Вчера беше официално представена книгата „Добродетели – 35 песни за деца“. Песните в сборника бяха изпяти от деца от няколко столични училища. Разговаряме с автора Любов Миронова за това защо и как беше създадено помагалото за учители и родители и защо добродетелите са в основата на доброто възпитание и образование.
Защо решихте за издадете книгата "Добродетели-35 песни за деца"? Разкажи за нея?
Книгата „Добродетели – 35 детски песни с ноти“ е част от процеса на създаване на учебен предмет Добродетели. На всички континенти такъв предмет съществува и децата от малки се научават да назовават и разсъждават над думи като „честност“, „почтеност“, „милосърдие“, „доброта“... Преди точно десет години купих ръководство за учители, в което пишеше, че добродетели се преподават през приказки, песни и поговорки от местната култура или действителни разбираеми за децата случаи. Отделих 8 години да изследвам темата, за славянски, прабългарски, тракийски, български приказки, митове и легенди. Изчетох много поговорки. За 29 урока, колкото е една учебна година, трудно се намира материал. Всеки може да отдели време и да потърси приказки, песни и пословици по темите на уроците ни по-долу:
Честност |
Правилно използване на времето |
Уравновесеност |
Щастие Толерантност |
Лоялност |
Искреност |
Постоянство |
Удовлетвореност |
Щедрост |
Ценене на всички култури и религии |
Почтеност |
Даване |
Търпение |
Милосърдие |
Загриженост за другите |
Търсене на знание |
Благодарност |
ПроРеципрочност |
Доброта |
Братство |
Оптимизъм |
Самостоятелност |
Себеприемане |
Отдаденост |
Всеразбиране / Единство |
Тъй като аз лично за някои уроци приказки не намерих, се наложи да ги напиша. Тъй като песни също не намерих, се наложи да вляза в новите за мен роли на композитор и текстописец. Така се появиха близо 30 песни по добродетели. Камелия Данкова добави 4 песни и положи огромни усилия тези песни да се превърнат в ноти и стотици деца да ги пеят. Последните две години бяха посветени да се обучат преподаватели да преподават Добродетели и да споделим песните.
Книгата „Добродетели – 35 детски песни с ноти“ е сборник с песните от учебния ни предмет Добродетели, необходими за една учебна година. Учителите имат нужда от 25 песни, а ние имаме 10 допълнителни, така че преподавателите да имат избор, когато подготвят урока си. В книгата е указано за кой урок е песента, има текст и ноти. Така песните могат да се пеят в цялата страна. За родители и учители, които не познават нотите, песните са достъпни и се споделят в мрежата.
Целта е децата да разбират смисъла на тези думи и ако изберат, да ги включат в характера си. България да пее и песни за Добродетели.
Книгата „Добродетели – 35 детски песни с ноти“ е помагало за родители и учители да предават добродетели на децата си и да ги подкрепят при формирането на характера им.
Добродетелите са важна част от идеята за Озарената педагогика. Нека да припомним защо.
Озарената педагогика е създадена от мен преди няколко години и има за цел да е мост между настоящия образователен модел създаден да обслужва индустриалното общество (учи се на смени, големи групи деца стоят неподвижно и изпълняват инструкции, ходят в определени часове до тоалетна и за храна... за бъдещи работници зад машините във фабриките) и следващия образователн модел, който е за информационното общество в което навлизаме.
В едно изречение озарената педагогика е
предаване на мъдрост и добродетели през опит.
Кои са нивата на възприемане?
- Данните са стойности на променлива. Например – какво показва термометърът.
- Информацията е сбор от обработени данни. Например – новини.
- Знанието е многократно проверена информация през годините. Милиони хора са бъркали в огъня и са се изгаряли. Знанието е представено в учебниците.
- Изживяването е физиологичен процес. Свързано е с изчервяване или изпотяване, или задъхване, или настръхване, или... Например знаете, че ако хвърлите круша от балкона, тя ще падне на земята, а няма да полети към звездите. Хвърляте круша и всичките ви сетива възприемат падането. Имате този личен опит.
- Мъдрост – Разбирането на същността. Например в преносен смисъл виждате пара и лед, но разбирате, че това е вода в различни форми. Природните закони и ритми.
- Просветление.
Мъдростта е вместо знанието, което в момента се преподава.
Това, което ти е важно е ценност. За едни това е образование, за други пътувания, за трети мода... Като се дадат 1000 лева на различни хора в зависимост от ценностите си, те ще вземат решение как да ги похарчат. Така ценностите определят характера и съдбата на човек.
Добродетелите
са малка част от ценностите, които ти помагат като насочващи табели да си добре дългосрочно.
Децата до седемгодишна възраст възприемат чрез имитация и подражание. Те не оценяват, а копират поведенчески модели и ценностни системи. Те се формират от внушения/програмиране на родители, учители, медии/интернет, а след 12 години и от приятели. Процентно най-високо е въздействието върху децата на медиите/интернет.
Изключително важно е между 7 и 12 години да се въведе учебен предмет Добродетели (тази част от ценностите, които помагат да израстваш). Така детето осъзнава (качва от подсъзнанието си в съзнанието си) ценностната си система, може да я вербализира и да избере, кое да остане и кое би искало да се промени.
Ако майка му лъже и то до 7-годишна възраст е копирало тази програма несъзнателно, то чрез учебния предмет добродетели може да разбере какво е честност и какво е лъжа, да може да говори и разсъждава по темата. Ако избере, може да активира в себе си тази добродетел.
Добродетелите са програми, които помагат несъзателните ни избори да са в добра дългосрочно посока за нас.
Необходимо е образованието да е през опит, защото освен ума, учи и тялото. За да се сготви боб, е необходимо да имаш знания, но първият път когато застанеш пред печката това не е достатъчно. Трябват и практически умения, сръчност и съобразителност на база практика.
Завърши първият курс за обучители по добродетели. Как ще продължи работата оттук нататък?
Първият курс за обучители по добродетели завърши успешно. В момента подготвяме новата учебна година и ще започне втори курс. При нас се учи. Курсът е една учебна година – шест модула, тъй като са необходими освен знания и умения, и отношение.
Продължаваме напред с обучение на обучители, които да влизат в училища и детски градини и като свободноизбираем предмет да водят часове по добродетели.
Продължаваме да подготвяме родители, които искат да правят личностно развитие и да осъзнаят характера си. Да могат да назоват ценните си страни и да открият други близки, които да предадат на децата им добродетелите, които им липсват. (www.frud.bg).
Кога България ще има своето Озарено училище?
В България ще има Озарено училище, когато критична маса хора разбере, какво е добродетели и мъдрост през опит. Както е тръгнало, може първото Озарено училище да не е в България. Ако родителите на малки деца и бъдещите родители не вложат съзнателно време и енергия за личностно развитие, да се саморемонтират, ще става все по-трудно при съзнателно водената политика за опростачване, примитивизиране и оскотяване, която вече 20 години се финансира отвън. От нас зависи.
"I have nothing new to teach the world. Truth and Non-violence are as old as the hills. All I have done is to try experiments in both on as vast a scale as I could." Mahatma Gandhi
Вижте още:
Любовче, всичко е толкова добре премислено.Дано повече учители се докоснат до книгите ти за деца.И най- вече до "Добродетели".Лесна за усвояване .Видяхме с какъв ентусиазъм дечицата пееха песничките...Успех!!!Е.Ч.n