Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Напрежение с правилата за прием на първолаци в София

Четвъртък, 19 Януари 2017 / В клас
821
  • БГНЕС

Адресът или качеството на образованието, питат недоволни родители

 

Заради недоволството на родителите Столичната община ще преработи новите условия за прием на първокласници, които обяви само преди броени дни.

Предложението на общината е първокласниците да се приемат по единни критерии, подобно на тези, по  които става приемът чрез системата за яслите и детските градини.
Критериите са общо четири. Най-много точки се дават, ако постоянният адрес на детето е на територията на административния район на училището - 5 точки. За настоящият адрес ще се дават две точки. Ако първокласникът има брат или сестра в същото училище ще получи допълнително 4 точки. Ученици, които са сираци ще получават допълнително 3 точки.
Целта е да се премахне сегашната система, при която родителите се редят на опашки през нощта, за да успеят да запишат децата си в някое от елитните училища. На практика обаче училищата с повече желаещи, отколкото места и сега пригалат пресяване по критериите, предлагани от общината, но ги определят сами.  
В конкуренцията за ученици обаче много училища предлагат специализирано обучение още от първи клас, като например 144-то училище в „Младост-3”, където децата изучават изкуства. Досега желаещите са подбирани според таланта им и за родителите на децата и директора на учебното заведение приемът по местоживеене на практика обезсмисля направеното до момента за развитие и профилиране на училището.

Магдалена Георгиева от кв. „Борово”, която е преди две години е записала по-големия си син си в елитното 19 СУ, сега се притеснява дали ще може да запише там и другото си дете. Въпреки че, ако детето има брат или сестра в училището, това ще дава точки в предимството, Магдалена губи по критерия за адресна регистрация, тъй като има няколко училища по-близо до дома си.

Според повечето родители териториалният принцип на разделение лишава децата им от възможност за по-добро образование.

„На първо място е важно какво образование ще получи детето, а не да запълним училищата, които имат свободни места. Но дори и да гледаме само адресите, има родители,  за които е по-удобно да водят децата си в близки до работното им място училища, или в квартала на бабите и дядовците им”, не е съгласна Магдалена.

Критерият за близост до учебното заведение засяга и хората от нови столични квартали като "Манастирски ливади", "Витоша" и „Кръстова вада”, където изобщо липсват училища. Така те ще се конкурират с децата от съседните квартали, които обаче при малко места винаги ще бъдат с предимство. 
Проблем има и с предучилищните групи в училищата, които вече няма да дават предимство на децата при приема в първи клас. Според повечето родители това е излишен стрес за децата, които отново ще трябва да се адаптират с нова среда.

В няколко писма, изпратени до членове на общинския съвет и до омбудсмана Мая Манолова, родители обясняват, че новите критерии водят до пряко дискриминиране на децата и ще се получи още по-голямо разделение в обществото, вместо да доведе до интеграцията му.

Пред  bTV от Столична община обясниха, че ще приемат предложения до 3 февруари и ще представят преработената система до 13 февруари.







Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

прием в първи клас, първокласници, училища, ученици, родители

StreetInside

Нездравословните връзки

Вторник, 19 Юли 2016 / Към себе си
Какво ни пречи в отношенията и как можем да го променим   За повечето от нас навлизането в реални взаимоотношения започва на принципа на проба-грешката от самото начало. И ако сте като повечето от нас, сте имали много грешки по пътя. За щастие, сега има много научни изследвания в облас [...]

Аз съм лош актьор

Четвъртък, 07 Април 2016 / Към себе си
  Понякога знам предварително сценария, понякога изобщо не знам какво ще се случи по-нататък в моята пиеса   Аз съм актьор на сцената на моя живот. Понякога знам предварително сценария, понякога изобщо не знам какво ще се случи по-нататък в моята пиеса. И никога не знам с кого ще [...]