Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

Софийското метро: Един проект на 50 години

Неделя, 28 Януари 2024 / Истории от града
189
  • станция Патриарх Евтимий, сн. Метрополитен
  • Една от първите станции - Вардар, сн. Метрополитен
  • станция Сердика 2 - сн. Метрополитен
  • строителството при станция Опълченска, сн. Метрополитен
1 / 4

Първата линия на метрото тръгва на 28 януари 1998 г.

 

Първата линия на метрото в София е пусната в експлоатация на 28 януари 1998 г., припомня БТА. Първият участък от първия диаметър на метрото е с пет метростанции и е с дължина 6,5 км - от бул. "Сливница" през ж.к. "Люлин" до бул. "Константин Величков". Пускането на метрото беше истинска сензация за жителите на града, които чакаха проекта 30 години. Кмет е Стефан Софиянски, а сред гостите на откриването е и кметът на Москва Юрий Лужков.

В първите дни и седмици от старта на новия метроучастък родители возеха децата си на него като атракция. Макар и кратка, първата отсечка бързо доби популярност, а цените на жилищата в „Люлин“ скочиха сериозно. 23 години по-късно метрото има три лъча с четири линии и осигурени връзки между тях, така че бързо да може да се достига между източния и западния край на столицата, с връзки към южните и северните квартали.

 

Проектът

 

След 1964-65 година столицата се развива все по-бурно и населението ѝ непрекъснато расте. Строят се все нови и нови квартали, а улиците стават тесни за увеличения транспортен трафик. Трамвайната мрежа вече не може да поеме нарастващия брой пътници, въздухът става все по-мръсен. Така започва търсенето на нова транспортна система. В началото се проучва висяща монорелсова железница, но после започва да се обмисля варианта за подземна железница.

През 1967 година Управление „Архитектура и благоустройство“ към СГНС възлага на Проектантско предприятие „Софпроект“ да изработи проект за бъдещия транспорт чудо. Започват изчисления на пътникопотоци, маршрути, геоложки проучвания и всичко останало, необходимо, за да се прокара метротрасе под един бурно развиващ се град. През 1968  година резултатът е готов след огромна и разнопосочна работа, както и прецизен труд – 12 дебели тома със заглавие „Метро София“, включващи карти, диаграми, схеми, картограми, таблици и скици, пише bulgarianhistory.org.

Софийското е 105-ото метро в света. Проектира се 30 години, а първият участък се строи 20 години. Само неговото изграждане е било в програмите на осем кметства и девет правителства.

 

Строителството

 

През 1972 г.  Министерски съвет утвърждава технико-икономическия доклад за неговото изграждане и дава съгласието си да бъде построено. На 18 декември 1977 г. правителството приема разпореждане да се започне строителството на софийското метро и го записва като "Обект с национално значение". Първата копка на столичното метро е направена чак на 6 март 1978 година.

На 5 юли 1990 г.  Столичната голяма община приема нова "комплексна" пускова програма, според която първи експлоатационен участък трябва да влезе в действие в края на 1993 г.  През 1992 г.  е подписан договор между софийското кметство и световноизвестната фирма "Ендрю корпорейшън" за доставяне на съобщителна техника за първия лъч на метрото. Техниката ще бъде произведена в швейцарския клон на фирмата и се финансира в рамките на помощта от 30 милиона швейцарски франка, отпуснати на софийското кметство.

През 1999 г., на 17 септември, е въведена в експлоатация метростанция "Опълченска", а на 31 октомври 2000 г. метростанция "Сердика" на пл. "Св. Неделя".

На 20 април 2003 г. действащия участък се свърза с ж.к. "Обеля" с нов участък от 1,8 км. На 8 май 2009 г. е въведен в експлоатация участъкът ж.к. "Младост 1" - стадион "Васил Левски". Централната част от това трасе с дължина 2 км и 1 метростанция (Софийски университет "Св. Климент Охридски") е въведена в експлоатация през септември 2009 г. 

На 25 април 2012 г. официално е въведен в експлоатация участъкът от първия диаметър "ж.к. "Младост І"-ж.к. "Младост ІІІ" - бул. "Цариградско шосе" с дължина 2,2 км и 2 метростанции. На 31 август 2012 г. е пуснат в експлоатация и вторият диаметър от метрото с участък "Пътен възел "Надежда" - Централна жп гара-пл. "Света Неделя"-бул. "Черни връх"", с дължина 6,4 км с 7 метростанции, и участък "ж.к. Обеля - ж.к. Надежда - Надлез Надежда", с дължина 4,2 км с 4 метростанции. В периода от 2016 г. до 2021 г. е изградена цялата трета линия на метрото - 12 км от "Подуяне" през "Оборище" и центъра, през "Красно село" и "Овча купел" до Околовръстния път при "Горна Баня".

На 26 август 2020 г. е открита третата линия на метрото от "Хаджи Димитър" до "Красно село". Първият етап от трасето е с дължина 8 км, с 8 метростанции. На 24 април 2021 г. е открит участъкът с дължина 4 км - от ж.к. "Красно село", през ж.к. "Овча купел", до Околовръстния път при кв. "Горна баня".

В началото на тази година започна изграждането на стартовата площадка за работа на тунелопробивната машина за строителство на тунелите на участъка от метрото през район „Слатина“. Новият участък е с дължина шест километра и ще има шест метростанции. Той е разширение на Линия 3 през ж.к. "Слатина" и достига до бул. "Цариградско шосе" при Окръжна болница.

 

За няколко часа под земята

Мантинела на пешеходна пътека





White Press
Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

метро, градски транспорт, София, проекти





Street of Hope

НВО: Децата разбират какво четат, но не могат да мислят абстрактно

Петък, 24 Юни 2022 / В клас
Най-високи са резултатите на учениците в София, Варна и Смолян   Близо 70% от седмокласниците разбират това, което четат. Почти 60% от тях разчитат също внушенията на цитат от изучавана литературна творба. Около половината обаче се затрудняват да извличат информация от схематично предст [...]

Стресът от изпитване

Събота, 30 Септември 2017 / В клас
Родителите не трябва да напрягат децата с изпитите, а да ги подкрепят   Децата ни всяка учебна година са подложени на множество изпитни тестове – входни нива, тестове, които се провеждат периодично през годината. Доказано е, че в тези периоди децата страдат от натрапчиви мисли, ка [...]