Затрудненията при концентрацията и възпроизвеждането на определена последователност от действия в ранна възраст се отразяват на успеха в училище
Нашата памет е ключова за способността ни да се справяме успешно. Трябва да помним това, което чуваме, виждаме, чувстваме, помирисваме и вкусваме, за да обработим и анализираме нашите преживявания. В училище децата трябва да помнят факти, дати, цифри и много други ключови елементи, свързани с образованието.
Нашата работна памет е временна система за съхранение и управление на информацията. Тази информация не е задължително да бъде запомнена завинаги. Краткосрочната памет има ограничен капацитет и разполага с бърза загуба на информация, като тя се съхранява само за определен период от време, за да бъде използвана в точния момент.
Децата с трудности на паметта често се разглеждат като деца със слаба концентрация и внимание. Те лесно се разсейват и губят мисълта си. Затрудненията при запомнянето водят до затруднения при следването на инструкции и запомняне, а по-късно и осмисляне на информацията. А това логично води до затруднения в училище.
Установено е, че децата с координационни трудности също имат проблеми с паметта и ученето. Това е така, защото те се разсейват от усилията, свързани с координацията на движенията им. Децата с диспраксия (несъответствие между планираното и впоследствие реализирано движение без да е налице интелектуален или обучителен дефицит) е 7 пъти по-вероятно да имат лоша визуално-пространствена памет, отколкото тези без моторни затруднения. Визуално-пространствената памет се използва за запомняне посоки и места, както и в задачи по математика и писане.
Тези деца могат да имат висок коефициент на интелигентност, но въпреки това да са слаби ученици, ако не се работи за отстраняването на затрудненията в по-ранна възраст. Работата, свързана с подобряване на паметта, включва упражнения, включващи слуховата, визуалната и тактилната (свързана с усещането за допир) памет.
Ерготерапевт може да оцени на детето и специфичните му трудности, свързани с възприятията на пространството, звуковете и пр. Когато се работи върху развитието на зрителната памет, ролята на езика в етикетирането и фиксирането върху визуалното преживяване и визуалните образи е от голямо значение. С подобряването на визуалната работна памет терапевтът помага за възприемането на показвания материал чрез идентифициране и възпроизвеждане на цветове, форми, символи, букви, думи и изречения, както и последните визуални преживявания. Зрителната памет и нейното развитие има голямо влияние върху четенето и писането. Игрите с конструктори и пъзели например помагат за развитието на визуалната памет при децата.
Обучението на слуховата работна памет и слуховата последователност, включва точно повторение на известни последователности или цветове или цифри, представени на детето. Това е от съществено значение за разбирането и следването на инструкциите.
Важно е, когато родителят забележат определени затруднения, свързани с концентрацията и паметта на децата, да обърнат внимание на тези проблеми навреме и да потърсят консултация със специалист, който да помогне за преодоляването на дефицитите.