Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Озарената педагогика: Образованието

Събота, 18 Юни 2016 / В клас
7549

Училището е организирано според нуждите на децата, а обучението става в реалния живот

 

Проектът на Озарената педагогика за училище вече е готов - има функционална схема, архитектурен план и т.н. На хартия е, но е завършен. Той има четири зони, в които децата учат. Първата зона е училището, където децата вдишват сутрин. Там са деца от една възрастова група. Мястото, в което са, е къщичка. Няма сграда, такава голяма обща за всички деца с всички класове. Един клас си има една малка сглобяема къщичка и така - 16 къщички.

 

 

Втората част, в която децата издишват следобед, е в центъра, в който е учебната база. Там има работилници и там децата издишват всичко, което сутринта са вдишали, отиват да го претворят. Има работилници, в които се работи с ръце, има такива, в които се пее, танцува, рисува, всеки според таланта си - следобедът твори.

Втората зона е споделена. В тази зона са поканени през половината учебна година да идват деца от цялата страна. Или, тя се ползва половин година от децата, които са в училището и половин година от децата, които са гости, за да може това да се развива и да е живо. Има смисъл да правиш база за деца, ако максимално я използваш, а не да стои като музей. Затова е важно максимално натоварване на една база, така че максимален брой деца да идват в нея.

Третата зона е

 

Зоната за красота

 

Дълго време мислихме, след като проблемите са в родителите и учителите, тези родители и учители как ще ги хармонизираме, и установихме, че няма как да ги хармонизираме, защото не сме на този етап на развитие, за да можем да го направим, НО има едно решение - много красив парк.

 

 

Ако има достатъчно голям парк и той е много красив, ако го направим през свещена геометрия, когато родителите и учителите се разхождат из него, ще си стават нормални – самостоятелно и без наша намеса. Затова е третият кръг за красотата, който е специално създаден за възрастните, да могат седейки и съзерцавайки красота, радвайки се на това, колко е красив света, да стават добри, да си спомнят колко е хубаво, да си нацелуват децата, и чак след това да влизат в другите кръгове.

 

 

И голяма част от образованието, което се случва в Озарената педагогика, е в реална среда, тоест децата не стоят на някакви абстракти места, да учат някакви абстракти неща, а всеки ден с едни бусове се движат там където се случва живота. Отиват в банката и пишат платежно нареждане. Отиват в магазина и помагат да се подредят доматите и чушките на витрината – тоест учат се през опит. Както казах в началото, тази теория се нарича конструктивизъм - основна част от нея е залегнала в Озарената педагогика.

 

Средата ни създава

 

Имаме къщички, които са само за деца и учители. Имаме учебна база, която е за творене и тя е споделена с други деца. Имаме зона за красота, която е мястото, където се надяваме родителите и учителите да станат добри и усмихнати. И имаме реална среда, в която се случва образованието. Образование, което е базирано на реална приложима опитност. Нещо, което наистина се случва и ти ако знаеш и можеш, ще ти бъде полезно в живота.

Емоционалната среда е ведра, радостна, празнична. Все едно нещо много специално се случва. И задължително вътре има цветя и има класическа музика. Защо е класическа, а не някаква друга – за хармонизиране.

 

 

Менталната среда в Озарената педагогика има два критерия. Първият е оптимизъм. Оптимизъм е нещо, което се гради и ако се започне в ранно детство и ти винаги успяваш да виждаш хубавото в нещата може би животът ти ще протича по-радостно. Все едно и също ти се случва, въпросът е каква е гледната ти точка и отношението към това, което ти се е случило. И втората част от менталната среда, която постоянно е пропита и за която вече осем години много работя, е да се търси истината. Във всеки един момент да не се доверяваш на някаква жена, както аз сега ви говоря, ами това нещо да си го слагаш на едно рафтче в главата и да си кажеш: „Абе това истина ли е? А пък може да не е истина. Я да го проверя“. Да го наблюдаваш и ако животът ти многократно го потвърди, че е така, чак тогава да си го пуснеш в системата от вярвания. Това, че някой говори някакви работи въобще не е задължително да е истина. И всъщност това е едно от основните неща в Озарената педагогика – скептицизъм и търсене на истината. И всеки сам да достигне до нея.

 

Първа част: Озарената педагогика: Проект за училище 

 

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

Озарена педагогика, проект за училище

StreetBoard

Слоновете намаляват парниковите газове

Вторник, 30 Юли 2019 / Общество
Как гигантите увеличават кислорода на планетата Слоновете оказват влияние на околната среда по такъв начин, че намаляват вредните емисии газ в атмосферата на Земята. До този неочакван извод стигнаха учени от американския университет Сейнт Луис, които са публикувани в списание Nature Geoscien [...]

Ръководството на градския транспорт хвърли оставка

Понеделник, 25 Април 2016 / Общество
Общинските съветници от БСП искат отмяна на новата цена на билета за градски транспорт       Ръководството на Центъра за градска мобилност депозира пред кмета Йорданка Фандъкова оставката си. Тя бе поискана заради скандал за обществена поръчка за ремонт на сп [...]