
Личният бранд е абсолютна необходимост, когато става дума за привличане на бъдещи работодатели, клиенти, последователи
Да си добър в това, което правиш, не е достатъчно. Трябва подходящите хора да го узнаят, по подходящия начин. За добро или лошо, в наше време с пълна сила важи максимата „Този, който е най-видим, е и най-предпочитан“.
Защото:
Днес е времето, в което софтуер отсява автобиографиите за дадена позиция. Дори и да се прави от човек, той трябва да прегледа стотици сиви-та за кратко време. А тези, които се отличават, не са много (говоря ти от личен опит в подбор за 15 позиции едновременно).
Днес е времето, в което всеки втори човек се замисля, или вече действа, в посока работа на свободна заетост или стартиране на собствен бизнес.
Днес е времето, в което сме заливани от над 100 рекламни съобщения на ден, безплатно съдържание, покани за събития и презентации. И избираме да разгледаме по-подробно едно от 10, че и по-малко.
Днес е и времето, в което компаниите твърдят, че няма достатъчно добри експерти в IT, инженеринг, медицина, административни дейности, и т.н.
Личният бранд си самият ти
Твоята лична история.
Това, в което вярваш и за което се бориш. Личният бранд е съвкупност от тези неща, изразени в ясно послание и действия, които носят стойност на определена аудитория. Хората, сред които искаш да изградиш имидж на елитен експерт.
Онази конкретна аудитория, която желаеш да асоциира името ти с няколко ключови качества, знания и умения, за да бъдеш нает на работа, да предпочитат твоите продукти или услуги, да те подкрепят в каузата ти.
Ако личният ти бранд е развит с конкретен фокус и цел, той ще говори много ясно. Работиш ли над него, той ще работи за теб. Твоето име ще е гаранция за начин на мислене, специално отношение, определена експертиза и висока стойност.
Как да стане това ли?
1. Имай фокус и специализация
Знаеш, че няма как да се харесаш и да угодиш на всеки.
Затова, ако търсиш работаТА, определи кой е твоя работодател: като сфера на дейност, ценности, начин на мислене на висшия мениджмънт, работна среда и атмосфера, условия на труд и възможности за развитие.
Ако търсиш клиенти или последователи – кое е това, което ги обединява като нужди, проблеми, които искат да разрешат, и отново – ценности, начин на мислене и вярвания.
Бъди достатъчно „тесен“ и в това, което предлагаш.
Иначе рискуваш да не те разпознаят като човек, предлагащ решение на конкретния проблем, който отсрещната страна има. Все пак, и ти избираш с кого да работиш.
А като поредния човек, който иска да намери решение на свой си проблем като търси работа, клиенти или помощ.
Помисли дали посланието ти е достатъчно фокусирано, ако все попадаш на неподходящи работодатели или клиенти, на които не можеш (или не искаш) да помагаш.
2. Бъди автентичен
Не, това не е изтъркано. Задължително е.
Познавай себе си, силните страни и талантите си. Разбери какво те движи напред.
Покажи го на аудиторията, която искаш да докоснеш.
Във всичко, което правиш и говориш, онлайн и офлайн – бъди себе си.
В противен случай има опасност да привлечеш работодатели, клиенти или последователи, които търсят друго. Или бързичко да те разконспирират, когато сравнят какво пише в сайта ти…и как се отнасяш към тях. Когато твърдиш нещо и стане ясно, че то не е така, последиците ще са много по-лоши, отколкото ако не си го твърдял.
Спомняш ли си случая с известен фигурист, който участваше в кампанията „Не карам пил.“? След време направи голяма беля, след като седна зад волана солидно почерпен. Май много хора не му простиха… И граденото с години се срина за миг.
3. Покажи своята уникалност
Не трябва да правиш чудеса от храброст, за да се отличиш. Но и не си мисли, че това с уникалността е преекспонирано.
Може да имаш знания, умения или опит, сходни с тези на други хора, които кандидатстват за същата позиция или предлагат подобна услуга. Но само ти имаш по-горните, в комбинация с характера и визията, които притежаваш. Не се опитвай да се вместиш в универсално представяне или да имитираш някой друг, за да си успешен като него.
Виж кой е твоят особен стил в това, което правиш.
4. Действай с постоянство
Изследвания показват, че е необходимо да видим човек поне три пъти, в различни ситуации, за да можем да вземем трезво решение дали да го наемем за дадена позиция.
Други изследвания гласят, че едно име или образ трябва да мине пред очите и ушите на човек поне пет пъти, за да започне да го разпознава, да иска да научи повече за него и евентуално да поиска да опита неговата услугата или продукт.
Първото впечатление е важно, но доверието и разпознаваемостта идват с времето.
Личният бранд се развива с постоянство и надграждане. Посланието ти трябва да достига до аудиторията, облечено в едни и същи образи и думи, по различни канали.
