
Как се обучават малките ученици по тази методика
Първото, което ми направи впечатление в училището по чужди езици и изкуства „Артис“, е разликата между олющените стени на старата сграда на средното училище в тих столичен квартал и светлината и тишината на етажа на специализираното училище. Някъде от дъното на коридора се чува тиха класическа музика, така е и в класните стаи по време на самостоятелни занятия на децата.
Мисля си за това, че според специалистите класическата музика и особено произведенията на Моцарт, помага за свързването на човек в висшите енергии, или както казват специалистите, тя осигурява на човек моста, чрез който да черпи познание направо от източника. Но с хората в „Артис“ не говорихме за сугестопедагогиката по този начин, въпреки че едно от нещата, заради които този метод е много успешен, е използването на подсъзнанието.
Сугестопедията
Самата сугестопедия е съчетание между психология и педагогика и залага на вътрешното усещане, личното преживяване и разкриването на вътрешните резерви на личността.
Методът на обучение е разработен от българския психотерапевт и педагог проф. Георги Лозанов преди повече от 30 години и доскоро се прилагаше единствено при обучението по чужди езици.
Тази наука се базира на връзките на човека със средата и използва като инструмент внушението. Според проф. Лозанов то предлага директен път за активиране на част от значителните резервни възможности на личността в процеса на нейното развитие. А те са отчасти в несъзнаваното, което може да се използва за усилване на творческия потенциал.
Накратко, сугестопедията се основава на няколко основни принципа. Единият е любовта към човека. Тук същественото е, че когато си изпълнен с радост, ти неусетно научаваш нещата, при това без усилие. Другият принцип е свободата на ученика да избере сам по какъв начин да възприеме знанията, които му предлага учителят. От своя страна учителят трябва да излъчва ентусиазъм - децата да усещат, че в класната стая се случва нещо необикновено, че той вярва в техните възможности и е там, за да ги подкрепи, но без да се натрапва.
И едно от най-основните неща в този метод на преподаване, е връзката между цялото и частите му.
Частта през цялото
„Разликата между урока в обикновеното училище и сугестопедичния урок не е в учебния материал, а в начина, по който учителят ще го систематизира и предаде на децата – ако в обикновеното училище се обяснява какво е листо и колко листа има на едно дърво, то в сугестопедията за листата говорим като за част от цялата гора“, обяснява Правда Китанова, класен ръководител на 3 клас - първият сугестопедичен клас в училището.
При сугестопедията елементите винаги се изучават в контекста на цялото, в смислова връзка помежду си, а не като отделни образователни единици. Всяко цяло е част от по-голямо цяло: буквата – от думата, думата – от изречението, изречението – от текста и т.н. А задачата на учителя е да организира работата си така, че учебният материал да върви по нещо като смислова спирала.
Тоест, сугестопедагогът няма за задача просто да предаде уроците, както са подредени в учебника, а да групира информацията така, че децата да осъзнават връзките между частите и цялото. И това не е лесно, защото за да си добър преподавател, трябва първо добре да познаваш целия материал по съответния предмет, след това да подредиш отделните учебни единици така, че да ги свържеш по логичен начин с опита на децата и накрая да ги разкажеш чрез играта и личното преживяване.
Методът в начален курс
Сугестопедията се използва за обучение на деца в начален етап (от 1 до 4-ти клас) от около три години. Обучението е базирано на програмите и учебниците, одобрени от МОН, а учителите разработват системите на преподаване заедно с учените от Научно-изследователския институт по сугестология. „Чрез този метод децата усвояват около три пъти повече учебен материал в рамките на един учебен час и обучението им е интересно“, разказва Правда Китанова.
Какво е по-различното в един учебен ден на ученик от начален етап по този метод? Като навсякъде другаде, където ученикът остава през целия ден в училището, и тук децата първо имат учебни часове по различните предмети. След като приключат със занятията в клас и обяда, всяко от децата отива на занимание, избрано от него заедно със семейството – спорт, танци, или някакво изкуство.
В стандартните занимални обикновено в една група се събират децата от няколко класа, а целта на възпитателя е на първо място те да си напишат домашните. Често възпитателят просто пише решенията на дъската, а децата ги преписват без много от упражненията да им останат в главата.
В „Артис“ разказват, че ролята на възпитателя е да поеме децата след допълнителните занимания, като групата е смесена – има по-големи и по-малки деца и всички заедно се забавляват – може да рисуват, може да пеят, може да моделират, всичко е по избор и целта е да носи радост.
Основната идея в сугестологията и сугестопедията е човек да открива сам информацията - с лекота и през собственото си преживяване и целият процес да носи радост. А ролята на учителя се описва чрез принципа на велосипеда – когато майката учи детето да кара колело, то знае, че тя е там и му помага, но не усеща кога го подкрепя и кога го е оставила да кара само. Целта е детето не просто да се научи да кара само, но и да е щастливо от преживяването.
Поздрави на колегите от АРТИС за постигането на "сериозна радостност" като гаранция за успехите им в сугестопедичната работа. Техните резултати показват колко е важно да се съчетават научните познания за оригиналната методика Сугестопедия, развита от д-р Лозанов и сътрудниците му в Научноизследователския Институт по Сугестология ссъ съвременните изисквания за комплексно обучение и възпитание в училище. Да, бъдещето й е определено като Сугестопедия със Система. Хубаво е опитът на колегите от АРТИС да се споделя и от други...