Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Среда за израстване: Как да създадем класна стая

Събота, 16 Април 2016 / В клас
9377
  • Класна стая в 138 СОУ "Проф. Васил Златарев" - София

 

Няколко примера от практиката, които могат да са полезни и на родителите

 

Както вече подчертах, средата, в която децата живеят и учат, е от решаващо значение, както за здравето, така и за развитието им. В най-ранната детска възраст от 0 до 6 години, ключовата дума за развитието на децата е ДВИЖЕНИЕ. Затова стаята, в която децата растат, учат и играят, трябва да осигурява възможност за максимално много и естествено движение.

При децата на възраст от 6 до 12 години, стаята трябва да осигурява възможност за изразяване на емоциите през изкуства и да осигури възможност да работят по групи. Тук ключовите думи са ТВОРЧЕСТВО и ЗАЕДНО.

Във възрастта от 13 до 18 години стаята трябва да осигурява максимална възможност за умствена дейност и експерименти. Ключовата дума е ИЗСЛЕДВАНЕ.

 

Как трябва да изглежда това на практика? Ето няколко примера.

 

1. Класна стая в 138 СОУ за ученици, изучаващи китайски език

 

Стаята е светла и ведра. Дава усещане за свежест и уют. Разделена е функционално на три части. Към традиционната част за учене (дъски и чинове) има библиотека с мека мебел, маса за екипна работа и кът за вода. Стаята е щадяща сетивата. Няма ярки цветове, констрасти, много елементи. Семпла позволяваща активните деца да се фокусират в учебния час. Дискретно Китай се усмихва от стената до вратата. Без претеции, без желание да покаже „големи сме, силни сме“. Красиво, елегантно, функционално. Дава възможност децата и учителя да извършват различни дейности заедно и поотделно.

 

 

Тази стая удовлетворява нуждата на децата от светлина, слънце, достъп до свеж въздух, нуждата от вода, възможност да си починат, да работят заедно екипно на обща маса, да си почиват сетивата им, да се концентрират по-лесно, да усещат подкрепа от тези, чиито език изучават. Стаята е обезопасена (няма контакти по подовете, няма остри ръбове на нивото на главите на децата и т.н.).

 

2. Класна стая по метода на проф. Лозанов

 

Препоръчвам изключително внимателно да се изгледа, особено в частта кога и какво се закача по стените на класната стая! Веселина Дамаскова е действащ учител в училище „Малкия принц“ гр. Варна.

 

 

3. Класна стая на проект Светлина – Озарено училище

 

 

 

В стая за обучение на деца са необходими 3 кв. м на дете. Ако стаята е с компютри, са необходими по 5 кв. м на дете. При разработването на Проект Светлина в проекта на Озареното училище са заложени 10 кв. м на ученик Това е личното пространство, необходимо на човек да е спокоен и да може да се отвори за учене. Хората са различни. Едни са имат нужда от много територия, условно като лъвове, други имат нужда да са по много на малко пространство като кокошки. В класната стая е добре да има възможност за усамотена работа и за работа в екип.

 

 

Един вариант е както в предишния пример – стандартни чинове и отзад мека мебел и маса със столове.

Втори вариант е да се поставят диагонални индивидуални чинове и обща маса по средата. Диагоналният индивидуален чин позволява лесно ставане и сядане, лично пространство и не се разсейваш от съседния екран. Кабелите се движат по стената и са скрити. (Снимките по-долу са правени с телефон пътьом през 2011 година в ПМГ – Гоце Делчев.)

 

 

Стаята в оригинал е светла и слънчева. На стената, която я няма на снимките, има дигитална дъска. Голямата маса позволява учениците да работят в екип. Така се гледат лице в лице, а не гледат гърбовете на съучениците си. Идеята за заедно, общност и екип има условия да се реализира естествено.
За тези, които ползват термина „аура“. Размерът на аурата определя необходимото лично пространство на човек да се отпусне и да се отвори за учене. Съвременните деца имат нужда от по-голямо пространство, за да са спокойни.

 


Диагоналните чинове позволяват столове на колела с възможност да се регулира височината им според височината на детето. Има голяма разлика дали ще прекара човек един час седнал на мек стол какъвто е при диагоналното бюро или на твърд стол.

Клавиатурите са като чекмедже за да има възможност децата да си сложат лист/тетрадка и да пишат. От работният им плот заема място само стойка на монитор и мишка.

 

 

Финландски вариант на компютри в класната стая. Чиновете са леко наклонени с механизъм детето да държи вещите си под тях. Наклонът е предимство при писане и рисуване.

 

4. Класна стая по метода на Мария Монтесори

 

 

 

Показва доверие, отсъствие на страх, че някои ще тича, чупи, рита… Лично и споделено прастранство. Чисто и просто. Отсъства напрежение.

 

Следва продължение на темата.

Вижте още: Как се грижим за сетивата

Вижте още: Среда за израстване: Здраве 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

класна стая, училище, детска градина, образование, педагогика

Street of Art

Веси Бонева, която раздава светлина

Събота, 09 Юни 2018 / Под прожектора
  Искам повече хора да се замислят за стойностните неща и да останат в родината, казва певицата    - В какво семейство израснахте? В прекрасно семейство на учители, баща ми е инструктор, а майка ми беше детска учителка, сега е фризьорка. Моите родители винаги са ме подкрепя [...]

Джънк под прикритие

Сряда, 04 Май 2016 / Хранене и Здраве
  Някои храни, които мислим за здравословни, също се оказват вредни   Обществото ни е пренаситено от мазни храни и псевдонаука, най-вече идваща от потребители в социалните мрежи, които налагат тенденции в храненето като пускат красиви модерни снимки на закуски в буркан. Повечето [...]