Имам една форма, в която хората се регистрират за консултация с мен.
Един от въпросите е: „Защо избра да се обърнеш към мен?“
Поне половината от отговорите са: „Следя те от известно време и ми харесва посланието, което изпращаш. Мисля, че мога да ти вярвам.“
5. Носи стойност на другите
Една от целите да развиваш личния си бранд е достигането до онези работодатели или клиенти, които да ти помогнат да постигнеш своите цели и да осъществиш мечтите си.
Само че, преди да получиш, трябва да дадеш.
Помогни първо на тях да реализират техните цели и мечти. Когато изпращаш своето послание, насочи го към нуждите на компанията или човека отсреща.
Дай им стойност, преди да поискаш каквото и да било от тях.
Винаги съм била впечатлена, когато кандидат за работа идва подготвен с идеи за бизнеса, който представлявам. Аз самата съм верен последовател на успешни и известни хора, които споделят свободно своето познание, включително и в безплатни статии и събития.
Ето 5 стъпки, които можеш да предприемеш веднага, за да развиваш фокусирано личния си бранд:
1. Провери къде си в момента
и къде искаш да стигнеш в бъдеще
С какво експертно познание и с какви лични качества мислиш, че те асоциира аудиторията, на която искаш да изпратиш своето послание? Запиши отговора и след това попитай близкото си обкръжение, колегите и клиентите си какво мислят за теб. Обясни има целта на проучването и изискай откровена обратна връзка. Има ли големи разминавания?
А сега помисли къде искаш да стигнеш в близък и по-далечен план. С каква цел ще развиваш личната си марка? Удовлетворява ли те това, с което те асоциират в момента?
Ако „Да“ – продължи да я поддържаш и надграждаш. Ако „Не“ – набележи като какъв експерт искаш да те разпознават, с какви лични качества искаш да те асоциират и започни да ги развиваш, стъпка по стъпка.
2. Асоциирай се с мисията и опита си,
а не с титлата си
Още сега можеш да направиш нещо, което да те изкара пред конкуренцията.
Спри да се представяш като „юрисконсулт в еди коя си компания“, „собственик на малък бизнес“ или „мениджър бизнес развитие“. Ти не си титлата или позицията в компанията, за която работиш. Формулирай твоето предназначение, мисия, призвание.
Наречи го както искаш и се представяй с него.
Така ще изпратиш ясно послание в какво вярваш и какво точно правиш към потенциални работодатели и/или клиенти. Моя клиентка, която е художник и графичен дизайнер, се представя чрез своята мисия: да облича идеи и концепции в образи, за компании и хора, които искат да изявят същността си визуално. И го показва, освен че го казва.
3. Опиши какви проблеми можеш да решаваш,
а не какви задължения можеш да изпълняваш
Когато бях вътрешен HR ми беше писнало да чета безкрайни задължения и отговорности в автобиографиите на хората. Това изобщо не ми показваше какво наистина са постигнали.
Рядко документите на кандидатите представяха кои проблеми и предизвикателства могат да решат. Разкажи нещата така, че потенциален работодател или клиент да се припознае в описанието, и да поиска да чуе повече.
Говори за предизвикателствата на твоята аудитория, а не за теб.
Когато бях на 18 години работих като детегледачка, за да си докарвам джобни пари.
Избраха ме, не защото имах опит в гледането на деца или заради препоръки. Наеха ме, защото им разказах, че зная и обичам да играя на няколко игри, на които играе детето им. Не се поколебах да им покажа и как пея и танцувам. Споделих как бих успокоила детето, когато се тръшка или плаче. Показах им, че мога да реша „проблема“, който имат.
и показвай какво можеш
Кои личности и компании те привличат най-много? Вероятно един от критериите е вярата в това, което правят: да горят за него или да влагат душата си в него.
Когато изпращаш посланието чрез личния си бранд, споделяй защо правиш това, което правиш, в какво вярваш и за какво те е грижа. Хората ги интересува дали на теб ти пука за това, което им е важно. Разбира се, вече поизтърканият слоган „Because we care.” или нещо подобно не е достатъчен сам по себе си. Но ако е придружен от действия, които го потвърждават, резултатите няма да закъснеят.
Този, когото търсиш, може пръв да те намери.
Това е особено работещо, когато търсиш последователи или доброволци, които да се включат в твоята кауза. Както и помощ от съмишленици, които биха те подкрепили с идея или съвет от тяхната експертиза, безвъзмездно.
5. Дръж се като бранд, за да те
възприемат и другите като такъв
Ако се поставиш като поредния кандидат за работа или човек, търсещ клиенти, ще те възприемат като точно такъв. Ако се представиш като личност с конкретно послание към компании или потребители, клиенти или последователи, чийто проблем можеш да решиш, те ще те възприемат като точно такъв. Каквото повикало, такова се обадило, нали?
Автор: Лили Георгиева, Lifehack.bg (със съкращения)