Свобода, Отговорност, Справедливост, Израстване, Любов

БезОпасно шофиране

Вторник, 19 Юни 2018 / Общество
242
  • bnr.bg

Повечето водачи смятат, че вината за катастрофите е в останалите на пътя

 

 

71% от шофьорите признават, че поне веднъж през последната година са превишавали неволно скоростта, показва проучването Индекс за безопасно шофиране / SDIndexSafe Drive Index/. Неправилното планиране на маршрута и попадането в задръстване, което е могло да бъде избегнато, е втората най-често срещана ситуация – 56% от българските шофьори отговарят, че това им се случва. Този тип ситуации не носят особен риск за водача или другите на пътя, но са сериозна причина за повишаване на стреса и нарастване на агресията, особено при натрупване на закъснения.

Българските шофьори си дават висока оценка за избягване на риска и прехвърлят отговорността към останалите участници в движението. Това е знак, че рисковете на пътя не просто са подценени, а често не се и разпознават, коментираха от екипа, реализирал изследването. Според анкетата сред 1000 водачи на леки и товарни автомобили индексът за 2018 година се изчислява на 89,6 при максимална стойност 100 за най-нерисково поведение на пътя.

SDIndex е първото национално представително изследване за самооценка на рисковете в шофьорското поведение. Водеща организация в проекта е застрахователният брокер SDI, а партньори са МВР, МТИТС, МОН, Дружеството на психолозите в България и Академия за безопасно и майсторско шофиране “Павел Жеков”. Проучването е базирано на изследователския инструмент DBQ (Driving Behavior Questionnaire), разработен през 90-те години от екип психолози в Манчестърския университет под ръководството на известния изследовател на грешките в човешкото поведение проф. Джеймс Ризън.

Амбицията на екипа е SDIndex да се превърне в надеждна методика за ежегодно проследяване на тенденциите в поведението на водачите, включително в зависимост от нормативните промени, и с резултатите и препоръките, базирани на данните, да допринесе за повишаването на безопасността по пътищата и намаляването на пътно-транспортните произшествия в страната. Данните ще бъдат взети като основа за изграждането на актуални и ефективни политики за намаляване на инцидентите по пътищата, в чиято основа е човешката грешка. По данни на Европейската комисия, в ЕС това е причина за 93% от тежките пътно-транспортни произшествия.

 





Добави коментар


Добави
Loading ...

Автор

повече за автора

Ключови думи:

шофиране, индекс за безопасно шофиране, правила за движение

Street of Hope

Грижата за децата с увреждания: Нови къщички, стари шамари

Вторник, 12 Юли 2016 / Гласът на детето
Няма смисъл от подмяна на помещенията, а от промяна на хората и грижата за децата с увреждания, казват от НАПГ   Децата с увреждания, изведени от старите домове, продължават да не получават качествена грижа. Старите институции са заменени с нови сгради с по-добри условия, но за дец [...]

Учителите от 52-ро ОУ: Всяко дете можеше да е жертва в тази трагедия

Четвъртък, 02 Март 2017 / В клас
Работещите в училището призовават да спре агресията в обществото и настояват за медицинско лице до края на занятията   Трагедията в 52 ОУ „Цанко Церковски” е трагедия за цялото българско общество. Това се посочва в отворено писмо от целия педагогически и непедагогически със [...]