Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Да си произведем хормон на щастието

Понеделник, 06 Март 2017 / Хранене и Здраве
1083
  • unsplash.com

10 начина да увеличим серотонина в мозъка си

 

Серотонинът, който ни е известен като „хормон на щастието“, играе основна роля за регулирането на агресивността, настроението, съня, сексуалността, апетита и е свързан с още много други важни за здравето функции на организма. Има отношение към остаряването, паметта и ученето.

Ниските нива на серотонин са причина за агресия, депресия, мигрена и нервни разстройства.

Високите нива биха могли да са признак за остеопороза. Като цяло обаче наличието на повече серотонин има пряко отношение към щастието и благополучието ни.

Серотонинът е най-важният невромедиатор - биологически активно вещество, което участва в предаването на нервния импулс. Той също така повишава двигателната активност, способства за подобряването на емоционалната нагласа и увеличава общителността. Ето няколко начина да увеличим нивото на серотонин в организма си.

 

1. Триптофан

 

Това е аминокиселина, която е от съществено значение за производството на серотонин, съдържа се в немазните меса, яйцата и млечните храни, ядките и семената. Затова закуска от овесени ядки с кисело мляко например е по-добро начало на деня отколкото пържени яйца или тостер.

 

2. Витамин В

 

Всички витамини от групата В помагат да се чувстваме по-добре, но за по-голямото производство на серотонин основна роля имат витамините В12 и В6. Доказано е, че допълнителният прием на витамин В помага срещу депресия при по-възрастни хора. Приема се, че е полезно да се приемат 50 до 100 мг на ден, но винаги е добре първо да се консултирате с вашия лекар.

 

3. Магнезий

 

Според различни изследвания две трети от хората имат недостиг на магнезий в организма. Този минерал помага не само за производството на „хормона на щастието“, а също за контрола на кръвното налягане и за правилното функциониране на нервната система. Помага както за проблеми с мускулите, така и срещу депресия. Съдържа се в големи количества в листните зеленчуци, рибата, боба и бананите.

 

4. Витамин С

 

Някои изследвания показват, че витамин С действа като антидепресант и увеличава чувството на щастие. Освен в лимоните, много витамин С има в портокалите, чушките, листните зеленчуци и доматите.

 

5. По-малко захар

 

Един от основните симптоми за ниски нива на серотонин е желанието за сладко – инсулинът е необходим за производството на някои от компонентите на серотонина. Увеличаването на консумацията на захар обаче води до срив в настроението.

 

6. Слънчева светлина

 

Всеки път, когато сте навън, когато грее слънце, мозъкът ви получава сигнал да произвежда серотонин. Това важи и в случаите, когато навън има облаци, така че дори през есента и зимата е добре да прекарвате поне по 20-30 минути навън.

 

7. Масаж

 

Масажът не е просто начин да отпуснете напрежението в мускулите и гърба, но той влияе позитивно на настроението, защото буквално променя химията на тялото.

 

8. Позитивна нагласа

 

Странно или не, отношението ни към живота и позитивната нагласа увеличава производството на серотонин, а това ни помага да сме здрави. Начините за това да сме по-позитивни са много, но един от най-добрите е да благодарите за това, което имате, винаги, когато се сетите.

 

9. Медитация

 

Нивата на серотонин се увеличават в резултат на медитация от какъвто и да е вид и форма. Като бонус, медитацията се бори с влиянието на хормоните на стреса, като не само ви кара да се чувствате по-щастливи, но и намалява ненужните възпаления в организма. Всичко, което намалява стреса – нивата на кортизола в кръвта се отразява положително на здравето ви.

 

10. Физическа активност

 

Физическите упражнения стимулират изпомпването на повече кръв от сърцето, а това повишава нивата на серотонин и свързаните с това ендорфини. Ако не обичате на бягате в парка или на пътеката във фитнеса, просто ходете повече или танцувайте, но се движете.

 

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

серотонин, хомрон на щастието, витамини, храни, минерали

StreetView

Скопие – „модерната“ история

Сряда, 28 Юни 2017 / Места
Една от най-спорните забележителности е паметникът на Александър Македонски в центъра на градския площад   Когато отидох в Скопие, бях възхитена от изграденото в последните години, без да влизам в политически и естетически спорове. Имах възможност да разгледам Математическия факултет на [...]

НАСА откри планети с условия за живот

Четвъртък, 23 Февуари 2017 / Места
Надеждите на учените са, че ще открият и други обитатели на Вселената   От Американската космическа агенция НАСА съобщиха, че са открили планетарна система с най-малко седем планети с размерите на Земята. На поне три от тях има условия за развитието на живот, а температурите са бл [...]