Само двама седмокласници имат максимален брой точки по двата предмета
Резултатите от националното външно оценяване в 7 клас и от матурите през май са притеснителни и затова е необходимо да им бъде направен сериозен анализ. Това заяви министърът на образованието Галин Цоков, цитиран от БНР.
35 точки от максимум 100 е средният резултат на седмокласниците по математика и 55 точки на този по български език и литература. Средният резултат от матурата в 12 клас по български език през май е 50 точки. Министър Цоков смята, че тези резултати трябва да бъдат анализирани.
"За да се сравнят поне в 3-годишен период резултатите и да се видят определени тенденции, както и определени критични места“.
Обсъжда се идеята от новата учебна година датите за външното оценяване в 7 клас да бъдат изтеглени с една седмица по-късно, за да имат учениците повече време за обучение. Дискутира се още резултатите след 7 клас да се проверяват по-рано от тези за 10.
Сред приоритетите в работата си, които изброи новият просветен министър, е и промяната във формата на изпитите след 7 клас.
"Ако тези задачи във външното оценяване се ориентират насочено към проблемно решение, към демонстриране на компетенции, до голяма степен ще отпадне необходимостта от частните уроци".
При съобщаването на данните от МОН обявиха, че през тази година учениците от 7 и 10 клас подобряват резултатите си в сравнение с предишното Национално външно оценяване.
Средният резултат за 7 клас е 55,04 точки. 13 ученици са постигнали максимален бал от 100 точки; 15 ученици – 99,5 точки; 34 ученици – 99 точки.
По български език и литература седмокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор. Повече от 3 000 ученици са получили максимални или много близко до максималния брой точки от работата си върху тези задачи. Умеят да намират и извличат информация от текст. Над 75% от седмокласниците не се затрудняват при определянето на синоними и антоними. Две от задачите с избираем отговор са затруднили учениците: определяне вида на употребено в изречение местоимение и определянето на вида на изречение по състав.
При задачите със свободен отговор най-трудна се е оказала 25-та задача. През тази година учениците трябваше да разтълкуват внушенията на стихове от одата „Опълченците на Шипка“ – близо 2/3 от децата са се затруднили да разтълкуват смисъла на посочените стихове.
По-голямата част от седмокласниците са се справили с преразказа, който тази година беше на разказа „Ева, която расте и се смалява“. Средният брой точки на тази задача е 17,8 т от общо 35.
На изпита от националното външно оценяване по български език и литература с 0 точки са 0,3 % от явилите се ученици.
Средният резултат, постигнат от седмокласниците на националното външно оценяване по математика през учебната 2022 – 2023 година, е 35,29 точки. Той е съизмерим с резултата, постигнат през миналата година. Максимален резултат от 100 точки имат 262 ученици, а 180 ученици имат 0 точки. Повече от половината ученици успешно се справят със задачите, свързани с пресмятане на числов рационален израз и с решаване на неравенство. Около 37% от седмокласниците умеят да разграничават простите числа в дадена редица от числа, почти 2/3 от учениците се затрудняват да прилагат свойствата на пропорциите. Почти 40% от седмокласниците демонстрират познания за елементите и свойствата на валчестите тела и се справят успешно с намиране обем на конус. Учениците се затрудняват при определянето и записването на координатите на симетрична на дадена точка в правоъгълна координатна система. Проблеми има и при разчитането, използването и интерпретирането на данни, представени с текст или диаграма, както и при съставянето на математически модел на реални житейски ситуации и преобразуването му с математически методи и алгоритми.
Двама ученици имат по 100 точки и на двата изпита от националното външно оценяване – български език и литература и математика.
По региони най-добре на изпита по БЕЛ се представят седмокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-ниски са резултатите в Сливен, Ямбол и Кърджали.
Регионите, в които учениците имат постижения от изпита по математика над средните за страната, са София-град, Варна и Смолян. С най-ниски резултати са седмокласниците от регионите Видин, Разград и Сливен.
По математика десетокласниците са постигнали среден резултат 34,5 т. от максимален брой 100. Резултатът през тази година бележи лек ръст в сравнение с постигнатото през изминалите години. Като цяло учениците в 10. клас по-успешно се справят със задачите с избираем отговор, изискващи прилагането на заучени алгоритми, модели, процедури в познати типични ситуации. Те се затрудняват при решаването на задачи с разширен свободен отговор и при извличане на информация от източник – текст, чертеж, графика или диаграма.
По региони най-добре на изпита по БЕЛ в 10. клас са се справили десетокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-слаби са резултатите в Търговище, Разград и Кърджали.
Регионите, в които учениците имат постижения по математика в 10. клас над средните за страната са София-град, Смолян, Кърджали и Варна. С най-ниски резултати са десетокласниците от регионите Враца, Видин и Перник.