Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Работилница за добродетели

Понеделник, 30 Май 2016 / В клас
6281
  • Всички сме свързани един с друг и зависим един от друг

 

Как се обучават хората, които ще водят часове по добродетели* за деца и родители

 

Неделя, 8 часа сутринта. В стаята, в която се провежда обучението на учители по добродетели, вече е пълно с усмихнати хора - музикален педадог, инженер, архитект, инструктор по йога, представител на родителски кооператив, повечето от тях - и родители. Това са Камелия, Катя, Сюзън, Петя и Цветелин – бъдещи преподаватели по добродетели в курса на Любов Миронова (която познавате и като наш автор).

Те са започнали обучението си през септември 2015 г. и тази есен ще влязат в училища и детски градини, за да предават мъдрост и добродетели на децата, чиито родители са инициирали да има такова допълнително обучение.

За Любов Миронова, която от години работи по темата за обучението и възпитанието на съвременните деца и тези със силно изразена индивидуалност, добродетелите са ключови за успеха на целия процес. Те се формират в съзнанието на децата в зависимост от хората, които се грижат за тях. Затова и Любов казва, че ако родителите искат да променят нещо в децата си, трябва да променят себе си.

Звучи лесно, но понякога не е.

 

Основните добродетели

 

Истина, любов, мир, правилни действия и благост – това са петте основни добродетели според методиката, адаптирана от Любов Миронова, които съдържат в себе си всички останали, подредени и взаимосвързани в обща система и строга йерархия. „Съставни“ добродетели на тези пет са например честността, добротата, благодарността, лоялността, милосърдието, търпението, толерантността, щедростта...

 

 

 

Докато педагогът обяснява значението и връзките между различните добродетели, си давам сметка за колко много от тези неща не се замисля човек в ежедневието си. Прави ги механично – и точно така ги възпитава в детето си – то взима готовия модел на нашето поведение. Без да го мисли и осъзнава.

Мисля си и колко погрешно е разбирането ни за добродетели и ценности понякога. А те са в основата на всяко наше действие, определят личността ни, изборите, които правим, нещата, които постигаме... Знаем ли например, че щастието е изборът да интерпретираш нещата, така че вътре  в теб да има усмивка и че не можем да го изживеем пълноценно, ако не е споделено...

  

Как обаче се преподава мъдрост?

 

По време на целия курс всеки от участниците в обучението провежда уроци по научената вече методика. От успешното им представяне зависи и дали ще продължат на следващия модул на обучението – да получат сертификат за обучители и да влязат при децата.

Урокът, който всеки демонстрира, започва с тренировка на едно от сетивата – зрение, слух, допир, вкус и мирис – защото чрез тях възприемаме света около себе си и трябва да се научим „да ги управляваме“. Петя например пуска музика, а ние трябва да се концентрираме единствено в мелодията и да изключим всички останали сетива. Цветелин пък е донесъл оризова хартия – тренираме допир.

Следва около минута седене в тишина, за да си починат главите, да ги изчистим от мисли, да се концентрираме и превключим към темата. Преговор на материала от предишния път и научената в предния урок песен. После се чете приказка, обсъжда се, следва дискусия по поговорка на същата тема, разучаване на новата песен за новия урок по добродетел. На тези уроци все още няма деца, но всичко се прави както ще е в клас. Тренира се и се правят подобрения в движение. Пропускаме рисуването, но то също е заложено като идея от учителя за края на урока – тогава децата могат да нарисуват това, което ги е впечатлило най-много в обсъдената тема и така също да затвърдят наученото. Децата са активните, а целта е назоваване, създаване на критерии и покана за активиране на изучаваната добродетел в самите тях, обяснява Любов.

 

 

Как се обяснява значението

на абстрактни за децата неща?

 

Как можем например да обясним на едно дете, че щедрост е не просто да дадеш на някой нещо, от което нямаш нужда, а да дадеш нещо, което е качествено? Ами четем приказка за едно момченце, в чието училище решили да съберат подаръци за деца без родители. Всяко дете трябвало да занесе една от своите играчки за подарък на друго дете. Нашият герой обаче толкова си обичал играчките, че не искал да се раздели с нито една от тях. Накрая намерил едно олющено камионче, с което не играел често и го опаковал за подарък. А на другия ден, когато всеки от съучениците му показвал красива нова играчка, с която ще зарадва друго дете, нашият герой се засрамил. Когато дошъл неговият ред да излезе пред класа, признал, че подаръкът, който е донесъл не е подходящ и помолил да го донесе на другия ден. Като се прибрал вкъщи, попитал майка си дали може да подари най-любимата си електронна игра, а тя го прегърнала и целунала с гордост.

Така докато съпреживяват историята, а после я обсъждат, децата едновременно разбират значението на думата щедрост и правят избора си дали да бъдат щедри или не.

 

Използваме всички сетива в урока

 

За всяка от добродетелите е написана отделна песничка – със собствен текст и музика, има и специални приказки. Докато представят подготвените уроци, самите участници в курса по добродетели също са активни в създаването на съдържанието – обсъждат детайлите и правят промени в движение, обмислят всяка дума и послание, разучават и пеят песните заедно. В единство и с толератност, на които после ще учат децата.

А аз си тръгвам с широка усмивка, заредена с положителна енергия и открила още едно значение на думата благодарност (една от най-важните добродетели).

 

*добродетели - качества от характера, които ни помагат дългосрочно да сме добре, напр. честност, благодарност...





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

добродетели, обучение, приказки, песнички, урок





StreetBoard

Вървим към трайно висока инфлация и нисък растеж

Четвъртък, 07 Април 2022 / Общество
Пандемията и войната в Украйна изостриха проблемите в цяла Европа   Икономиката ни претърпя негативни шокове, както от пандемията, така и сега от войната в Украйна. Намаля икономическата активност и се увеличиха цените, като това доведе до висока инфлация. Ефектите върху предлагането и [...]

108 години от Независимостта на България

Четвъртък, 22 Септември 2016 / Общество
На 22 септември 1908 г. във Велико Търново, с манифест княз Фердинанд обявява независимостта на България   С този акт на практика се отхвърлят последните васални връзки с Османската империя. Княжество България става независима държава начело с коронования цар Фердинанд. Високата порта ( [...]