Дотук за различните етапи от строежа на южната част от Околовръстния път са платени около 200 млн. лева
Доизграждането на Южната дъга на софийския околовръстен път е скъп и сложен проект, отложен за неопределено бъдеще. Това става ясно от отговор на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова на въпрос на народен представител.
Довършването на Оковръстното шосе на София в частта на Южната дъга от кв. "Бъкстон" до автомагистрала “Люлин” ще отнеме значителен времеви ресурс, отговаря министърът, цитирана от БГНЕС.
Тя припомня, че цялостната реализация на проекта се извършва от Агенция „Пътна инфраструктура“ и Столична община по силата на подписано през 2006 година тристранно споразумение между тях и Областна администрация – София.
Към момента за да бъде довършена “Южната дъга” е необходимо изграждането на нов път от общо 14,5 км. Единият участък е от района на “Младост 4” до разклона за автомагистрала “Тракия”. За тази отсечка не е ясно какви дейности са планирани за момента.
За втория участък от кв. "Бъкстон" до АМ “Люлин”, тоест района на “Горнобански път” има изработен идеен проект за реконструкция и уширяване на трасето до автомагистрален габарит, посочва регионалният министър. Тепърва ще се изработва и технически проект. “Следва да се има предвид, че трасето преминава през изключително застроени територии и се засягат множество и сложни подземни и надземни инженерни инфраструктури, изработката на техническия проект ще отнеме значителен период от време. След това трябва да бъде извършено съгласуване на проекта с всички необходими инстанции, провеждане на допълнителни екологични процедури при необходимост, както и процедурите, свързани с теренното обезпечаване на обекта (отчуждителни процедури – бел.ред.). Всички тези дейности също изискват значителен времеви ресурс”, завършва Павлова, с което на практика “отписва” окончателното изграждане на Софийското околовръстно шосе. БГНЕС припомня, че според изчисления на бившия главен архитект на София Петър Диков за довършването на “Южната дъга” от кв. “Бъкстон” до магистрала “Люлин” ще са нужни поне 150 000 000 лв.
Южната дъга е в списъка на приоритетните проекти в пътния сектор за периода до 2022 година заедно с автомагистралите София – Калотина, Русе – Велико Търново и Видин – Ботевград и тунелът под Шипка.
Одисеята „Южна дъга“
- В края на 2008 г. беше открит участък от 4,57 км от разклона на бул. „Симеоновско шосе” в посока град Пловдив и до бул. „България“. Обща стойност 74 млн. лв, или по 16 млн. лв на километър според сметките на тогавашния премиер Сергей Станишев.
- През юни 2010 г. е открит пътен възел „Драгалевци“ - обща стойност около 30 млн. лв.
- През есента на 2011 г. е открит участъкът между бул. „Симеоновско шосе” и „Младост 4”. Общата стойност над 37 млн. лв. Откриването на локалните платна на участъка е няколко дни преди отварянето на първия магазин от веригата IKEA в близост до кръстовището на околовръстния път и ул. „Бистришко шосе”.
- През юни 2012 г. беше отворена за ползване естакадата между "Младост 4" и магазин IKEA. Обща стойност над 44 млн. лв.