Родителите не трябва да напрягат децата с изпитите, а да ги подкрепят
Децата ни всяка учебна година са подложени на множество изпитни тестове – входни нива, тестове, които се провеждат периодично през годината. Доказано е, че в тези периоди децата страдат от натрапчиви мисли, като „Ако не премина този тест, никога няма да получа добра работа“, или „Мама ще ме накаже", имат физически неразположения, повръщане, стегната мускулатура, разсеяност. Изследователи от Института за развитие на детето към Университета в Минесота посочват, че след 6-годишната възраст на децата родителите оказват по-голям натиск, свързан с образованието и по този начин засилват страховете им.
В България резултатите са аналогични – проучване в пловдивско училище показва, че само малка част от анкетираните деца могат да запазят самообладание при писмен изпит.
Изследването е направено сред 25 деца от трети клас в пловдивското училище „Свети Седмочисленици“. За модел е ползван американски тест, който е пригоден за третокласниците, тъй у нас подобни изследвания за начална училищна възраст липсват. По време на изследването е направен и графологичен анализ на почерка на децата по време на писмената работа. Рязката промяна, която е констатирана, е гаранция за стрес.
Според преподавателите учебният материал трябва да се облекчи и децата да бъдат препитвани в друга обстановка.
Важно е децата да имат подкрепата на родителите си, да знаят, че изпитът е важен и те трябва да положат усилия, но резултатите няма да повлияят на отношението ни към тях. Децата трябва да бъдат подкрепени в усилията им и убедени, че резултатите ще са добри, щом са учили с желание и са положили усилия да се подготвят.
Експерти препоръчват негативното усещане от тестовете да се промени чрез игра.
Например извадете тест от предишната година или нов от интернет, поканете приятели на детето ви, определете време за попълване на въпросите и разиграйте ситуацията като състезание със забавни награди.
Когато видите пропуските, помогнете на детето да попълни знанията си или да поправи грешките без да поставяте оценки. След края на теста зарадвайте всички деца с колективна награда – гледане на любим филм, ходене на разходка или практикуване на спорт. Обявете следващата дата на която ще се проведе следващата игра. По този начин ще помогнете на децата да приемат изпитите по-спокойно, защото в съзнанието на децата този процес вече е преминаван и детската психика не го разпознава като стресор.