак за качествено образование.
Време е за голямо почистване!
Възрастните се обличат често в черно, сиво и тъмни цветове, ходят често с мрачни коли в мрачни офиси и затова решават децата им да са облечени в цикламено, розово до припадане, всяка дреха да е в различен цвят. Няма нужда. Шарено не е детско! Красивото е детско! Дрехите на децата трябва да са 100% от естествени материали, красиви, семпли, удобни, функционални, даващи възможност за игра, движение и спокойствие, че не е дошъл края на света, ако капне храна или се изпръскат в локва. Дрехите трябва да са продължение на детето. Това съм аз, а тази дреха е естествено продължение на мен, тя ме отразява и ме изразява.
Класните стаи са по-скоро неутрални
Пастелни, бледи цветове. Няма акценти. По стените има материали, които трябват за този час или за следващите два. Пъстротата и живостта на стаята идва от децата, от усмивките им, от движението им, от материалите необходими за часа, презентацията на учителя, това, което е тема на урока, там, където искаме да насочим вниманието. Красотата в стаята идва от живи цветя и радостни деца, от достъп на пряка слънчева светлина и свеж въздух.
Ето още примери:
Как се създава класна стая по метода на Рудолф Щайнер – Валдорфска педагогика
Цветовете са пастелни, топли, уютни. Успокояват и предразполагат да се отпуснеш и да твориш. Няма напрежение, агресия, стрес. Семпло и естествено.
Класна стая от изцяло естествени материали
Еко класна стая в Казанлък - ОУ "Чудомир"
Това е първата по рода си класна стая, постороена само от дърво, слама и глина. Екологичната сграда се намира в двора на училището. Конструкцията е изградена от втора употреба дървен материал.
Стените са направени от пресовани бали слама бали, а мазилката е глинена. Осветлението е лед, за да може да изразходва минимално електрическа енергия. Енергийно ефективен климатизатор осигурява нормална температура в помещението. Това е т.нар. пасивна сграда, която изразходва много малко ресурси, за да поддържа добри условия за използване.
Тук ръбовете са остри и светлината не е достатъчно.
84 ОУ „Васил Левски“ - село Герман, Панчарево
Вижте гледката от прозореца!
Чиновете имат отвори да преминават кабели на монитор например.
Обезопасени ъгли
Обезопасяване на радиатори. Бих омекотила двата ръба с топлоизолация и увити в красив текстил или със специалицирани ъгли за детска безопасност. В детска градина децата не са много по-високи от радиатор и радиаторът е възможно при тичане и/или бутане да нарани глава или рамо. Или да е изработено то дърво. Тогава ръбовете лесно ще се оберат.
Мебелите в класната стая са дървени. Дървото позволява да му се дава форма, носи уют, топлота и е естествен Всички ръбове са обрани, а на крака на масата е двойно обран. Плотовете са с обрани ъгли.
Същото правило важи за трегери и тавани. В трегерите категорично не се слагат метални лайсни, за да се оформи хубав ръб.
Първа част: Среда за израстване: Как да създадем класна стая
Вижте още: Как се грижим за сетивата
Вижте още: Среда за израстване: Здраве
Подобно изглеждаше (и беше помислено за) моята детска градина. Дечицата идваха със възторг и не си спомням случай някой да е плакал от умора, неразположение или тъга. Децата знаят. И нямат нужда от китайските циркаджийски декорации и играчки! (Като в Швеция примерно. Примерно) По-близо до Природата <3