Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Петък, 31 Март 2017 / Места
200
  • banskofilmfest.com

Пещерняци от клуб "Под ръбъ" са измерили дълбочина до над 475 м и дължина на галериите над 2600 м

Учебниците по география трябва да се редактират, защото Колкина дупка вече е най-дълбоката пещера в България. Със своите над 475 м тя изпреварва досегашния първенец – Райчовата дупка с повече от 100 метра дълбочина, съобщи bTV.

Колкина дупка се намира в планината Понор, която е в западния дял на Стара планина. Местните знаят за нея от десетилетия. По времето на социализма те дори взривяват входа ѝ, за да не падат животни вътре.

Едва през 2007 г. година група местни пещерняци се захващат сериозно с проучването ѝ. След няколко години работа младите спелеолози откриват цял нов свят с подземни реки, зали колкото футболно игрище и красиви пещерни образувания.

В пещерата обаче се усеща течение, което е сигурен знак, че има още галерии.

„Има синтрови реки, синтрови езера, редките пещерни бисери, дендрити, има доста красиви пещерни образувания”, обяснява Николай Петров от Пещерен клуб „Под ръбъ”.

Досега екипът е стигнал до 475-ия метър на пещерата, но уредите  показват, че надолу има още поне 100. Дължината на галериите пък вече надминава 2500 м. Така новата най-дълбока пещера в България скоро може да се окаже и най-дългата.

В сайта pod-rb.eu пещерняците са публикували и разказа си как открили новата най-дълбока пещера в България:

Петък 03.03. Късния следобед ние сме пак на Зимевица за поредната атака на Колкина. За цел си бяхме поставили да изградим „Лагер 2“ в зала “Калоян“ (-460 м) и да продължим с проучването на пещерата.

Събота 04.03. Станахме и започнахме да се подготвяме за влизането. Първите групи тръгнаха към пещерата. Подир тях и другите се отправихме навътре. Стигнахме до „Лагер 1“ към 18:30 часа. Спряхме да си починем и да изчакаме да се съберем всички, за да може да се събере целия багаж за „Лагер 2“. В „Лагер 1“ се събрахме рекорден брой хора: Александър, Ани, Владо, Васко Лудия, Васето, Иво, Гога маленки, Пепи, Найден, Дог, Живко, Павел Гогов, Павел Бакалов, Деката, Мимон, Жорката, Китен, Яна и Папи. Към 21:30 нашата група в състав- Аз, Гогов, Бакалов, Ани, Иво, Васко Лудия и Дог се отправихме към зала “Калоян“ за да изградим втори лагер . След дълго и изтощително проникване, с 16 бр. прониквачни торби, към 7 часа сутринта на 05.03. (неделя) стигнахме до зала „Калоян“. След кратка почивка и обилна закуска се захванахме с изграждането на лагера. Приключихме към 13:00 часа и легнахме да почиваме.

Понеделник 06.03. Станахме сутринта и се захванахме с облагородяване на бивака. Направихме си каменна маса и пейка, както и кухненски плот и рафтове. Ранния следобед решихме да се разходим надолу и да видим какви изненади ни е подготвила пещерата. Стигнахме до мястото, където бях стигнал предния път. От там надолу следва низходящ меандър с малка река, след което се попада в галерия 3 м широка и 5 м висока. Ходи се около 200м и се стига до блокаж, в който се губи реката. От там се качихме през много кофти място. Следва траверс над блокажа и се излиза на поредната огромна зала. На края на залата следва много красива галерия и пак се попада в следваща огромна зала. Залата е много стръмна и набира денивелация от поне 30-40 м. В долния й край се попада на голям водослив на две големи реки, които формират огромна галерия със среден размер 8 м ширина и 12 м височина. Дадохме й името „Велики канал“. Надолу ходихме може би 1.5км и стигнахме до поредния блокаж, в който се губи реката и ще трябва да търсим пътя между блоковете. Предполагаемата дълбочина до там е 550 м-560 м. Върнахме се след два часа в лагера. Светли и Павел мереха дебитите на реките около лагера. Ние по-късно се разделихме на две групи за картиране на залата.

Вторник 07.03. Към обяд се захванахме със задачи. Първа група отиде да екипира няколко прага нагоре от лагера. Втората група се захвана да картира нагоре от лагера до -408 м, а третата група имаше за задача да консервира лагера и да изнесе излишния багаж към повърхността .Към 22:00 часа се събрахме в 1-ви лагер за почивка и вечеря преди да продължим към повърхността.

Сряда 08.03. Сутринта към 9:00 всички бяхме навън.

Резултати от проявата: Измерен е дебитът на пет реки, който е 55 л.с. и картирахме пещерата до -476 м. дълбочина и 2645 м. дължина.

Добави коментар

Добави

Автор

повече за автора

Ключови думи:

Колкина дупка, пещера, най-дълбоката пещера

Street of Art

Инсталация от варели на Христо Явашев

Понеделник, 06 Юни 2016 / Под прожектора
  Новата гигантска скулптура е на Лазурния бряг     80-годишният творец Кристо (Христо Явашев) изненада с гигантска скулптура, в която варели са използвани като строителни блокове. Пред АФП Кристо разкрива, че идеята е узрявала няколко десетилетия, преди да се стигне до сег [...]

Великите барабанисти на всички времена

Четвъртък, 26 Май 2016 / Под прожектора
Те не са просто майстори, те свирят със страст    Винаги съм имал слабост към особеното звучене на барабаните, даже ми е било детска мечта да стана виртуоз с палките. Но истински си дадох сметка, че това освен огромен труд е и невероятна страст, когато чух умопомрачителното гръмоте [...]